A Budapest–Belgrád vasútvonal Nyugat-Balkánt bekapcsolja az Unió közlekedési gerinchálózatába

2021. október 20. 13:15

A Soroksár–Kelebia-szakasz 152 kilométeres, és a CRE Konzorcium építheti meg 1,7 milliárd euróból, írja az Index.

2021. október 20. 13:15
null

A Budapest–Belgrád vasútvonal építéséről készített részletes elemzést az Index. A portál azt írja, a Balkán a világ egyik legizgalmasabb befektetési területe. A globális nagyhatalmak azon törik magukat, minél több pénzt költsenek el a régióban. Az egyik legnagyobb projekt a vasút fejlesztése, amelynek finanszírozásáért verseny zajlik elsősorban Kína és az Európai Unió között.

Megtörtént az alapkőletétel

A szerb fővárosból valamivel több mint 180 kilométert kell megtenni vonattal a magyar határátkelőig, Kelebiáig. A szakasz a Budapest–Belgrád-projekt része, amelynek már javában zajlik a felújítása és fejlesztése. A magyar szakasz 159 kilométer hosszú, ebből a Ferencváros–Soroksár-szakasz hét kilométerére a közbeszerzés már folyamatban van. A Soroksár–Kelebia-szakasz 152 kilométeres, és a CRE Konzorcium – ebben fele-fele arányban van benne Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az RM International Zrt., illetve a kínai vasúttársaságot képviselő China Railway Electrification Engineering Group Kft. és a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. – építheti meg 1,7 milliárd euróból. Ennek a szakasznak az alapkövét október 15-én tették le Kiskunhalas vasútállomáson. 

A felújítás összköltségének 85 százalékát

a kínai Eximbankkal kötött szerződés szerint hitelből fedezik, a fennmaradó 15 százalék önrész.

A magyar határtól 183 kilométerre van Szerbia fővárosa. A Belgrád–Ópazova (Stara Pazova) közti 34 és fél kilométeres szakaszt és az Újvidék–Szabadka közti 108 kilométereóes részt a China Communications Construction Company/China Railway International cég építi meg. Az Ópazova és Újvidék közti, körülbelül negyven kilométeres szakaszra pedig az orosz vasút (RZD) leánycégének, az RZD Internationalnak van építési jogosultsága. 

Kínai és orosz hitel

Az Index azt írja, a Budapest–Belgrád-projekt nagy része javarészt kínai, kisebb részt pedig orosz hitelből készül. A mintegy kétmilliárd euró értékű szerb szakasz költségeinek mintegy kétharmadát állja a távol-keleti ország, a fennmaradó egyharmadot Moszkva pótolta ki. A beruházás bírálói azt emelik ki, az ilyen volumenű finanszírozásnak van befolyásszerzési hatása, de túl ezen praktikus okok is indokolják a két ország megjelenését a fejlesztés körül. Amennyiben megvalósul a vasútvonal modernizálása, Szerbia fizikailag is integrálódik a modern európai vasúthálózatba. A vasútvonal ugyanis az X. számú páneurópai közlekedési folyosó része, amely a

Nyugat-Balkánt éppen Budapesten keresztül kapcsolja össze

az Európai Unió közlekedési gerinchálózatának (TEN-T) vasúti részével. 

A folyamatban lévő Budapest–Belgrád-projekt és annak Belgrádtól délre eső szakaszainak fejlesztésével a nyugat-balkáni közlekedési korridor lehet a leggyorsabb és legrövidebb kapcsolat a Szuezi-csatornán keresztül érkező teherforgalom elsődleges európai kapujának számító görögországi kikötőkhöz, ahová a kontinenst célzó kínai áruk túlnyomó része teherhajókon befut. Több száz kilométerrel beelőzve a ma Szerbiát és Észak-Macedóniát, Románián és Bulgárián keresztül kikerülő és egyébként számos helyen szintén kapacitásbővítésre és korszerűsítésre szoruló Kelet/kelet-mediterrán TEN-T vasúti árufuvarozási folyosót.

Az Európai Unió nem ismerte fel a fontosságát 

Miközben a Budapest–Belgrád megvalósulását a magyar kormány a legfontosabb kötött pályás fejlesztésnek tartja, az Európai Unió ezt eddig nem ismerte fel, valamint sem a Balkán, sem a Nyugat-Balkán fontosságát nem érzékelte. Az Európai Unió térségéhez való hozzáállásában vélhetőleg az Egyesült Államok nyomására bekövetkezett változást nem csak az október elején zárult Európai Unió–Nyugat-Balkán-csúcstalálkozó jelzi, ahol Brüsszel legfőbb képviselői egyértelműen a Nyugat-Balkán – a magyar kormány által is képviselt és erősen szorgalmazott – európai perspektívája, vagyis a megrekedt uniós bővítési folyamat folytatása mellett foglaltak állást, tájékoztat az Index.

(Fotó: Dolgozók Kiskunhalason, a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése alapkőletételének napján, 2021. október 15-én.MTI/Rosta Tibor)

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Robur
2021. október 20. 17:15
Hány ezer év alatt térül meg ez nekünk?
redhaven
2021. október 20. 16:15
Miért nem a Szabadka-Szeged-Kecskemét útvonalat fejlesztették,méltó vasutat adva 2 nagyváros utasainak?
Láncfűrészes Attasé
2021. október 20. 15:50
Nem magával a vasúttal van a probléma, arra szükség van, főleg a fővárosi szakaszon, csakhát az a rész sem igazán fog teljesen elkészülni kb. 2030 előtt (így tervezik hivatalosan, utána lehet nézni). A probléma ott van, hogy felkínáljuk a saját magunk által vazelinozott alfelünket Kínának, akik a hitel révén zsarolási pozícióba kerülhetnek, mi pedig közvetlenül függésbe egy illiberális, a magyar szellemtől végképp idegen elnyomó nagyhatalomtól. A függést pedig újabb és újabb hitelre és befolyásszerzésre fogják használni, hogy jöjjenek a nyakkendős munkásőreik bratyizni az itteni maffiával és a behülyített, szintén munkásőrlelkű nyuggercsőcselékükkel, hogy utána nemcsak a termékeiken keresztül szivattyúzák szét az egész Nyugatot (így minket is), hanem közvetlenül kérjenek kvázi védelmi pénzt. Az építő konzorciumban pedig benne van a gázszerelő is, milyen meglepő, ez már kommentárt sem igényel.
garabonciás
2021. október 20. 15:21
Az USA sugalmazására az indexnek a BP-Belgrád vasúthoz való hozzállásában is bekövetkezni látszik egy változás. Nincsenek oda bekötve. Á, dehogy.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!