Nincs még egy olyan antiideológia, mely rövid távon sikeresebb lenne. Ennek oka, hogy nem akadályoznak erkölcsi korlátok és gátlások. Még az ebbe az irányba tapogatózó neoliberális »ideológiamentes szakértelem« nevű antiideologikus hazudozás se jutott ilyen a tökélyre, mert ott is etették a népet valami fejlődéshaladás-eszme humanisztikus ideájával. Mondhatni, a mai gecizmushoz képest így utólag kifejezetten nyálas szentimentalizmusnak tekinthető. Na most ennek hosszabb távú következménye a nacionalizmus teljes erodálódása.
A habsburgisták, neotáltosok és egyebek csak dekonstruálták a maguk köreiben a politikai nemzetet azáltal, hogy felülírták a nagy nemzeti narratívákat, és megtagadták a konszenzuális hagyományokat. De azokat legalább a maguk idióta eszményeire – vagyis mégiscsak valamiféle eszményre – próbálták lecserélni. A gecizmus ellenben kiüresíti a narratívákat és annihilálja a politikai nemzetet. (És ez lassan hitelteleníti és magával rántja a jobboldal valamiféle hittel és eszményekkel bíró részét is.)
A folyamat logikája egyszerű: ha a nemzet vagy a magyarság fogalmához szinte kizárólag negatív emberi tulajdonságokat rendelünk belülről, s mint követendőt állitjuk a társadalom elé – s ez kellő mélységben hatja át a közgondolkodást -, nem a negatív tulajdonságok emelkednek eszménnyé (ahhoz ugyanis túl mélyen van lehorgonyozva a tudatban, ill. a kultúrában, hogy mi a jó és mi a rossz tulajdonság), hanem az a fogalom, melyhez azokat társították, melynek fogalmi keretét ezekkel megtöltötték. A mese, a mítosz, az ideál, hatalmas érzelmi energiákat hordoz. A puszta túlélésre és pillanatnyi érdekekre hivatkozó (valójában még ebben se hívő) nihilista cinizmus, melynek egyedüli igazi tartalma, hogy pukkadjon a libsi, és jól élni, amíg lehet, s ezért semmi se drága, nos, ez egy idő után mindenkit leszív, és kiürít, melynek vége csakis a kollapszus lehet.”