Nagy botrányt kavart, amikor karácsonyi reklámfilmet tiltottak be Nagy-Britanniában azért, mert „túl vallásos”. 2015-ben a Digital Cinema Media utasította vissza a reklámot, amelynek az volt a jelmondata, hogy a karácsony Krisztussal kezdődik. Egy keresztény civil szervezet állt a film mögött, és arra kívánta emlékeztetni a karácsonyi vásárlási lázban égő briteket, hogy az őket körülvevő termékek sokasága mulandó, az egész ünnepből egyedül Jézus az, aki állandó – ezért pénzköltés, ajándékozás, luxusfogyasztás helyett arra érdemes emlékeznünk, hogy megszületett a Megváltó. A filmet végül letiltották, mivel vallási reklámnak tartották, így nem lehetett lejátszani a mozikban a vetítések előtt.
Hasonló érzést kelthetett a keresztény közösségben, hogy a karácsony központi lelki tartalma inkább az aktuális Csillagok háborúja-filmre való várakozásról szól, mint a vallási hagyományokról. A reklámfilm tiltására válaszként egy új szpot készült: ebben József és Mária már egy táskát dédelgetnek és imádnak. Megérkeznek a háromkirályok és a pásztorok is, akik együttesen csodálják a táskát, érezve, hogy alapjaiban változtatja meg addigi életüket. A film végén a készítők ezzel az üzenettel fordulnak a nézőhöz: „Karácsony van. Te mit imádsz?”
A KARÁCSONY A FEKETE PÉNTEKKEL KEZDŐDIK
Hazánkban a decemberi időszak a kiskereskedelem csúcsidőszaka. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint idén 1200 milliárd forintot is elkölthetünk az év utolsó hónapjában, ami új rekord lesz. Ebből az összegből 80 milliárdot tehet ki a hosszú ideje évi 30-40 százalékkal növekvő netes kereskedelem. Az Árukereső.hu és a GKI Digital felmérése pedig arra jutott, hogy az aktív internetezők átlagban 48 400 forintot költenek ajándékra idén a tavalyi 41 000 forinttal szemben, és a felnőtt internetezők átlagosan nyolc embernek vásárolnak ajándékot. Az OKSZ szerint idén decemberben a magyarok 6 százalékkal költhetnek több pénzt, mint tavaly.
A vásárlói roham édes teher a kereskedőknek, akik szezonális munkásokat vesznek fel, hogy bírják a hajszát, és megelőzzék az áruhiányt. A munkaerő szűkössége számos üzletben nehézséget és fokozott terhelést okoz, és nem ritka, hogy az üzletvezetők is a kasszában dolgoznak ilyenkor. Új munkaerőre a raktározás, a logisztika és az ügyfélszolgálat területén is szükség van az őszi internetes álláshirdetések alapján. Vámos György azt is elmondja, hogy megközelítőleg hatezer munkavállaló hiányzik a boltokból, de 2019-ben már nem súlyosbodott jelentősen a helyzet, hiszen tíz százaléknál is nagyobb mértékben nőtt az átlagbér. A nyári időszakkal szemben decemberben a diákok helyett a nyugdíjasok válnak az elsődleges munkapiaci tartalékká.