„A 431 150 pályaszámú mozdonyt egy 3500 LED-ből álló, 350 méter hosszú fényfüzér díszíti a következő három napon keresztül. Ilyen kidíszített mozdony először közlekedik a magyarországi nagyvasút hálózatán, december 24-én, 25-én és 26-án minden nap más irányba. A napi közlekedési útvonalát minden délelőtt egy posztban fogjuk elárulni” – írja a MÁV karácsonyiakciójának beharangozójában.
A MÁV V43 sorozat a Magyar Államvasutak részére szállított legnagyobb darabszámú villamosmozdony-sorozat
A magyar ipar 1960-ban megvásárolta egy szilícium-egyenirányítós mozdony licencét a nyolc gyárat tömörítő „50 periódusú vasútvillamosítás fejlesztésére alakult nyugati munkaközösség”-től. Az első hét mozdonyt a licencadó munkaközösség készítette a németországi Essenben, a V43 1008 pályaszámú mozdony már Magyarországon, Budapesten készült. A mozdonyok villamos részét a Ganz Villamossági Művek, járműszerkezeti részeit a Ganz–MÁVAG gyártotta. 1963 és 1982 között közel 400 mozdonyt állítottak üzembe. Érdekessége a sorozatnak, hogy az első mozdonyok az akkor még 16 kV feszültséggel villamosított Budapest–Hegyeshalom vonalra átkapcsolóval rendelkeztek. A sorozatból 15 – korábban a MÁV által használt – mozdonyt a GYSEV üzemeltet. Beceneve: „Szili” (szilícium-egyenirányítója miatt), illetve „Szellem” (a vontatómotorok hűtésére alkalmazott szellőztetésnek magas, fültépő hangja miatt) – olvasható a Wikipedián.
Fotó: MÁV, Facebook