Egymillió-háromszázezer olyan budapesti van, aki az elmúlt fél esztendőben a megállapodás nyertese. Köztük kétszázezer budapesti nagydiák. Százezer olyan agglomerációban élő kisdiák van, aki térítésmentesen utazik. Négyszázezer budapesti felnőtt van, aki a vármegyebérlettel az egész megyében utazhat.
Lázár János azt is bejelentette:
Magyarország kormánya ötpontos akciótervet hirdet a közlekedés megújítására.
Az első ponttal kapcsolatban Lázár János elárulta, a kormányt támogatását élvezve szeptemberben szeretné az Országgyűlés elé vinni az új személyszállítási törvényt.
Az új jogszabály azt fogja tisztázni, milyen jogok illetik meg a magyar állampolgárokat a közlekedés területén.
„Nem kevesebbre vállalkozom, mint hogy a közlekedéshez való jogot állampolgári alapjoggá nyilvánítsuk” – fogalmazott.
Le kell fektetni, hogy közlekedés terén mi az, ami minimálisan megilleti a magyar polgárokat – hangsúlyozta.
Lázár javaslata az, hogy az állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokat jogok illessék meg a személyszállítási törvény alapján.
Ez azt jelenti a miniszter tájékoztatása szerint, hogy a lakóhely és a járásközpont között a magyar állam köteles naponta háromszor, oda-vissza, átszállás nélkül közlekedést biztosítani.
Továbbá a járásközpontok és megyeszékhelyek között naponta minimum kétszer, oda-vissza, átszállás nélkül járatnak kell közlekednie, és ugyanez lenne érvényes a megyeszékhely és a főváros között.
Az akcióterv második pontja szerint Magyarországon vasútépítésbe kell kezdeni.
Lázár János közölte, nyolcezer kilométernyi vasútvonal maradt a trianoni Magyarországon, melyből jelenleg hatezerötszáz kilométert használunk.
„A kormány fölhatalmazott, hogy a kormány képviseletében az Európai Beruházási Bankhoz forduljak hitelkérelemmel. Magyarország minimálisan egymilliárd eurós hitelkérelemmel fordul az EIB-hez, amit egymilliárd eurós saját erővel egészítve ki, mintegy 880 milliárd forintot meghaladó értékben egy új vasútépítési programba kezdünk. Az EIB-hitel harminc évre szólna és négy év alatt kellene megépítenünk ötszáz kilométer vasutat” – tájékoztatott.