Keresztény papok érkeztek Magyarországra, köztük Pilgrim passaui püspök és papjai, akik rövid idő alatt állítólag ötezer előkelőt megtérítettek. Ez igaz lehet, mert Géza vasakarattal erőltette rá a pogány magyarokra az új vallást, ő maga azonban úgy vélte: elég gazdag ahhoz, hogy két istent imádjon. Ragaszkodott ősi hitéhez, és büszke volt Attiláig visszavezetett származására. Ezért írathatta az esztergomi udvarában élő Pilgrimmel a Nibelung-éneket, amely úgy meséli el Siegfried és Krimhilda történetét, illetve a burgundoknak (germánok) a hunoktól elszenvedett 437. évi vereségét, hogy az Attilának, a hunok nagy királyának dicsőségét, hősiességét és ellenségei hitványságát zengi.
Elsőre meredeknek tűnő állítás, hogy a németek hősi eposza Géza sugalmazására vezethető vissza, de alátámaszthatja, hogy a német fejedelmek udvarában akkor a latin nyelvet használták, Gézáéban azonban a térítők a németet is beszélték. A német uralkodók tiltották, sőt büntetni rendelték a pogány kori emlékek költői feldolgozását, Gézának viszont kifejezetten fontos volt Attila dicső tetteinek a megőrzése.
Géza korszakos döntésében tehát, hogy az augsburgi, Lech-mezei, békekötés nélkül végződő csatavesztés után felhagy a zsákmányszerző háborúkkal, minden bizonnyal szerepet játszott az, hogy Attila döntetlennel végződő catalaunumi ütközete a hun birodalom szempontjából végzetesnek bizonyult. Géza nem akarta, hogy a magyarság hasonló sorsra jusson, ezért birodalma megerősítése és megszilárdítása mellett döntött. Minden intézkedése ezt a célt szolgálta. Lezárta a zsoldoshadjáratok korszakát, és népét végleges letelepedésre szorította. Ennek a sorsfordító döntésnek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni, mert ez biztosította a magyarság megmaradását. Ha Géza folytatja a nomád, lovas, zsákmányszerzésre alapozott életmódot, akkor a magyarság osztozott volna a többi lovas nomád nemzet sorsában: a beolvadásban, a megszűnésben. Az addig más országok javait elprédáló, örökös menetben levő, kalandokban edződő harcosok letelepítése, erőszakos lefegyverzése úgy, hogy a fegyveres erő a külső ellenséggel szembeni kiállást ne gyengítse, de a belső békét biztosítsa, hatalmas szervezőerőt, bölcsességet, politikai képességet kívánt. Mindez azzal is járt, hogy a törzsi szerkezetet más államszervezeti elveknek és gyakorlatnak kellett felváltania. A megállapodás, az állandóság ugyanis teljesen más feladatok elé állítja az államot, a fejedelmet, mint a lovas nomád élet. Géza uralkodása alatt a magyarok egyetlen nagyobb háborút sem vívtak. A nagyfejedelem a harcosokat a végekre telepítette, feladatukul a védekezést jelölte ki, örökbirtokot adott nekik, és a saját vezetése alatti katonai szolgálatra kötelezte őket. A vének uralmát kinevezett tisztviselők hatalmára váltotta fel, a törzsek vezetőiből tanácsadókat csinált, szerepüket formálissá fokozta le. Ez hatalmas vállalkozás, nagy ellenállást kiváltó intézkedéssorozat volt, a hullámai még századokkal később is felkelést, lázadást, trónviszályt szítottak.
Géza a békét országa átalakítására, modernizálására használta. A magyarok katonai erejét hadjáratok helyett a védekezésre és a belső béke fenntartására összpontosította.
A fejedelem még Lél nemzetségéből választott magának feleséget, a gyula lányát: a gyönyörű Saroltát, lányát pedig az Aba nemzetségbeli Sámuelhez adta nőül, de fiának és örökösének már Regensburgból hozatott feleséget. Géza tekintélyét bizonyította, hogy Gizella bajor hercegnő 996-ban hozzáment a magyar nagyfejedelem fiához, Vajkhoz – vagyis Istvánhoz –, és ennek a házasságnak a révén a magyar uralkodóház kora egyik legnagyobb, legmeghatározóbb dinasztiájával lépett rokoni kapcsolatba. Gizella volt a biztosítéka a két nemzet szövetségének és annak, hogy a magyarság kitart a kereszténység mellett. Kitartott. Házasságuk a tartós békét is szavatolta – ami lehetőséget adott Istvánnak apja megkezdett művének folytatására, kiteljesítésére.