Filipov Gábor később konkrétan kérdezett rá: mi a kormány álláspontja, legyen önálló tantárgy az állampolgári ismeretek, vagy elegendő a történelem tárgy keretein belül tanítani azt? A módszertani szabadság egy ilyen különleges tárgy esetében a legjobb dolog? „Nem látom az irányokat illetve hogy elindult volna egy diskurzus a kormányban” – jegyezte meg. Thaisz úgy válaszolt, szerencsésebb, ha a történelem tárgy része az állampolgári ismeretek, még ha minden más tantárgynak is része ez. „Azért jobb, ha nem önálló, mert mint volt gyakorló tanár tudom, hogy végzősként a gyerekek csak az érettségi tárgyakra figyelnek, és a történelem részeként ezt is komolyabban veszik majd.”
16 vagy 18: szembe Európával?
A szervezők, a Méltányosság Politikaelemző Központ (MPK) részéről Paár Ádám volt jelen. Szerinte tényleg nem egyszerű a végzés évéig befejezni a tananyagot. Paár ezt követően leszögezte: különbséget kell tenni a kormányzat tevékenysége és az oktatáspolitika között. Böcskei Balázs később egyértelműen jelezte: ő egyáltalán nem határolná el a két területet.
Paár Ádám ezt követően az MPK köznevelési törvényre vonatkozó elemzését ismertette. „Úgy látom, hogy ez a kormány az oktatáspolitika területén is belevágott olyan reformokba, amiknek már igencsak itt volt az ideje, de hiányolom többek között a tanárképzés fontosságának felismerését” – mondta. Felhívta a figyelmet: más országokban „ebbe iszonyatos erőforrásokat feccöltek”. „Legproblematikusabb számomra a tankötelezettség korhatárának csökkentése: Anglia is éppen emeli 16-ról 18 évre emeli” – ismertette. Egy elemzésére hivatkozva közölte: ha az USA-ban tovább tartanák az iskolarendszerben a diákokat, az az állam GDP-jére jelentős pozitív hatást gyakorolna. „Számomra érthetetlen, hogy a kormány épp szembemegy a nemzetközi tendenciákkal, ráadásul éppen a válság negatív hatásai mellett” – jelentette ki.
„Arra a problémára, hogy több szakmunkásra van szükség, nem megoldás az elméleti képzés csökkentése a szakmunkásképzőkben” – hozott fel egy újabb témát. „Én a művelt, nyelveket beszélő szakmunkás ideáját szeretném” – mondta Paár.
Thaisz az elhangzottakkal kapcsolatban elmondta: a tanárképzést az államtitkárság fontosnak tartja, és a 2013-mal bevezetésre kerülő életpályamodell sok változást hoz majd. A tankötelezettség kapcsán kialakult nézetkülönbsége szerinte álvita, mert „20 országban 16 év vagy kevesebb a tankötelezettség korhatára”. Hozzátette: „az iskolai lógások legnagyobb arányban a 16-18 évesek körében jelennek meg, ezt szeretnénk csökkenteni”.
Magyarországon az érettségi és az első szakképesítés megszerezése továbbra is ingyenes, ráadásul létrejönnek köznevelési híd-programok is – közölte. Utóbbiakról elmondta, azok olyan felzárkóztató programok, amelyeknek célja hogy senki ne kerüljön a munkaerőpiacra végzettség nélkül. Thaisz megjegyezte ugyanakkor: a szakképzésért a nemzetgazdasági minisztérium felel. Paár Ádámhoz intézve szavait, az MPK elemzésére utalva megjegyezte: „ha elkülditek, elképzelhető hogy be is épül a későbbi oktatási anyagokba, mert nyitott kapukat döngettek”.
Államfő vagy kormányfő?
