Kanyarban előzi a GYSEV a MÁV-ot: jönnek a legújabb Inter City-k

2024. március 27. 20:06

Harminc éve nem történt hasonló Magyarországon.

2024. március 27. 20:06

Nyitókép: Stadler

Kilenc, plusz opcionálisan négy darab FLIRT Intercity villamos motorvonat szállításáról kötött szerződést a Stadler és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. A járműveket a vasúttársaság 2027-től a Sopron-Budapest és a Szombathely-Budapest viszonylaton állítaná forgalomba – közölte Stadler Trains Magyarország Zrt. szerdán.

A közleményben a szerződés aláírását vasúttörténelmi jelentőségűnek nevezik, mert

új Intercity motorvonatokat utoljára harminc éve szereztek be Magyarországon.

A kétáramnemű járművek nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is tudnak majd közlekedni. Az ötrészes, korszerű szerelvények kocsiszekrényei a Stadler szolnoki üzemében készülnek. A szállítói szerződés életbe lépésének feltétele a finanszírozási szerződés megkötése.

A beszerzést a GYSEV EIB hitelből finanszírozná. A GYSEV Zrt.-nek a szerződés életbe lépésétől számítva három hónapon belül el kell döntenie, hogy hány darab opciós vonatot rendel. A szállítási ütemezés szerint az első járművet a Stadler a szerződés életbelépését követő 36. hónapban adja át, míg az alapmegrendelés utolsó egysége 44 hónapon belül áll forgalomba. Ezt követően a Stadlernek további két év áll rendelkezésére, hogy az ausztriai közlekedésre feljogosító engedélyeket is megszerezze.

Ezt is ajánljuk a témában

Modernebb és kényelmesebb

A vasúttársaság 2013 és 2018 között három beszerzésben húsz FLIRT vonatot rendelt már a Stadlertől. Megjegyezték, hogy az új Intercity járművek különböznek majd a korábban beszerzett flottától. A gyártó a karbantartásbarát kialakítás mellett a járműveket  olyan korszerű villamos vontatómotorokkal látja el, amelyekkel a vonatok alacsonyabb energiafogyasztási értékek mellett üzemeltethetők, ez csökkenti a jármű teljes élettartamára vetített költségeket is.

Az óránkénti 160 kilométeres sebességre képes ötrészes járművek hossza 106,2 méter, az ülőhelyek száma a nyári és téli üléselrendezéstől függően rugalmasan változtatható. Téli konfiguráció esetén az ülőhelyek száma 280, amelyből 32 első osztályú. Nyáron, amikor a kerékpárok szállítására nagyobb az igény, a másodosztályú ülőhelyek csökkentésével 18 kerékpár szállítása válik lehetővé.

Az új járművek a tavaly év végén életbe lépett nemzetközi szabványok szerint készülnek.

Korszerű utastájékoztató rendszerrel, biztonsági kamerákkal, telefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas csatlakozókkal szerelik fel őket. Légkondicionált és alacsonypadlós utazóterük lesz, és mozgássérült mosdót is kialakítanak bennük.

A FLIRT típus a Stadler legsikeresebb terméke, 2002 óta több mint 2500 egységet értékesítettek 21 országban. A járműtípusból idehaza 20 közlekedik a GYSEV, 123 pedig a MÁV kötelékében. A Stadler szolnoki gyára csaknem ezer FLIRT vonat gyártásában vett részt, ami 3883 darab kocsiszekrényt jelent.

Az aláírt megbízás részeként az összes opciós megrendeléstől függően, összesen 65 darab FLIRT IC kocsiszekrény készülhet Szolnokon a GYSEV részére. A Stadler nagyvasúti mozdonyokat, tolatómozdonyokat és személyszállító kocsikat gyártó vállalat,  mintegy 14 ezer munkavállalót foglalkoztat. A vállalatcsoport központja a kelet-svájci Bussnangban található.

(MTI)

Ezt is ajánljuk a témában

***

 

Összesen 127 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
contractor-2
2024. március 27. 22:08 Szerkesztve
Ez nem az Elővárosi Flirt, amit eddig is vettünk tucat szám, ez Intercity Flirt, amiből eddig egy sem közlekedik itthon - csak hogy tisztázzuk. Végsebessége is 200 km/h a Stadler szerint.
letsgobrandon-2
2024. március 27. 20:28
GYSEV a MÁV-ot ? ..GYSEV a MÁV része... ki írta ezt a szart?
zsolt196969
2024. március 27. 20:28
Akitlosz buta vagy
billysparks
2024. március 27. 20:27
Azért ezek nem túl kényelmesek hosszútávon. Elővárosi forgalomra inkább alkalmasak. A cseheknél van hasonló, a Panther, egy órát el lehet rajta üldögélni, de azon túl már nem annyira komfortos. Egy Prága-Brno-Breclav-Olomouc távon igen tud már sajogni az ember segge és visszasírja a régi jó hagyományos kocsikat. Ettől függetlenül jó, hogy új szerelvényeket szereznek be. A románok és a szlovének a Siemens Desirót állították be pár vonalon IC-nek. Az már kínzás kategória még az apró Szlovéniában is, de a románoknál ennél még Vlad Tepes is humánusabb volt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!