Blikk: Pornózott a jobbikos
Kovács Kovi István napokban megjelenő könyve szerint pornófilmekben szerepelt a Jobbik solymári alapszervezetének vezetője.
A négyszeres pornó Oscar-díjas producer-rendező szerint azért feszegeti a pornó a határokat, mert ez a műfaj van a legjobban szabályozva.
Nyitókép: Földházi Árpád/Mandiner
Izgalmas kerekasztal-beszélgetést tartottak a XXI. Század Intézet és az MCC közös konferenciáján hétfőn. Az alkalom címe „Az indentitás mint politikai fegyver” volt. A kétnapos konferencia témája az identitás forradalma, amely több mint fél évszázada, 1968-ban robbant ki, és mára visszájára fordult. Mint írták, a „mindent szabad” helyére az „elgondolni sem szabad” lépett. „Úgy tűnik, beköszöntött a szexuális ellenforradalom kora, ami korlátlan háborút indított a közösség és a szexuális identitások ellen. A gender, az LMBTQ, a transzszexualitás, a radikális feminizmus, a mérgező maszkulanitás, a #metoo, a cancel culture vezényszavai át akarják írni a civilizációs normákat, elbizonytalanítva ezzel a kultúránkat, a hétköznapjainkat, és minket magunkat is” – olvasható a program összefoglalójában.
A hétfő délutáni panelbeszélgetésen Békés Márton, a XXI. Század Intézet igazgatója, Ugron Zsolna, a Kertész Imre Intézet művészeti igazgatója, Horváth Oszkár producer, Szabó László kommunikációs szakember és Kovács „Kovi” István négyszeres pornó Oscar-díjas producer, rendező beszélték át, hogyan alakult át a pornóipar az elmúlt évtizedekben, és mindez milyen veszélyeket rejt magában. A beharangozóban megfogalmazottak szerint az ösztönvilág felszabadításának iparszerűen működő struktúrái épülnek ki: a fitneszterem kultúrája, a szexuális tanácsadó irodalom elburjánzása, a testet óriásplakátnak használó tudatipar, a férfiaknak szóló hardcore pornó ezer változata és a nők számára a szürke ötven árnyalata.
És az a tény, hogy a digitális világ mindezt a gyerekeink kezébe adja, alakítva ezzel tudatukat, érzelmi világukat, megküzdési stratégiáikat, párkapcsolati modelljeiket és szexuális gyakorlataikat”
– írták.
Az első kérdést nem meglepő módon Kovi kapta, miszerint hogy lehet az, hogy 43 éve él boldog házasságban első feleségével, miközben őt mindenki „pornókirálynak” tartja. Kovi erre elmesélte, hogy már a beszélgetés megkezdése előtt a vendégek elkapták, azt kérdezték tőle, hogy nem érzi-e kakukktojásnak magát: mit csinál egy ilyen rendezvényen? Mire ő úgy reagált, hogy
örül, hogy itt lehet, itt a helye, ez pedig egy őszinte konferencia, hiába tartják őt sátánnak és tartják sátáninak a műfajt is, amiben tevékenykedett,
bízik benne, hogy a beszélgetés végére megváltozik az emberek véleménye.
Felmerült a beszélgetés során, vajon nem vált-e a pornó egyre inkább életünk részévé, és ha igen, miért lett így. Békés Márton szerint 1988-ban robbant be a Cicciolina-mánia hazánkban, privatizálták a könyvkiadókat, előkerültek a pornómagazinok. Felelevenítette azt is, hogy
a Hótehénke című pornófilm főszereplője a solymári Jobbik elnöke volt, aki az ügy kirobbanása után le is mondott.
Ezt is ajánljuk a témában
Kovács Kovi István napokban megjelenő könyve szerint pornófilmekben szerepelt a Jobbik solymári alapszervezetének vezetője.
A XXI. Század Intézed igazgatója szerint a pornó mostanra teljesen szabadon elérhetővé vált, mert két kattintással bárki hozzá tud férni, nem úgy, mint pár évtizede, mikor Kovi VHS-kazettáit csak boltból lehetett kikölcsönözni. Véleménye szerint a pornót jogilag nem lehet szabályozni, egy kérdés a fontos:
gyerekek szeme elé kerül-e.