Fodor Csaba úgy vélte: elfogadhatatlan, hogy ha az állam esélyt kínál a tanulásra, de a diák nem azzal tölti idejét – így az adófizetők pénzét pocsékolja –, akkor neki más, felzárkóztató lehetőséget biztosítanának. Fodor a továbbiakban arról beszélt, hogy a tudatosságra nevelés precízebb kifejezés a demokráciára nevelés helyett, hiszen „sok fiatal az államfő és a kormányfő fogalma között sem tud különbséget tenni. Bár lehet, hogy ezt a hiányosságot a médiának köszönhetően sokan pótolták az utóbbi időben” – jegyezte meg. A Nézőpont Intézet munkatársa azt is elmondta, hogy sokan nincsenek tisztában a piacgazdaság alapvető fogalmaival sem, ami tudatossági deficit felhalmozódásához vezethet. „Ezek az emberek be fognak dőlni” – vélte.
Ösztönözni érdemes, hogy az egyes iskolák között legyenek csereprogramok, mert a közegváltás során a diák olyan alapvető élményekkel találkozhat, amelyek jelentős hatással lehetnek rá, ezeket később kamatoztathatja – mondta Fodor. Később Paár Ádám is hasonló ötlettel állt elő: a gyerekeket el kell vinni olyan helyekre, ahol találkozhatnak rosszabb körülmények között élő társaikkal. Véleménye szerint erre a több szempontból is kettészakadt ország miatt van elsősorban szükség.
A Nézőpont Intézet munkatársa arról is beszélt, hogy az oktatás-nevelés átalakítása komplex rendszer, „nem az államtitkár asszony ül a gömb tetején és kapargatja azt”. Megjegyezte, előre nem látható, milyen eredményt hoz majd az a változási folyamat, ami megkezdődött. „Kormányzati jósda még nincs – reményeim szerint nem is lesz – ezzel is ellensúlyozva a korábbi kormányok tevékenységét” – élcelődött.
Elrettentő az erkölcsi nevelés
Paár Ádám a Méltányosság vizsgálatának további eredményeit ismertetve beszámolt arról: az, hogy melyik párt veszi kézbe az ország irányítását, az csak a felszín, nem ez határozza meg az ország sorsát. A sorsot véleménye szerint a társadalmi kohézió határozza meg. „Társadalmi kohézió nélkül sem versenyképes társadalom, sem kiegyensúlyozott gazdaság kialakulása nem lehetséges” – közölte, hozzátéve: a kohézió kulcsa a köznevelés rendszere. Elmondta, ebben az állampolgári nevelés különösen fontos szerepet játszik, de az sajnos nagyon hiányos Magyarországon. „A társadalom egésze demokratikusság szempontjából neveletlennek tekinthető” – jelentette ki.
Egy fogalmi problémát is felvetett Paár: az állampolgári nevelés egy német kifejezés fordítása, mert a német országokban az állam volt az elsődleges szereplő. Az angolszász országokban ugyanakkor egy árnyalatnyi különbséggel eltérő nézőpont alakult ki, ott az aktív állampolgárságra helyezték a hangsúlyt. „Mi a Méltányosságban úgy gondoljuk, hogy mindkét értelmezést integrálni kell a nevelésbe, a kontinentális és az amerikai, társadalmi részvételt sarkalló értelmezést is” – közölte. Példaként elmondta, kiváló állampolgári nevelést sikerült megvalósítani Franciaországban és a modern Németországban. Megjegyezte, az erkölcsi nevelés kifejezéstől a baloldali liberálisok hátrahőkölnek, „pedig közerkölcsöket igenis tanítani kell”. „Ha Franciaországban ez nem volt probléma, akkor Magyarországon sem kell, hogy az legyen.”
„Nem vagyunk idióták sem, nem gondoljuk, hogy az állam önmaga képes megoldani ezt a feladatot” – folytatta. Kifejtette: egy norma akkor válik általánossá, ha az egyén belső késztetésből engedelmeskedik annak. „Az internalizálás azt kívánja, hogy már legkisebb kortól találkozzon a gyerek az állampolgári neveléssel” – mondta, megjegyezve, az oktatás és nevelés mellett a tömegtájékoztatásnak, médiának, illetve az ifjúsági mozgalmaknak is szerepe van ebben.