David Pressman lehetséges utódja is bevédte Orbán Balázst: „Valakit azért törölni, mert nem tetszik a hite és az értékei, elfogadhatatlan”
Bryan E. Leib szerint a woke-vírus Amerikában az egyetemi kampuszokon vert gyökeret.
Összeférhetetlenül juthat felügyelőbizottsági elnöki fizetéshez a második kerületi szocialista polgármester. Őrsi szerint nem összeférhetetlen, mert FEB-elnöki fizetését januárban felajánlotta egy munkavállalónak.
Közzétették a Fővárosi Közgyűlés tagjainak vagyonnyilatkozatait, az egyik dokumentumból kiderül (4. oldal), hogy Őrsi Gergely tavaly októberben megválasztott II. kerületi polgármester egy összeférhetetlenségi szabályt áthágva vehet fel felügyelőbizottsági elnöki fizetést.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény (Mötv.) 72. szakasz 2. bekezdése szerint „a 3000 fő feletti lakosságszámú település főállású polgármestere – a tudományos, oktatói, lektori, szerkesztői, művészeti, jogi oltalom alá eső szellemi tevékenység és a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony kivételével – egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszonyt nem létesíthet, más kereső foglalkozást nem folytathat, nem lehet gazdasági társaság személyesen közreműködő tagja.”
Ehhez képest Őrsi a vagyonnyilatkozata szerint a FŐKERT Zrt. felügyelőbizottsági elnökeként havi bruttó 322 000 forintot visz haza. Őrsi összeférhetetlenül felvett „kiegészítő” fizetése éves szinten bruttó közel 4 millió forintra rúghat.
***
FRISSÍTÉS!
Cikkünk megjelenése után jelentkezett lapunknál Őrsi Gergely, aki szerint a felügyelőbizottsági pozíciója nem összeférhetetlen, hiszen a kinevezését követően a felügyelőbizottsági tisztségért járó tiszteletdíjat minden hónapban a FŐKERT egy munkavállalója kapja. A szocialista politikus azt állítja, egy január 16-i ülésen kezdeményezte, hogy a tiszteletdíját a cég egy „fizikai munkása” kapja meg helyette minden hónapban.
Őrsi magyarázata azonban több sebből vérzik.
1. A vagyonnyilatkozatot a teljesség elve és a valódiság elve alapján kell kitöltenie a nyilatkozattételre kötelezetteknek. Ez azt jelenti, hogy az esedékességkor a valóságnak megfelelő jövedelmi viszonyairól kell beszámoljon Őrsi, ha tehát valóban egy munkavállalónak juttatja a felügyelőbizottsági tisztségért járó tiszteletdíjat, akkor azt a valódiság elve szerint fel kellett volna tüntetnie a vagyonnyilatkozatában.
2. Őrsi érvelése azonban már ott sántít, hogy egy főállású polgármesterséggel összeférhetetlen pozícióból (felügyelőbizottsági elnökség) származó jövedelemről rendelkezett állítása szerint egy január 16-i ülésen. Összeférhetetlen pozícióból ugyanis nem származhat olyan keresménye, amely felett szabadon rendelkezhet. A törvény szerint a polgármesterre az önkormányzati képviselőre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat kell alkalmazni. Ezek a szabályok (Mötv. 37. szakasz 1. bekezdés) pedig világosan fogalmaznak: amennyiben felmerül az összeférhetetlenségi ok, akkor azt „az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított harminc napon belül” meg kell szüntetni, méghozzá „összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony” megszüntetésével. A megszüntetésnek tehát az a módja, hogy vagy lemond a felügyelőbizottsági elnöki vagy polgármesteri pozíciójáról, vagy bármelyik tisztségét díjazás nélkül folytatja tovább (például társadalmi megbízatásban), és nem az, hogy az összeférhetetlen tisztségből származó jövedelme felett rendelkezik.
3. Őrsi 2019. december elseje óta a Főkert Zrt. felügyelőbizottsági elnöke. Állítása szerint azonban csupán január 16-án ajánlotta fel, hogy az összeférhetetlen pozícióból származó jövedelmét egy munkavállalónak adja. Ez felveti a kérdést, hogy januárban vajon felvette-e mindkét pozíciója után járó decemberi tiszteletdíját, és, ha igen, akkor visszafizeti-e azt. Ezen felül további kérdésünk hozzá, hogy a januári tiszteletdíját február elején – ígéretének megfelelően – valóban megkapta-e a FŐKERT Zrt. egyik munkása. Erről megkérdeztük a polgármestert, amennyiben válaszol, cikkünket frissítjük.