Nem volt felemelő érzés azt látni, hogy a NATO éveken át ignorálta a magyar aggályokat az új ukrán nyelvtörvény és oktatási törvény kapcsán. Nem, hogy ignorálta, de voltak olyan szövetséges országok, melyek kifejezetten magyarellenes propagandára használták a kérdést, ha nem is nyíltan, de a színfalak mögött. Azt suttogták, hogy Moszkva Magyarországon keresztül akar éket ütni a Szövetségen, a megtámadott Ukrajna iránti szolidaritáson, a szankciókon.
A magyar diplomáciára nagy nyomást gyakoroltak több vezető tagállam részéről, hogy ne hozzon be kétoldalú ügyeket a NATO-ba. Ez önmagában súlyos kettős mérce volt, mert bilaterális ügyek behozása a szövetségbe távolról sem ritkaság. Magyarország most élt először ezzel az eszközzel tagsága óta,
sem a román, sem a szlovák csatlakozásnál nem használta ki Budapest a helyzeti előnyét.
A magyar taktika távolról sem volt drasztikus. Kétoldalú vitáknak ennél sokkal keményebb lecsapódása is tud lenni a NATO-ban. Törökország Izrael ügyét hozta be a Szövetségbe, Leonyid Kucsma elnöksége idején pedig az USA a NATO-t is felhasználva gyakorolt nyomást, nos, éppen Ukrajnára.
Magyarország a legfontosabb kérdésekben szolidáris maradt Ukrajnával, ugyanúgy elítélte a Krím-félsziget megszállását, és az orosz beavatkozást, mint a NATO egésze. Emellett anyagi támogatással, szakértőkkel, sebesültek ellátásával segítette az ukrán kormányt még akkor is, amikor a kétoldalú kapcsolatok a mélypontra jutottak. Igen, magyar adófizetők pénze ment Ukrajnába, amit Kijev rendkívül barátságtalan lépések sorával „köszönt” meg.