A teherautósok három százaléka elblicceli az útdíjat

2013. november 15. 12:58

A teherautósok három százaléka bliccel az utakon, eddig több tízmilliós büntetést szabtak ki rájuk - írta az Útdíjhírek.hu pénteken. Az útdíjbevételek elérték a 60 milliárd forintot, egy átlagos munkanapon 580 millió forint folyik be.

2013. november 15. 12:58

Az írás Börzsei Tibort a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) vezérigazgatóját idézi, aki szerint százból három teherautós bliccel az utakon, legalábbis ennyit láttak a kihelyezett kamerák és a mobil egységek az e-útdíj bevezetésekor. „Az arány javul, az utóbbi hónapokban már inkább 2,5 százalékról beszélhetünk” – tette hozzá a szakember a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) által szervezett konferencián, Siófokon csütörtökön.

Közölte azt is, hogy az útdíjbevételek elérték a 60 milliárd forintot, egy átlagos munkanapon 580 millió forint folyik be. Év végéig 84 milliárdot kellene beszedni, hogy a költségek levonása után teljesüljön a kormány 75 milliárdos tiszta bevételi terve. A NÚSZ vezetője azonban arra számít, hogy 80-82 milliárd forint lesz a 2013-as mérleg, de az év végi forgalom még hozzátehet ehhez.

Börzsei Tibor elmondta, a büntetés a rendőrség feladata, amely eddig ezres nagyságrendben szabott ki bírságokat, és több tízmilliós összeget fizettek a hibázó teherautósok. Hangsúlyozta, azt javasolják a fuvarozóknak, hogy fedélzeti egységgel (OBU), bevallási közreműködőkön keresztül fizessék meg az útdíjat. Jelenleg a teljes értékesítés 37,8 százaléka érkezik be a flottakövetőkön keresztül, de az arány egyre nő, néhány hét alatt 4 százalékkal emelkedett. A várakozás szerint az OBU-val bevallók aránya kétharmadra nő, de ez akár 75 százalék is lehet.

A bevallási közreműködők képviseletében Szász János, a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, 50 ezer fölötti jármű flottafelügyeletét látják el Európában, ezek közül tízezernél többen vannak, akik a hazai e-útdíjat rajtuk keresztül fizetik meg. A kereskedelmi vezető szerint dinamikusan nő az OBU-ra váltók aránya, havonta akár 2000-2500-as növekedés is várható a teljes piacon.

Nem egészen 5 százalékkal nőtt a főutak forgalma az e-útdíj bevezetése óta – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője. Szűcs Lajos hozzátette, azt a fuvarozói igényt még nem tartja megoldhatónak, hogy ne a szakaszra való felhajtáskor, hanem az adott út végén számolják fel a díjat. Ennek az az akadálya, hogy vannak olyan rövid, sok kereszteződéssel szabdalt szakaszok, amelyekről sok helyen lehajthatnak a fuvarozók.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára arról számolt be, hogy az elmúlt öt évben a válság miatt 40 százalékkal csökkent Magyarországon a fuvarozó vállalkozások száma, az útdíj júliusi bevezetése óta a több mint 12 ezer vállalkozásból mindössze 300 fuvarozó adta vissza az ipart. Nem tudható, hogy ebben az e-útdíjnak mekkora szerepe volt – mondta.

A KAVOSZ Zrt. útdíjhiteléről kifejtette, a vártnál jóval kevesebben vették igénybe, 130 vállalkozás kérte összesen 1100 járműre a kocsinként legfeljebb egymilliós hitelt. A hitel csak augusztus 20-tól volt igényelhető, addigra sok fuvarozó megoldotta másképp a likviditási problémáját. A hitel sok költséggel és adminisztrációval járt, ezen valamennyit javíthat, hogy 0,5 százalékkal kevesebb lesz a kezelési költség és felére csökken a papírmunka – tette hozzá.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kjkj945
2013. november 15. 15:06
Ja a törvényt rendeletet nemcsak hozni kell, be is kell tartatni!!! Kicsi a büntetés! Nem visszatartó erejű!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!