Megméretett Magyar Péter pártja Brüsszelben: mutatjuk, mit támogat valójában a Tisza Párt!
„Gyurcsány Ferenc és Magyar Péter szövetsége is ez, azoké, akik évek óta dolgoznak saját országuk ellen” – mondta a Fidesz európai parlamenti képviselője.
A jövőben 30-50 százalékos drágulásra lehet számítani.
Nyitókép: MTI / Illyés Tibor
Emelkednek a parkolási díjak, megszűnnek a parkolóautomaták és a BudapestGO applikációval lehet majd intézni a parkolást 2026 július elsejétől, 2027 január elsejétől pedig megszűnik a zöld rendszámú autókkal az ingyenes parkolás – döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdán a parkolási rendelet módosításáról.
A parkolási rendelet módosítását – amelyet eredetileg Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője külön-külön előterjesztésben kezdeményezett – a képviselők 20 igennel, 9 nem szavazat ellenében és 2 tartózkodás mellett fogadták el.
A közbeszédben egyszerűen csak parkolási rendszerváltásként hivatkozott program számos drasztikus változás tartalmaz, amelyek be is fognak következni Budapesten, miután a fővárosi közgyűlésben többséget kapott.
Ennek kapcsán lényeges jelezni, hogy a Fidesz nem szavazta meg, azonban a hasonló nagyságú frakcióval bíró Tisza Párt már átsegítette.
– mutatott rá a Világgazdaság.
A döntéssel a BudapestGO applikációnak olyan fejlesztését írták elő, amelynek eredményeként az széles körben használható parkolási alkalmazássá válik.
Amikor ez megtörténik, megszüntetik a parkolóautomaták üzemeltetésének kötelezettségét.
A fejlesztés lehetővé teszi, hogy a közösségi közlekedési bérlettel rendelkezők jelentős parkolási díjkedvezményekben részesüljenek a közterületi parkolásnál, illetve kedvező árú bérletet vásárolhassanak az őrzött, fizető P+R várakozóhelyekre – írták az elfogadott javaslatban.
A módosítás szerint P+R parkolókat a közösségi közlekedési havibérlettel rendelkezők egy 5000 forintos bérlettel vehetik majd igénybe.
A várakozási díjaknál 2026. július elsejétől érvényesítik az elmúlt évek inflációját, így az „A” várakozási övezetekben 800 forint/óra, a „B”-ben 600 forint/óra, a „C”-ben 400 forint/óra, míg a „D” várakozási övezetekben 300 forint/óra lesz a parkolás díj.
Mint kiderült, ez azt jelenti, hogy 30-50 százalékos drágulásra lehet számítani.
Ugyanakkor a díjakból 25 százalék kedvezmény illeti meg azt, aki a várakozási díjat a BudapestGO alkalmazás útján fizeti meg, és rendelkezik az alkalmazásban vásárolt, legalább 30 napos, a budapesti helyi közösségi közlekedés használatára jogosító, teljes árú érvényes bérlettel.
Továbbá a jelentős, 2000 kilogramm feletti saját tömeggel rendelkező autók használóinak kétszeres várakozási díjat kell majd 2026. január elsejétől. Ugyanakkor – mint a javaslatban rámutattak – a díjemelés korlátját jelenti jelenleg, hogy legfeljebb egy liter benzin kétszerese lehet a legmagasabb várakozási díj, s ezért ennek eltörlését felterjesztési joggal élve kezdeményezik.
A parkolási rendelet módosításával 2027. január elsejétől megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, ugyanakkor a car sharing rendszerben használt, teljesen elektromos autók változatlanul díjmentesen parkolhatnak.
A rendeletmódosítás lehetővé teszi, hogy 2025. január elsejétől a car sharing rendszerben üzemeltetett autók a kizárólagos lakossági várakozóhelyeken is parkolhassanak.
Továbbá a car sharing rendszerben kedvezményesen, de nem ingyenesen parkoló gépjárművek havi átalánydíját 30 ezer forintra emelik.
A módosítással szigorítják a budai Vár védett övezetbe való behajtás szabályait, illetve a behajtási engedély kiadását kerületi önkormányzati hatáskörbe utalják.
Karácsony Gergely főpolgármester a vitában arról beszélt, hogy az előző közgyűlés kijelölte az irányt, a mostaninak tovább kell mennie. A Vitézy Dávid és az általa benyújtott két javaslat egymással átfedésben van, és azok elfogadása átláthatóbb és hatékonyabb parkolási rendszert tesz lehetővé – mondta.
Vitézy Dávid (Podmaniczky Mozgalom) arról beszélt, itt az ideje leszámolni a parkolóautomata-lobbival,
hiszen az automaták megdrágítják a parkolást, túlárazott a működtetésük, ezért a javaslatában azt kezdeményezi, hogy szüntessék meg a parkolóautomaták rendszerét és álljanak át digitális fizetésre. Az előterjesztésben szerepel az sms-ben történő díjfizetés, és az is, hogy vizsgálják meg a készpénzes fizetés lehetőségét is – mutatott rá.
A politikus javasolta, hogy felterjesztési joggal élve kezdeményezzék a kényelmi díj eltörlését, ugyanis a kényelmi díj kiszabása jelenleg bünteti a mobillal parkolókat.
Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója a készpénzfizetés lehetőségével kapcsolatban azt mondta, másfél év van arra, hogy valamilyen modellt kidolgozhassanak.
Baranyi Krisztina (MKKP), IX. kerületi polgármester javaslatára kikerült az előterjesztésből az a rész, amely az „A” és „B” várakozási övezetekben a díjfizetési kötelezettséget hétvégére is kiterjesztette volna.
A politikus közölte azt is, hogy a parkolás díjak emelése már jövő év január elsejétől indokolt lenne.
Havasi Zoltán (Fidesz-KDNP) szerint a külső kerületekben kellene P+R parkolókat létesíteni, mert azzal a problémát megoldanák, hiszen a belső kerületekbe érkező forgalmat is csökkenteni lehetne. Szerinte a problémát csak díjemeléssel kezelni nem lehet.
Szepesfalvy Anna (Fidesz-KDNP) azt hangsúlyozta, hogy a parkolásnál szükséges a készpénzhasználat biztosítása, nem ragaszkodna a parkolóautomatákhoz, de az egyéni szabadság kérdése, hogyan akarja megfizetni valaki a parkolási díjat.
Béres András (Párbeszéd-Zöldek) közölte, támogatja az automaták kivezetését, ugyanis azok nagyon drágák, és bécsi mintára megoldható lenne a készpénzes fizetés is.
(MTI / Világgazdaság)
Ezt is ajánljuk a témában
„Gyurcsány Ferenc és Magyar Péter szövetsége is ez, azoké, akik évek óta dolgoznak saját országuk ellen” – mondta a Fidesz európai parlamenti képviselője.
Nyitókép: MTI / Illyés Tibor