Arról már a június 30-án startolt 18. Budapest Pride-ról szóló
sajtóközleményből értesülök, hogy a melegfelvonulás és a Meleg Méltóság Menete kifejezés sem ildomos, mert ezek állítólag kirekesztik közösségük tagjai közül a leszbikus, a biszexuális, a transznemű és a queer embereket. A Pride szervezői a homoszexuális szó használatától is óva intenek bennünket, mert az identitásukat kizárólag a szexualitás oldaláról, orvosi jelleggel közelíti meg, éppen ezért közösségük tagjai sem nevezik magukat így. A július 6-i rendezvény hivatalos megnevezése tehát Budapest Pride Felvonulás, a homoszexuális és a meleg helyett pedig az LMBTQ-emberek (elembétékú) kifejezést kell használunk.
„A homoszexuális hajlam, illetve irányultság, beállítódás helyett a nemi identitás és szexuális orientáció kifejezést célszerű használni, mert pontosabban fejezi ki a fogalom tartalmát” – hirdeti a sajtóközlemény.
De pontosan mégis kiket takar a sajtóanyagban és a beszélgetés folyamán „közösségünkként” emlegetett közösség? Főleg, ha már tudjuk, hogy a Pride jelenség megosztó az „elembétékú” emberek között is? A huszonhárom műhelybeszélgetést, hét kiállítást, hat bulit, két koncertet, színházi bemutatót, irodalmi felolvasóestet, síremlék-koszorúzást, vallási programot és rapid randit is magába foglaló rendezvénysorozatot hivatalosan a non-profit Szivárvány Misszió Alapítvány szervezi. Merész Gariella és Vig Dávid elmondásából kiderült, hogy évente mintegy háromezer ember megy el vonulni, tehát a rendezvénynek bőven van relevanciája. A vitaest résztvevői között ült a pontos statisztikák ismerője, Dombos Tamás, a Magyar LMBT Szövetség ügyvivője is, aki egy 2010-ben készült, melegekkel kapcsolatos szociológiai kutatással készült a beszélgetésre.
A melegek jogaiért küzdő szociológus elmondta, hogy három évvel ezelőtt 1700 meleget kérdeztek meg a Pride-hoz való hozzáállásukról. A kutatásból kiderült, hogy 9%-uk vonul föl rendszeresen a Pride-on, 10%-uk régebben fölvonult, viszont ma már nem veszt részt a rendezvényen. Közülük a legtöbben (41%), azzal indokolta távolmaradását, hogy a Pride-ot már nem tartja a legjobb eszköznek a célok eléréséhez: sokan túl szélsőségesnek, kontraproduktívnak tartják az eseményt. Emellett a leggyakoribb ellenérv a félelem volt: sokan attól tartanak, hogy valamilyen hátrány éri őket a munkahelyükön, ha kiderül a tudósításokból, hogy ő is látogatja a rendezvényt. Az esélyegyenlőségi szakértő egy másik felmérés eredményéről is beszámolt, ami kimutatta, hogy ma a magyar lakosság 45-50%-át zavarná, ha meleg lenne a szomszéd. Nagyjából a kétezres évekre állt be ez az elégedettségi szint, ami a mai napig uralkodik.