Sikeresen indult az MCC nagyszabású nemzetközi konferenciája az oktatásról. Az oktatás feladata, hogy a generációkon keresztül felhalmozott, érvényes tudást átadja a következő nemzedéknek. A nyugati civilizáció bármely országára is tekintünk, azt látjuk, hogy problémák vannak az oktatással. Az a rendszer, amely legalább a 19. század közepe óta biztosította a nyugati világ előnyét a többi civilizációval szemben, egyre rosszabb teljesítményt nyújt, ahogy azt tanulmányok is igazolják.
A konferencián feltett kérdések: Mi végre vannak az iskolák, és mit várunk el tőlük felelős szülőként, családként és nemzetként? Hol helyezkedik el a család szerepe az oktatásban? Mennyiben engedjük be a technológiát a tanterembe? Miként járul hozzá az egyén fejlődéséhez a filozófia?
Az eseményt Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója nyitotta meg. Mint elmondta, a Kárpát-medence legnagyobb tehetséggondozó intézményeként fontosnak tartják, hogy platformot biztosítsanak a jelenünket és jövőnket érintő, legégetőbb témák megvitatásához és aktívan hozzájáruljunk a meglévő diskurzusokhoz. Ilyen platform a Budapest Summit is, amelyen rendszerint a jelenünket és a jövőnket is meghatározó kérdésköröket vitatnak meg nemzetközi és magyar szakértőkkel.
Szalai jelezte, hogy az előző években az orosz-ukrán háború gazdasági következményeiről illetve a békekötés lehetőségeiről tanácskoztak. Az utolsó, még éppen „békeidőben” lezajlott summiton, 2022 februárjának közepén arról beszéltek, milyen hatások formálják az oktatás során a fiatalokat, milyen értékek, hasznos vagy éppen káros társadalmi és politikai divatok befolyásolják a leginkább fogékony korosztályokat.
A mostani oktatási konferencia pedig szervesen kapcsolódik a két évvel ezelőtt megkezdett vitához. Az elmúlt két évben – technológiai és kulturális értelemben is – annyi minden történt, mint máskor egy évtized alatt: megjelent a tantermekben a mesterséges intelligencia, ami a tudásról és ismeretről alkotott fogalmainkat kezdte relativizálni; a közösségi média tudat- és figyelemformáló hatása pedig ma már nemcsak buborékokat, hanem alternatív valóságokat is létrehozott, amelyeken keresztül gyermekeink, diákjaink a legtöbb információt szerzik a világ történéseiről – vélekedett Szalai.