Arra a kérdésre, hogy maga a pornográfia mi is, Ugron Zsolna kijelentette, hogy már az ókori Görögországban a vázákon is ábrázoltak erotikus jeleneteket, amelyeket akár gyerekek is láthattak, de ez mindössze egy fejben társított absztrakció, ám amint a pornó képernyőn lesz, az már teljesen valóságos, egészen más hatást kelt az emberben. Úgy folytatta, hogy a gyermekmesékben is rendre előfordulnak erőszakos jelenetek, ám míg az rajzolva van, a gyerek csak addig tudja elképzelni a történetet, amíg a képzelete határt szab,
és pontosan ez a határ szűnik meg a mai, internetes, képernyőn bemutatott pornónál.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem szereti, ha pornópápának hívják, apácásat sem forgatott soha, ráadásul 36 éve hűséges férj. Szentté azért nem avatjuk. Kovács „Kovi” István, a veterán pornóproducer és -rendező, aki kétes értékű, de kétségtelen hírnevet szerzett a magyaroknak a műfajban, épp interjúnk megjelenésének napján ünnepli hatvanadik születésnapját. Nemzeti Pornóarchívumot hozna létre, életmódi tanácsokat ad és elárulja, mi köze a Hit Gyülekezetének és egy kórházi baktériumnak a magyar pornó fénykorához. Portréinterjúnk.
Horváth Oszkár leszögezte: mostanra könnyen hozzáférhető lett a pornó, elveszett belőlük a sztori, már olyan videóválogatások is vannak, amelyek csak arra vannak megvágva, amire a néző épp kíváncsi. Szavai szerint
a kihalás előszobája, ha egyre többen a rajzfilmes pornóra izgulnak.
Szabó László szerint nem igazán definiálható, mi is az a pornó, ugyanis azt az adott kor határozza meg; a határokra is igaz ez, hogy meddig tart az erotika, hol kezdődik a pornó. Úgy fogalmazott, hogy ez a tendencia nem meglepő, ugyanis egyre jobban tolódnak el a határok, például a drogok kérdésében is, mert míg egyes országokban már legálisak bizonyos fajta kábítószerek, addig egy másik országban teljesen tiltják azokat.
A sportban is tapasztalható ez, ugyanis míg a ketrecharc mára teljesen elfogadott sportág lett, amelyet milliók követnek, addig ez 15-20 éve még nagyon nem így volt.
Arra a kérdésre, hogy a pornó egyszerűen üzlet-e, vagy inkább felnőtt mese, Kovi elárulta, hogy egyszerre mindkettő, mert nem mindenki néz felnőttfilmeket, ennek pedig megvannak a különböző okai. Mint mondta, a pornónak van egy egzakt meghatározása:
az a pornó, amikor a nemi szervek erektált állapotban érintkeznek és a kamera mutatja a behatolást; ez a hardcore pornó, és vannak finomítottak”.
Mint mondta, ő nem művész, sokkal inkább üzletember, aki a felnőttfilmes szakmában dolgozik, a műveiben pedig nem a horrort mutatták be, hanem a szeretkezést, ám ő karrierje során soha nem ment túl egy határon, végül ezért is kellett otthagynia az egészet tíz éve.
A producerek azt csinálják, amire nézői igény van”
– tette hozzá.
Békés Márton szerint Kovi filmjeiben volt mese, fantázia, ami pedig szabad; szerinte a modern pornóval az a legnagyobb probléma, hogy míg Kovi filmjeiben van csábítás és egyediség, a mostaniban már csak a hiperrealitás van. Minden túl valóságos.
Horváth Oszkár arra a kérdésre, miszerint a pornóval vagy a pornóhoz való hozzáféréssel van-e a baj, úgy válaszolt, hogy elsősorban az utóbbival, ugyanis az mára az internet miatt rendkívül szerteágazó lett, és egyre szélsőségesebb dolgok vannak már jelen a világhálón.
Ma már megmosolyogjuk a 90-es évek pornóit”
– szögezte le.
Felmerült: egyre extrémebb igényekre lő a pornóipar. Vajon mi lesz ebből húsz év múlva? Kovi szerint az internet demokratizálta a pornóipart, szinte minden teljesen szabadon elérhető, a pornó pedig azért feszegeti a határokat, mert ez van a legjobban szabályozva.
Egy horrorfilmen nem mondják meg, hányszor lehet kaszabolni, viszont volt olyan pornóforgatás, amit azért tiltottak le, mert túl fiatalnak néztek ki a szereplők, miközben bőven felnőttkorban voltak”
– jegyezte meg.
Mindannyian egyetértettek abban, hogy a gyermekek edukációja a témában nagyon fontos, tudnia kell a gyereknek, hogy amiket ezekben a filmekben lát, az nem a valóság.