A zsidó, aki Neokohnt csinált a Horthy-korban

2019. december 5. 21:20

Veszprémy László Bernát
Neokohn
135 éve született Schönfeld József, a két háború közti jobboldali cionizmus kiemelkedő alakja és a Zsidó Szemle főszerkesztője.

„Schönfeld József egyike azoknak a személyeknek, akik egykoron meghatározták a magyar-zsidó közéletet, ám mára még a történészek között is kevesen ismerik a nevét.

1884. december 4-én született a polgári naptár szerint a kárpátaljai Tiszapéterfalván, és 1935. június 17-én hunyt el Budapesten. Mai ismeretlenségének dacára lapja, a Zsidó Szemle – ezen a címen 1911 januárjától a magyarországi cionisták félhivatalos közlönye, 1939-ben más zsidó lapokkal együtt megszűnik, s nem keverendő össze a Magyar-Zsidó Szemlével – a liberális és asszimilációpárti Egyenlőség megkerülhetetlen ellenpólusa volt, s a magyar zsidóság helyzetének kíméletlenül őszinte leírásával gyakorta idegesítették fel az általuk csak »sípuccának« nevezett fősodratú liberális zsidó vezetőket.

Igaz, akkoriban még nem volt Facebook, ahol a hőbörgés teret kaphatott volna, ám a tény, hogy az Egyenlőség nem volt hajlandó leírni a Zsidó Szemle nevét, és hogy cserébe a Zsidó Szemle nagyrészt csak »E«-ként utalt az Egyenlőségre és » a szabolcsigyerekként« Szabolcsi Lajos főszerkesztőre, Szabolcsi Miksa fiára — kellőképpen érzékelteti a derűs hangulatot a két orgánum között. Pedig a két lapot sokkal több kötötte össze, mint ami elválasztotta. Mind a két lap lelkesedett a héber kultúra iránt: Szabolcsi Lajos lelkesen fordította a Talmudot, a Zsidó Szemle pedig lelkesen korrigálta Szabolcsi hibáit.

(...)

Schönfeld a tanácsköztársaság alatt rejtőzködni kényszerült. A Zsidó Szemle pár száma új néven még megjelent a kommün alatt –minden bizonnyal szigorú kommunista nyomás alatt, mint ahogyan az Egyenlőség és más lapok is –, majd – állítólag Szamuely Tibor személyes utasítására – betiltották a zsidó sajtót. A kommün alatt Schönfeld vidékre, Vas vármegyébe költöztette a családját, és ahogy más cionisták, mint Komoly – ekkor még Kohn – Ottó, magukban dühöngtek: »Mikor [a kommunista] plakátokat olvastam, összeszorult a kezem és úgy éreztem, hogy most az egész magyar zsidóságnak egy nagy ellenforradalmi akcióba kellene egyesülnie, hogy a zsidóság vessen véget ennek a rája nézve végzetessé válható éretlen garázdálkodásnak«.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 61 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

mennyire ostoba vagy , tényleg takarodj már át a kurucra, ne mérgezd itt a levegőt. te vesztes nyomorult sikeres életed lehet, hogy állandóan a itt lógsz és gyalázod a zsidókat.

Kár, hogy tegnap nem hallgattad a Klubrádióban Rózsa Péter és Köves Slomó beszélgetését, amelyben érintették a Horthy korszakot is. Rózsa Péter kategorikusan elítélte a Horthy korszakot, s azt, ahogyan a Fidesz, mint magát konzervatívnak tartó erő miként nyúl vissza ehhez a korszakhoz egyfajta legitimációt keresve.

Slomó árnyaltabb volt, azt mondta, hogy amennyiben a dualizmus korát nevezhetjük a zsidó aranykornak, akkor Bethlen tíz évét a zsidó ezüst kornak. Slomó megértőbbnek mutatkozott a Fidesz iránt a tekintetben, hogy Orbánék próbálják a korszak bizonyos mértékig elfogadható személyeit beemelni a konzervatív emlékezetbe. Slomó elismerte, hogy a konzervativizmus szubsztanciájának része a történelmi folyamatossághoz való ragaszkodás, az arra történő építkezés.

Slomó is elítélte a Horthy nevéhez is köthető zsidóüldözést.

Sokan panaszkodnak, hogy a zsidókérdés nem lett kibeszélve 45, avagy 90 után. Már Jészi is foglalkozott a zsidókérdéssel, amit ortodox körökben elítéltek. A közelmúltban a Zsidó com jóvoltából ismét felmerült a kérdés, van-e ma Magyarországon zsidókérdés. A hozzászólók többsége szerint nincs. Volt olyan vélemény is, mely szerint akkor megy jól a többségi társadalomnak, ha jól megy a zsidóságnak.

Veszprémyt azért bírálja Karsai, s nincs véleményazonosságról szó a zsidó történészek köreiben sem.

