Ma reggel újabb kisiklás történt, ismét a Keleti pályaudvaron
Ez okozza a MÁV által bejelentett zavarokat a pályaudvar működésében.
Az már kiderült, hogy egy váltó egyik alkatrésze eltört. Ám azt nem tudják a MÁV szakemberei, hogy ez okozta a balesetet vagy a baleset nyomán tört el az alkatrész.
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi
Várhatóan kedden délelőtt állhat helyre a vasúti forgalom a budapesti Keleti pályaudvaron, amely előtt vasárnap este kisiklott a Claudiopolis nevű, Kolozsvárról közlekedő InterCity vonat öt személykocsija – jelentette be a MÁV vezérigazgatója. Pafféri Zoltán a helyszínen tartott hétfői sajtótájékoztatón közölte: a balesetben senki nem sérült meg, jelenleg tart a baleseti elhárítás. Utána mérik fel a károkat, majd állapítják meg a baleset okát, ezt követően adják át a forgalomnak a pályaudvart.
A gyors baleseti elhárítás annak köszönhető, hogy daru helyett emelőkkel tették vissza a kocsikat a sínre,
így nem kellett megbontani a pálya fölötti felsővezeték-rendszert. A baleset okát a rendőrség, a Közlekedésbiztonsági Szervezet és a MÁV Vasútbiztonsági Szervezete egyaránt vizsgálja – mondta.
Németh Réka, a MÁV pályaműködtetésért felelős vezérigazgató-helyettese azt közölte, hogy az elsődleges szemrevételezés szerint egy váltó egyik alkatrésze eltört. Ám azt nem tudják, hogy ez okozta a balesetet vagy a baleset nyomán tört el az alkatrész. Hangsúlyozta, hogy a protokoll szerint az ilyen típusú váltókat havonta ellenőrzik, ennek a váltónak a legutóbbi ellenőrzése július 30-án volt.
Ugyanakkor elrendelték a hasonló típusú váltók, több száz váltó soron kívüli ellenőrzését az egész országban. Arról is szólt: eleinte nem volt biztos, hogy daru és a felsővezeték megbontása nélkül vissza tudják tenni a kocsikat a sínre, ám
mintegy száz ember egész éjszaka tartó munkája és szaktudása nyomán megtalálták a megoldást.
Mosóczi László, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a napi százezres utasforgalmú Keleti pályaudvarra három irányból – Hatvan és Szolnok felől, illetve a Dunántúlról – érkeznek a vonatok. A társaság vészhelyzeti forgatókönyve szerint a Hatvan felől érkezők Kőbánya-felsőig, a Szolnok felől érkezők Rákos állomásig, a dunántúli vonatok pedig Kelenföldig közlekedtek.
A Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) történt megállapodás alapján a Keleti pályaudvar felé párhuzamosan közlekedő járatokon a BKK elfogadja a vonatjegyeket, ugyanakkor Kőbánya-felső és Rákos állomásra vonatpótló buszokat is indítanak. Továbbá a hatvani, illetve a szolnoki irányból közlekedő InterCity és feláras járatokon felármentességet rendeltek el.
Pafféri Zoltán kérdésekre válaszolva hangsúlyozta, hogy a nagyobb katasztrófát éppen azért sikerült elkerülni, mert
a kérdéses szakaszon is óránkénti 40 kilométeres sebességkorlátozás érvényes,
így nemcsak a balesetet szenvedett vonat, de a mellette haladó szerelvények vezetői is kellő gyorsasággal tudtak reagálni a helyzetre. Egyben cáfolta azokat a sajtóinformációkat, amelyek szerint a MÁV ötletszerűen vezet be sebességkorlátozásokat bizonyos vonalszakaszokon. A korlátozásokat éppen azoknak a szigorú ellenőrzéseknek a nyomán vezetik be, amelyeket a nemzetközi protokoll szerint rendszeresen elvégeznek - mondta a MÁV vezérigazgatója.
A Mávinform késő délután arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a szakemberek megkezdték a vasúti pálya helyreállítását a Keleti pályaudvar bevezető vágányain annak érdekében, hogy kedd reggeltől már minden vonalról fogadhasson vonatokat a főpályaudvar. A forgalom mihamarabbi újraindítása érdekében az éjszakai órákban is dolgoznak majd, a munkavégzés a megszokottnál nagyobb zajjal jár. Felhívták a figyelmet arra, hogy várhatóan kedd délelőtt állhat helyre a vasúti forgalom a pályaudvaron, de
korlátozásokra továbbra is kell számítani az érintett vonalakon.
Kedd reggelig a Keleti pályaudvar még nem indít és nem fogad vonatokat, az érintett vonatok más budapesti állomásokra érkeznek és onnan indulnak. Addig elfogadják a vasúti jegyeket a BKK-járatokon, valamint a helyjegymentesség is érvényben marad.
(MTI)