Ünnepi fénybe öltözött Szili

2021. december 23. 21:20

Háromezer ötszáz led égő borította karácsonyi díszbe a MÁV 431 150 pályaszámú mozdonyát.

2021. december 23. 21:20
null

„A 431 150 pályaszámú mozdonyt egy 3500 LED-ből álló, 350 méter hosszú fényfüzér díszíti a következő három napon keresztül. Ilyen kidíszített mozdony először közlekedik a magyarországi nagyvasút hálózatán, december 24-én, 25-én és 26-án minden nap más irányba. A napi közlekedési útvonalát minden délelőtt egy posztban fogjuk elárulni” – írja a MÁV karácsonyiakciójának beharangozójában. 

A MÁV V43 sorozat a Magyar Államvasutak részére szállított legnagyobb darabszámú villamosmozdony-sorozat
A magyar ipar 1960-ban megvásárolta egy szilícium-egyenirányítós mozdony licencét a nyolc gyárat tömörítő „50 periódusú vasútvillamosítás fejlesztésére alakult nyugati munkaközösség”-től. Az első hét mozdonyt a licencadó munkaközösség készítette a németországi Essenben, a V43 1008 pályaszámú mozdony már Magyarországon, Budapesten készült. A mozdonyok villamos részét a Ganz Villamossági Művek, járműszerkezeti részeit a Ganz–MÁVAG gyártotta. 1963 és 1982 között közel 400 mozdonyt állítottak üzembe. Érdekessége a sorozatnak, hogy az első mozdonyok az akkor még 16 kV feszültséggel villamosított Budapest–Hegyeshalom vonalra átkapcsolóval rendelkeztek. A sorozatból 15 – korábban a MÁV által használt – mozdonyt a GYSEV üzemeltet. Beceneve: „Szili” (szilícium-egyenirányítója miatt), illetve „Szellem” (a vontatómotorok hűtésére alkalmazott szellőztetésnek magas, fültépő hangja miatt) – olvasható a Wikipedián.

Fotó: MÁV, Facebook

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fogas paduc
2021. december 25. 09:19
Jó kis konstrukciójú gép.
Lami
2021. december 24. 21:34
Hú amikor a 1015- es vittem debrecenbe..
bunko_jobbos
2021. december 24. 13:36
1. Szép emlék ez a V43-as (úgy tudom, hogy csak a V63-as magyar fejlesztés, a többi liszensz.). De itt a hangsúly az EMLÉK szón lenne. A bevezető képen is tiszta rozsda a teteje. Szerintem égő. Sajnos még mindig sokra van szükség. 2. Ez a típus még nem tudja visszatáplálni az energiát a hálózatba, mint a korszerűbb mozdonyok, szóval jó lenne már búcsút inteni nekik. 3. A MÁV kiírt tendert 110 db mozdonyra, aminek még augusztusban kellet volna eredményt hirdetni. Mi van azzal? Lehet, hogy elsodorta a választási kiköltekezés? Már a tököm kivan, nyerjünk tavasszal, és megint menjen minden a rendes kerékvágásban. Értelmetlen pénzszórás. Na jó, nem az, mert ha a moslék nyerne, az lenne csak az igazán legatyásodás, de azért a felelős, megfontolt gazdáslkodástól messze van. :-) Állítólag a 110-120 db új mozdony annyival jobb rendelkezésre állással működne, hogy az ki tudná váltani a jelenlegi 300 V43-ast. Nem tudom, hogy igaz-e, de lehet. 4. Látszik, hogy a MÁV fejlődik rendesen, és remélem, hogy ez folytatódni fog. A körvasút sor, az ingázóvonalak kiépítése stb. reményt keltő, de minimum fél évszázados lemaradást kell behozni, és azt nm lehet gyorsan.
Autofocus
2021. december 24. 01:43
Akkor Boldog Karácsonyt mindenkinek! Azoknak, akik kitalálták, akik feldíszítették, akik ezzel akartak egy kis boldogságot vinni az utasok életébe!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!