Érdemes elolvasni az egész írást. Történelmi tény, hogy az asszimilánsnak tartott liberális zsidóság, a nézeteiket markánsan megjelenítő Egyenlőség írásaiban is bírálta a cionistákat, akik szerintük kiiratkoztak a magyarságból.

Míg a cionisták egyszerűen "hazaffyaknak" titulálták az asszimiláció híveit. Akkor még nem döntötte el a vitát a holokauszt, ami után törvényszerűen újraértékelődött az asszimiláció kérdése. Lehet-e a gyilkosokkal konszenzusra jutni, lehet-e egy ilyen közegbe beolvadni? A többségi válasz, hogy nem lehet.

A Schönfeld által is bírált baloldali mocsárba süllyedt zsidóság, s ma a MAZSIHISZ képtelen adekvát választ adni, de jövőképet sem képes felvázolni, miként erről Frank Füredi is nyilatkozott.

Viszont megjelent az EMIH, élén Köves Slomóval, s elkezdődött egy olyan identitásépítés, ami példátlan. Óvodától az egyetemig működik a struktúra, s elismerésre méltó az identitásépítés.

Veszprémy írásában most kimondja, hogy a Neokohn képviseli Schönfeld egykori cionizmusát. A kérdések kérdése az, mit jelent ma cionistának lenni? Kivándorlást, vagy maradást, s mi a viszonyulás a többségi társadalomhoz. Viszont az deklarált, hogy az asszimiláció elutasítva, a különállás mindent meghatároz, , de még kikövezetlen a cionista zsidóság és a többség együttműködéséhez vezető út. Slomó ügyesen, taktikusan építkezik, s időnként tesz gesztusokat a kormány felé, amit van aki bírál, van aki kevésnek tart. Rögös úton járunk.

Az oroszországi főrabbi megközelítése, hogy a zsidóknak tiszteletben kell tartaniuk a befogadó ország érdekeit, kultúráját. Kafka írta - A törvény kapujában, 1915. - , hogy: "....nekünk zsidóknak nem kellene annyira hangsúlyoznunk intellektuális fölényünket...túl sok időt töltünk vitatkozással..."

Örök becsűek Scheiber Sándor és Karinthy Cini, zsidóknak szóló intelmei is. Meg kell becsülni azt a biztonságot és jólétet, amiben a mai magyarországi zsidóságnak része van, s nem szabad a közéletet a zsidóság ellen fordítani az összeférhetetlenséggel. Az előző kettő alapvetései, amihez csatlakozom magam is. Több visszafogottság, szerénység, kevesebb közéleti agresszivitás, kizárólagosságra való törekvés, a többség lenézésének napi manifesztumai helyett a kölcsönösség, mások is legelhessenek a harmatos legelőn., másoknak se zörögjenek a csontjaik, egyenlőek a fájdalmak, a traumák, tiszteljük egymás emlékezet kultúráját.

Most nem látok erre nyitottságot, Veszprémy csak azt foglalta keretbe, hogy a Neokohn, kvázi az EMIH a cionizmus jegyében lép tovább. S ne feledjük, a cionista, EMIH irányvonalas Neokohn ment neki a minap is Orbán Viktornak az orosz barátságot bírálva. Ami azért nagyon sok kérdőjelet vet fel az együttműködést tekintve.

Karsai László Szálasiról:
"A világháború idején ez a kijelentése kibővült még egy félmondattal: meg kell teremteni a zsidómentes Magyarországot a háború után – ehhez hozzátette egy-két helyen, hogy a zsidómentes Európát. Azt nem mondta, hogy meg kell semmisíteni a zsidókat.
Hová lehet kitelepíteni a zsidókat?
– Palesztina mint megoldás nem merült fel írásaiban. Texas végtelen síkságaival találkozhatunk a szövegeiben, ide szerette volna száműzni őket."

"A kommunista mozgalomban való magas reprezentáltság elfed az utókor elől néhány fontos tényt. Ilyen például az, hogy a fenti országokban a kommunista párt elődje, majd riválisa, a szociáldemokrata párt nagyjából ugyanilyen zsidó részvételt mutathat ki." (Borsányi György - 1995-05-01, Szombat)

A szélsőbalban való részvétel elfedi a kevésbé szélsőbalban való túlreprezentáltságot Remek.

Miért bizonyítod a hazug zsidó sztereotípiát?
London, 1943. október 14.
Mr A. W. G. RANDALL KÜLÜGYI TANÁCSOS FELJEGYZÉSE L. B. NAMIER PROFESSZORRAL FOLYTATOTT BESZÉLGETÉSÉRÕL:

“Namier professzor (Jewish Agency) tegnap közölte velem, munkatársai súlyos aggodalommal gondoltak azokra a lehetséges következményekre, amelyek a Magyarországon viszonylagos biztonságban élő 800 000 zsidót sújtanák, ha a magyar kormány idő előtt szakítana Németországgal...

