HVG: Ma egyszerre van jelen a messiásvárás és a reménytelenség, hogy semmi nem fog változni. Melyiknek ad több sanszot?
G. P.: Holt szezon van. Sokféle értelemben. Olyan, mint télen a Balaton-part. Látjuk a díszleteket, de igazából kihalt a táj. Olyan hosszú ideje tart már ez, hogy az emberek fogalmi rendszere is kezd átalakulni. Abban például, hogy mondjuk az átlagos néző milyennek ítél egy kurzusfilmet, az is közrejátszik, hogy minekutána a kereskedelmi tévékben és a mozikban is csak elvétve látnak jó minőségű magyar filmet, átalakult az elvárás.
Ha rossz az ízlésed, az tök jó, mert könnyebben telik a nap. Könnyű megszokni a silányság maszatos mértékegységeit.
Megnéztem például a Petőfi-filmet, elszomorítóan üresnek éreztem a pátoszos hősgyártást, meg azt, hogy Petőfi helyett a motiváció nélkül gonoszkodó reformkori Darth Vader lett az igazi főszereplő. Kár érte. De a kritikusokon kívül ez sokaknak nem fog fájni, hiszen a tömegek hozzászoktak, hogy kiskorúként bánnak velük.
Jogrendben, tanrendben, hírekben, filmekben, magyarázatban, mindenben. Már észre sem veszik a minőségromlást, azt, hogy tort ül a tehetségtelenség. Minek művészettörténet a sulikba? Így jobban hozzászoktathatók a gyerekek a mai állapotokhoz, s már nem is emlékeznek arra, hogy volt – és lehetne – másként is. És minél tovább tart ez, annál jelentősebb lesz a versenyképtelenségünk globálisan.