Emmi: Javultak a magyar diákok eredményei

2020. március 13. 09:43

A 2018 tavaszán végzett PISA-felmérés eredményei alapján minden területen – szövegértésben, matematikában és a természettudományokban is – javult a 15 éves magyar tanulók teljesítménye.

2020. március 13. 09:43

A szaktárca közleményében kifejtette: matematikából a 8. évfolyamon átlagosan 1624 pontot értek el a tanulók, ami a mérések kezdete óta a legjobb eredmény, a 10. évfolyamon a diákok átlag képességpontja a 2010-ben mért 1613-ról 1670-re nőtt, ami ugyancsak az elmúlt évek legjobb eredménye. A szövegértésben a 8. évfolyamon elért átlagosan 1608 pont az eddigi legmagasabb érték, a 10. évfolyam azonban még ennél is eredményesebben szerepelt, a 2008-ban mért 1609 ponthoz képest 2019-re az az átlageredmény 1661-re emelkedett.

A bázisként használt 6. évfolyamos eredményben nincs érdemi változás, az elmúlt években csak kisebb ingadozások figyelhetők meg. A minisztérium tájékoztatása alapján az Oktatási Hivatal honlapján már elérhetők az országos kompetenciamérés eredményei. Ebből kiderül az is, hogy a 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók hogyan tudják alkalmazni szövegértési képességeiket és matematikaieszköz-tudásukat tanulmányaikban és a hétköznapokban.

A 2001 óta minden évben megszervezett mérés alapján az érdeklődők képet kaphatnak az egyes iskolák jellemzőiről, megismerhetik az adott osztályok teljesítményadatait, megtudhatják, hogy az esetleges hátrányokat az iskola mennyire képes kompenzálni. Az eredmények az ország többi iskolájával is összevethetők. Kiemelték: a tárca abban bízik, hogy a javulás trendszerű marad, és tükrözi „az oktatási rendszer fejlesztésére fordított kormányzati erőfeszítéseket, a pedagógusok színvonalas munkáját és a tanulók szorgalmát”.

Az információkat a szülő a tanulói mérési azonosító felhasználásával ismerheti meg – olvasható a közleményben. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár tavaly decemberben beszélt arról, hogy az akkor bemutatott, a 2018 tavaszán végzett PISA-felmérés eredményei alapján minden területen – szövegértésben, matematikában és a természettudományokban is – javult a 15 éves magyar tanulók teljesítménye. A PISA-vizsgálat a világ legfejlettebb országait tömörítő gazdasági szervezet, a párizsi székhelyű OECD nemzetközi tanulói teljesítménymérési programja, amelyet 2000-ben indítottak el, és háromévenként ismételnek meg.

(MTI)

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
basisolder
2020. március 13. 14:11
Ez egy végtelen összemosása információknak, célját nem értem. Az adatok nem a 2018-as PISA adatai, hanem a minden évben Magyarországon megrendezett Országos kompetenciamérés eredményei! A PISA 15 évesek "írják", konkrétan 2018-ban 15 éves három hónapostól, 16 év két hónaposig. Egy véletlenszerű mérés az ország véletlenszerűen kiválasztott 150 iskolájában, véletlenszerű 35 gyerek, azaz 5250 fő. A diákok 95%-a 9-es volt. Ebben volt egy alig 1%-os javulás, de 2012-höz képest matematika kivételével még mindig romlott. Az országos kompetencia mérést minden tanuló, aki május utolsó szerdáján iskolában van 6., 9, 10. évfolyamon meg kell írnia. Metódusa teljesen más! Képességpontok vannak, amelyeknek az évek előrehaladásával együtt nőniük kell, azaz nehezebb és összetettebb feladatot kell tudnia megoldania, egy hatodikosnak, mint egy tizedikesnek. A matematikai eszköztudás fejlődése mindig kimutatható, a két évvel korábbi tudáshoz képest, de fejlődést általában nem lehet kimutatni, magyarul átlagosan egy hatodikosnak jobb az eszközhasználat, mint egy nyolcadikosnak, vagy tizedikesnek. Azaz nincs gondolkodásbeli fejlődés, hanem éppen visszafejlődés figyelhető meg. Mivel ez országos, minden intézmény számára kötelező mérés, sok intézmény él a "kegyes" csalás eszközeivel. Az SNI gyerekek nem tartoznak bele a mérési körbe, az ő eredményük nem számít bele. A problémás gyerekeket, akik lusták, nem csinálnák a feladatot, megkérik, hogy ma ne jöjjön iskolába, illetve előfordul a tanári segítés is, ami tilos! Miért csalnak? Ha országos átlag alá kerül az intézmény, akkor intézkedési tervet kell készíteni és tanfelügyeleti ellenőrzést kapnak. (Ugyanez a helyzet félévi és évvégi buktatásnál is általános iskolákban, ezért lett egyre gyakoribb az átrugdosás.) A 10. évfolyamos PISA eredmények javulása a 16 éves korig tartó tankötelezettségnek is nagymértékben köszönhető, mert általában a leglustább, problémás, de nem "papíros" diákok nem érik meg a 10. évfolyamot. Szóval nem értem a cikket! Összemosott információkról van szó! Akit érdekel az Oktatási Hivatal honlapján minden év jelentése nyilvános és felhívják a figyelmet a vetítési alapokra is! https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/orszmer2018/Orszagos_jelentes_2018_.pdf
bunko_jobbos
2020. március 13. 12:17
1. Ha a PISA teszt értéktelen, mikor rosszabb eredményeket érünk el, akkor akkor is értéktelen, ha jobbakat! Egyszerűen van jobb felmérés is a magyar oktatásról, azt érdemes figyelni. Egyetlen előnye, hogy összehasonlítható más OECD országokkal az eredmény, de mivel teljesen mást mér, mint amit mi tanítunk, nagy következtetéseket nem vonhatunk le mégsem. 2. Végső soron mindig az ember kvalitásai határoznak minden fontos kérdésben, ami genetikai és családi kulturális kérdés. Hiba azt képzelni, hogy az oktatás majd "okossá" teszi a mindenféle csodamódszertan segítségével a gyereket. Az oktatásnak annyi szerepe lehet, hogy akinek jó a genetikai és családi háttere, az ne kallódjon el, esetleg mindenkinek az ő szintje szerinti továbbtanulást készítse elő. Szerintem ebben a magyar oktatás nem rossz. Az, hogy folyamatosan nő a leszakadó gyerekek száma, viszont nem oktatási kérdés, hanem politikai. Igazából az IQ egy országban nagyon lassan változó dolog, nem lehet oktatással befolyásolni, ez kutatásokkal igazolt. Csak egy módon lehet: a butábbak nem szaporodnak, az okosabbak meg igen. Ha bevándorlásról van szó, akkor meg attól függ, hogy mennyire szűröd meg a bevándorlókat (ha nem is IQ, de legalább tudás alapján). A németek azért alakultak ki ilyenné, mert évszázadokon keresztül nagy szűkösség volt élelmiszerben, és aki nem volt szorgalmas, az nem házasodhatott. Ehhez elég volt pár száz év. Azonban az oktatás, nevelés meg ilyen faszságok ezen a szinten nem hatnak. Ezek nem faszságok a saját szintjükön, csak nem kéne mást is beleképzelni. Olyan ez, mintha pszichológiával szeretnél tankok ellen küzdeni. nem fog sikerülni. :-) 3. Lehetne a PISA szintet növelni drasztikusan, ha a magyar oktatási rendszer erre hegyezné ki magát: átírnánk a tanterveket, lennne probémamegoldó óra. Láttam ilyen feladatokat. Nem könnyűek, de rendeget visszatérő elem van bennük, amik gyakorlással fejleszthetők. Pl. sokszor előfordul szövegértésnél, hogy mondjuk 10 évvel ezelőtt kezdődött egy rendezvénysorozat, és a kérdéseknél rákérdeznek, hogy most hányadik volt? Nyilván 11, de ha ezt a trükköt nem ismered, akkor simán átsiklasz felette. Ha ilyeneket gyakoroltatnának, akkor sokkal jobb helyezéseket érnénk el. Kérdés, hogy megérné-e a régi, jól bevált oktatási rendszerünket egy nemrég kitalált felmérés sikeréért cserébe szétbasznunk? Szerintem nem.
vizesnyolcas
2020. március 13. 12:08
Ha a kormánynak sikerülne úgy átállítani az oktatást, hogy a PISA-tesztek brutálisan jók legyenek, akkor tele lenne az ellenzéki média azzal, hogy az Orbán iskolái a nem az életre, hanem csak a PISA-tesztekre készítik fel a tanulókat.
llnnhegyi
2020. március 13. 11:16
Két okból kiváló hír! 1./ A gyerekek szenzációs fejlődése öröm mindenkinek! 2./ Öröm a művelt jobboldali közönségnek,mert a liberalbolsevista tunyaság újra súlyos vereséget szenvedett.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!