Namier professzor közölte: a zsidókat illetően az egyetlen remény, hogy a magyarok nem tesznek semmit addig, amíg gyakorlatilag nem látszik valószínűnek, hogy a németek már nem lesznek képesek reagálni.”

(A fenti dokumentumot teljes terjedelmében közölte: Magyar - brit titkos tárgyalások 1943-ban, Kossuth Könyvkiadó, 1978. A Jewish Agency a Cionista Világszövetség vezető szerve, a palesztinai zsidóság
érdekképviseleti szervezete.)

Válaszok:
Google | 2019. december 6. 19:13

Pontosan ma gondoltam erre, hogy fenik rank a fogukat.
Mi, ma elok aztan a legkevesbe sem vagyunk hibasak azert, ami tortent, de ha tudnanak, rajtunk torolnak meg, nekunk vagnanak vissza.
Hogy soha veget ne erjen a haboru...

Kedves BaruchO barátom, testvérem!

Az első érzelmi felindulást követően próbáld megérteni Frank Füredi, új zsidó identitást sürgető szavait. Miként az örmény népirtásért, vagy az ukrán holodomért sem lehet felelőssé tenni egész népeket, sem a törököket, sem az oroszokat. Így hibás a magyarokat általában véve felelőssé tenni a borzalmakért.

Estorilban - tudod, ahol Horthy és családja megmenekülésükért hálás zsidó támogatók pénzén élte napjait - sokan megfordultak felelős zsidó személyiségek, de Kenderesen is találhatók hálás zsidók koszorúi.

Kell az az őserő, amit felmutatsz - csak mondom neked, hogy nagy tisztelője voltam Buldózernek, Te tudod ki volt Ő - , de most ennek fókuszában nem biztos, hogy a magyarokat kell állítani.

Gondold végig a zsidóság aljas cserbenhagyását. Kik által? Az amerikai gazdag zsidók által. Támogatták Hitlert, megakadályozták az európai zsidóság USA-ba történő befogadását, majd nézd meg, hogy miket bombáztak és miket nem Franciaországban. Miért nem fogadták be a zsidó menekülteket szállító hajót.

Az európai szegény zsidóság nem kellett az amerikai gazdag zsidóságnak, s ma sem kellenek. Olvass arról, hogy a The New York Times 44-45-ben csak tizennégy, a zsidóság üldöztetését érintő címoldalas cikket közölt. Roosevelt is hallgatott. A The New York Times a tizedik oldalon számolt be a magyarországi deportálásokról.

Az angolok Magyarország német megszállását támogatták, megpecsételve ezzel százezrek sorsát. A budapesti gettó jórészt megmenekült. Tudod, Koszorús és katonái Esztergomból, Horthy parancsára, a csendőröket kisöpörték, fellélegezhettünk. Jó, itt voltak a nyilasok, de a többség életben maradt.

De váltsunk a mára, BDS mozgalom, az antiszemita európai baloldal, rájuk nem gondolsz? Őket kell pofán vernünk. S az európai baloldallal kart karba fonó magyar baloldalt, a náci Jobbikkal ölelkező balliberális zsidó értelmiséget! Gondolkodj!

S igen, a zsidó kultúra, vallás reneszánszát éljük, a holland, a francia, a svéd zsidóság szeretne Magyarországon élni.

Szóval tudnunk kell, hogy kik vannak a célkeresztben, kik akarják az európai zsidó-keresztény kultúrát, vallást, identitást felszámolni a muszlimok betelepítésével, magát a zsidóságot is, a gyökértelen, identitásukat feladó balliberális zsidó értelmiség európai szinten. Soros támogatásával, aki Izrael árulója.

Soroljam még Neked a zsidóság igazi ellenségeit? Ellenük mikor horgadsz fel?

Kedves barany!

Köszönöm kedves soraidat, olykor a sajátjainkkal nagyobb csatát kell megvívnunk, mint az ellenfelekkel. Demagógok, a párbeszédet elutasdítók mindenütt vannak. Magam azt vallom, hogy egy csodálatos országban élhetünk, amennyiben félre tudjuk tenni az egymás elleni gyűlöletet, a hübriszt, mások lenézését.

A magyarországi balliberális zsidó értelmiség, de még ennél tágabb körről beszélhetünk azonosul Landeszmann rabbi nézeteivel, otthon, vagy éppen a Pannónia utcai kocsmákban, ugyanakkor nagyon felháborodik, ha róluk kritikusan nyilatkoznak. Az egyből nácizmus.

A szomorú, hogy a balliberális zsidó értelmiségen belül nincs egyetlen egy gondolkodó, aki felvenné a párbeszéd fonalát, s ez engem zavar. A jóléthez, a jó közérzethez, a boldogsághoz a megértés, a baráti légkör nélkülözhetetlen.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés