Szalai Zoltán: A műveltség a kultúraátadás feltétele

2024. február 27. 13:27

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) főigazgatója az MCC keddi, budapesti rendezvényén beszélt erről.

2024. február 27. 13:27
null
Veszprémy László Bernát

Sikeresen indult az MCC nagyszabású nemzetközi konferenciája az oktatásról. Az oktatás feladata, hogy a generációkon keresztül felhalmozott, érvényes tudást átadja a következő nemzedéknek. A nyugati civilizáció bármely országára is tekintünk, azt látjuk, hogy problémák vannak az oktatással. Az a rendszer, amely legalább a 19. század közepe óta biztosította a nyugati világ előnyét a többi civilizációval szemben, egyre rosszabb teljesítményt nyújt, ahogy azt tanulmányok is igazolják.

A konferencián feltett kérdések: Mi végre vannak az iskolák, és mit várunk el tőlük felelős szülőként, családként és nemzetként? Hol helyezkedik el a család szerepe az oktatásban? Mennyiben engedjük be a technológiát a tanterembe? Miként járul hozzá az egyén fejlődéséhez a filozófia?  

Az eseményt Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója nyitotta meg. Mint elmondta, a Kárpát-medence legnagyobb tehetséggondozó intézményeként fontosnak tartják, hogy platformot biztosítsanak a jelenünket és jövőnket érintő, legégetőbb témák megvitatásához és aktívan hozzájáruljunk a meglévő diskurzusokhoz. Ilyen platform a Budapest Summit is, amelyen rendszerint a jelenünket és a jövőnket is meghatározó kérdésköröket vitatnak meg nemzetközi és magyar szakértőkkel.

Szalai jelezte, hogy az előző években az orosz-ukrán háború gazdasági következményeiről illetve a békekötés lehetőségeiről tanácskoztak. Az utolsó, még éppen „békeidőben” lezajlott summiton, 2022 februárjának közepén arról beszéltek, milyen hatások formálják az oktatás során a fiatalokat, milyen értékek, hasznos vagy éppen káros társadalmi és politikai divatok befolyásolják a leginkább fogékony korosztályokat.

A mostani oktatási konferencia pedig szervesen kapcsolódik a két évvel ezelőtt megkezdett vitához. Az elmúlt két évben – technológiai és kulturális értelemben is – annyi minden történt, mint máskor egy évtized alatt: megjelent a tantermekben a mesterséges intelligencia, ami a tudásról és ismeretről alkotott fogalmainkat kezdte relativizálni; a közösségi média tudat- és figyelemformáló hatása pedig ma már nemcsak buborékokat, hanem alternatív valóságokat is létrehozott, amelyeken keresztül gyermekeink, diákjaink a legtöbb információt szerzik a világ történéseiről – vélekedett Szalai.

Nemrégiben jelent meg az MCC kiadójánál, az MCC Pressnél Nicholas Tate Konzervatív iskola című kötete. Ebből idézte az MCC főigazgatója a következő gondolatot: „Az az elképzelés, hogy az oktatás célja a nagy tárgyi tudással rendelkező, művelt elmék fejlesztése volna, manapság a legtöbb helyen nevetség tárgyát képezi, és a közvélekedés szerint csak olyasvalaki mondhat ilyet, aki még nem érti, hogy a legfontosabb dolog megtanulni tanulni és elsajátítani a 21. századi képességeket.”

Szalai szerint ez a részlet jól szemlélteti, hogyan áll ma a világ a műveltséghez, ami a kultúraátadás, a kreativitás egyik legfontosabb feltétele. 

Műveltség nélkül nem adódik tovább az, amit fontosnak és értékesnek tartunk az előttünk élő generációk tapasztalataiból – legyenek azok gyakorlati, elméleti vagy éppen esztétikai tapasztalatok”

– jelentette ki.

Szalai szerint a tehetség sem ér önmagában sokat, ha nem társul hozzá tájékozottság és nyitottság azzal kapcsolatban, mi is az a kulturális és társadalmi kontextus, amelyben ki kell bontakoznia, s ezért van az, hogy az MCC-nél nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy kiválóságra törekvő diákjaikat megismertessék azokkal a szerteágazó kihívásokkal, amelyekkel várhatóan felnőttként is szembe kell nézniük.

***

Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 116 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bell & Sebastian
2024. február 27. 21:04 Szerkesztve
Szerző (vagy megmondó) példáján tudnám szemléltetni milyen az, amikor az éthosz (= elvont erkölcsiség) nem atyja az ethosznak (= uralkodó erkölcs és morál), becsúszott a kakukk az Aranybornyú képében. De micsoda kérdések is ezek? Intelligencia egyenlő tárgyi tudás szorozva kombinációs készséggel. Vagyis lehet variálni, melyikre gyúrunk, de egyik-másik végletes hiánya, hogy úgy mondjam, redukálja a végeredményt. A filozófia, mondjuk a katolikus kiskáté, meg arra való, hogy ne keverje minden barom a szezont a fa...zonnal. Például éthoszt az ethosszal.
Ez D-dúr és e-moll
2024. február 27. 16:26
Mondja ezeket Szalai, aki a Mandinert az ország legszínvonalasabb híroldalából és kommentközösségéből alemberi köpöldévé züllesztette és még el is dicsekedett ezzel.
lájkbajnok
2024. február 27. 14:19
„A műveltség a kreativitás egyik legfontosabb feltétele.” Tök más a kettő. Műveletlen ember is lehet kreatív.
Novicsok-5
2024. február 27. 13:37
"A műveltség a kultúraátadás feltétele" Pityinger, N. Feró, matyó lotyó, Kisgrófo, Győzike, Ákos. Vagy éppen noÁr, Pankotai meg a többi.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!