Az Operaház médiacéltábla is. A Székely Bertalan-terem elé pompás reneszánsz galériát tervezett Ybl Miklós, itt tanyázik négy-öt nemzetközi stáb, amely mind arról szeretne tudósítani, hogy a kormányzat betiltotta egyetlen – tehetségkutatásra célzott – musicalünk, a Billy Elliot játszását. Odaérek hozzájuk, úgy tűnik, nem lesz nehéz dolgom. „Nyugodtan menjenek át az Erkel Színházba, most is fut a darab. Holnap szombat, akkor pedig kétszer is adjuk.” „Nincs tehát betiltva?” – értetlenkedik egy francia tévés. „Hisz napok óta mondjuk, hogy nincs!” – válaszolom, és sarkon fordulok, a sajtófőnök pedig elmagyarázza nekik az utat az Erkel Színház felé. Másnap halljuk a híradókban, hogy bizony, a magyar kormány tényleg betiltatta a Billyt.
Az Operaház sok száz művész munkahelye. Kora nyári reggel érkezem a még kihalt portához, és ahogy a lépcsőre fordulnék, a lift előteréből észrevesz egy balerina. Nem teketóriázik, köszönés nélkül odakurjantja: „Most őszintén, miért nem lehet engem elbocsátani végre?! Mit szórakoztok velem?!” Bevillan, ha nem is a neve, de az esete: bizony, a hölgy nagyon menne már tőlünk, de azt szeretné, ha mi mondanánk fel neki – hiszen az anyagilag egészen más helyzet a számára. A balettigazgató viszont táncosok híján van, és eszébe sem jut a művészt elbocsátani, akad neki feladat. Amikor ezt elismételtem, a lift elől immár ez a képtelen jeremiáda a válasz: „Persze! Tudom ám, hogy kiszúrásból csináljátok! Pontosan tudjátok, hogy nem vagyok jó!” Visszakérdezek, mint aki rosszul hall, de legalábbis elhinni nem akarja: „Jól értem? Azt mondod, nem vagy jó táncos?!”
A lifttől hosszú folyosó indul hátrafelé, amely templomi akusztikát kínál a magával és hát mi tagadás, velem is elégedetlen balettművésznek. Ahogy lépcsőzöm tovább, egy emelettel feljebb, a színpad szintjén is hallom még, ahogy méltatlankodva zengi (mert csak nem jön az a lift): „Én nem vagyok jó! Nem tudok táncolni! Rúgjatok ki!”
Csak a portás dermedt tanúja az esetnek – no meg az Operaház, amelynek vén falai közt száznegyven év alatt még sose kiáltozta így ki senki az önreflexióját.
A Mandiner-elődlap Utolsó Figyelmeztetés (UFi) szerzőinek rovata