Különleges maradványokra bukkantak a budavári palotában

2019. december 12. 19:58

A palota Szent István-termének falkutatása során kerültek felszínre a leletek.

2019. december 12. 19:58
null

Falkutatással folytatódik a déli összekötő szárny és az abban található Szent István-terem felújításának előkészítése a budai Várban. A többi között Anjou-kori töredékeket, a barokk palota homlokzatának részleteit és a Hauszmann-kori padló burkolatának lenyomatait találták meg a szakemberek a Budavári Palota déli összekötő épületszárnyában lévő egykoron díszes, reprezentatív teremben és környezetében. A Szent István-termet is magába foglaló épületszárnyat a Nemzeti Hauszmann Program keretében az eredeti tervek és a megtalált részletek alapján állítják helyre.

A századfordulós állapotok visszaállítása

A Hauszmann Alajos tervei alapján készült Szent István-terem a múlt századforduló magyar iparművészetének gyöngyszeme volt. Kialakításában a legnagyobb hazai mesterek vettek részt, mint például Zsolnay Vilmos vagy a korszak egyik legismertebb bútorgyárosa Thék Endre. Uralkodó stíluseleme – a román stílus – eltért a Palota alapvetően barokk és neobarokk belső tereitől. A terem enteriőrje az 1900-as párizsi világkiállításon hatalmas sikert aratott, nagydíjat nyert. A pazar kialakítású helyiség a II. világháborúban teljesen megsemmisült, azonban a Nemzeti Hauszmann Program keretében az eredeti tervek szerint alkotják újra.

Különleges maradványok

A műemlékvédelmi szakemberek 2019 áprilisában kezdték el a terület falkutatását, mely során különleges maradványok kerültek elő a Budavári Palota több korábbi építési periódusából, így például a barokk királyi palota több homlokzatrészlete, számos középkori kőfaragvány, olyan Hauszmann-kori stukkópárkány részletek, melyek a Szent István-terem előtti folyosót díszítették. A terem alatt lévő előcsarnok falai pedig olyan Hauszmann-kori oszlopokat rejtettek, melyeket feltehetően az 1950-es évek végén falaztak be. A kutatás másik fontos eredménye, hogy a második emeleten, a déli barokk ablakból átalakított Hauszmann-kori átjáróban megmaradt a gipszstukkó egy része, valamint a cementmozaik padlóburkolat lenyomata. Ezek a feltárt építészeti részletek nemcsak a palota építéstörténetét árnyalják, hanem önmagukban is építészettörténeti értékűek.

A stukkópárkány

Az enteriőr is visszanyeri régi pompáját

A Szent István-terem falait Árpád-házi királyokat és szenteket ábrázoló Zsolnay-pirogránit képek díszítették. A helyiség kandallóját tűzálló, mázas kerámiával burkolták, amelyre Strobl Alajos Szent Istvánról készült mellszobra került. A 220 centiméter széles és 465 centiméter magas kandallót a pécsi Zsolnay Porcelánmanufaktúrában több mint egy év alatt reprodukálták eredeti méretében, színében és anyagában. 

Az egykori Szent István-terem

A Nemzeti Hauszmann Program egyik fontos eleme, hogy a Szent István-terem belső tere visszakaphassa régi pompáját. A korabeli enteriőr hiteles és eredeti visszaállítása után a nagyközönség újra teljes szépségében csodálhatja majd meg.

A Szent István-terem, mint új kulturális és turisztikai attrakció várhatóan 2021. augusztus 20-tól bővíti majd a Budavári Palota élménykínálatát, és lehetőséget teremt arra, hogy a látogatók hosszabb időt töltsenek el az épületegyüttesben.

(Sajtóközlemény)

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kizökkentidő
2019. december 13. 06:38
Ez valami gyönyörűséges. Az ilyen épületekre lehet nemzeti büszkeséget vagy idegenforgalmat alapozni.
kishegyi
2019. december 13. 03:34
Mindent elmond az elmúlt komcsi rendszerről, hogy egy ilyet fogták magukat és befalaztak... Ez is szimbolizálja, hogy amikor most arról ugatnak utódaik, hogy az Orbánék a Horthy-rezsimet álmodják vissza, az is tömény hazugság...
Fregoli
2019. december 12. 21:19
Így állították helyre az Olaf Palme hazat is, ilyen minőségben. És készül az Iparművészeti teljes, szerkezetre is kiterjedő rekonstrukciója. + a Liget, a Puskás, az új Dunahíd, a 3-as metró, az rengeteg gyorsforgalmi út és bővítések, csomópontok, szerte az országban, a Felső-Tisza és a Bodrog környéki gátrendszer.... Mindelvanlopva...
ráadás-éve
2019. december 12. 20:59
Érdekes.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!