Thaisz kiemelte: a NAT-ban a társadalmi és állampolgári ismeretek is nagy hangsúllyal szerepelnek. Arról is beszélt, hogy rengeteg tantárgy, azokon belül pedig még több téma van, amelyek kapcsán felmerülhet a demokráciára nevelés. Megjegyezte: még a NAT-kritikusoknak is tetszett, hogy az államhoz kapcsolódó témákat visszatérő módon kell majd tárgyalni. A tanároknak e téren teljes módszertani szabadsága van, „ellentétben azzal, amit a sajtóban olvashattak” – mondta a volt tanár, aki felidézve saját élményeit beszámolt arról: sikeres volt, amikor tanóráin vitát szervezett az általános választójogról.
Thaisz Miklós beszélt a 2016-ban bevezetésre kerülő iskolai közösségi szolgálatról is, miszerint a 9-11. évfolyam három éve alatt a diákoknak 50 óra közösségi szolgálat lesz előírva. Hozzátette: ebben az időtartamba az előkészítés és a feldolgozás is beletartozik, illetve hogy a bevezetésre azért szükséges több évet várni, hogy a „visszamenőleges hatályt véletlenül se kövessük el”. A program céljaként Thaisz a közösségi szemléletváltást nevezte meg. „A magyar társadalom individualizálódott és komoly lépéseket kell tenni az aktív állampolgárságra nevelésben” – mondta, hozzátéve: „egy ilyen feladat által olyan kompetenciákat sajátíthatnak el a diákok, amik egész életükben hasznosnak bizonyulhatnak”.
„Joggal kérdezhetnék, hogy ha kötelező, akkor miért önkéntes?” – vetette fel a szakember, majd önmagára úgy reagált: mert a diákokra lesz bízva, hogy milyen tevékenységet végeznek. Hozzátette: segíteni fogják őket konkrét lehetőségek listájával, de azt a fiatalok is bővíthetik. A pedagógusok, mentorok és iskoláik munkáit egy európai uniós TÁMOP-os projekt útján finanszíroznák. „Nem minden tervünk áll ilyen jól előkészített állapotban, de az önkéntesség miatt nem aggódom” – jelentette ki Thaisz.
Emlékeztetett: a kezdeményezésnek több európai előzménye van. Ezek között említette, hogy 2011 az önkéntesség európai éve volt, illetve az ENSZ egy felmérését, amelyből kiderült, hogy az önkéntesség mértéke és az ország fejlettsége között szoros összefüggés van. Thaisz később arra is emlékeztetett: Magyarország soros EU-elnökségi időszakában az oktatási miniszterek gödöllői informális találkozóján elhangzott, az unió rendkívül fontosnak tartja az aktív állampolgársághoz szükséges kompetenciák meghatározását. Elmondta azt is: a válság a gazdasági, pénzügyi ismeretek oktatásának fontosságára helyezte a hangsúlyt. A gödöllői dokumentumok ismertetésekor az is kiderült, a tanulás során a diákok számára fontos a saját élmény, amelyre például a diákönkormányzati tevékenység során tehetnek szert. A külföldi anyagok a civilekkel, nonprofit szervekkel és a szülőkkel történő együttműködést, valamint a tanárok szerepét is kiemelte. „Mintha a saját programjainkból olvasnék, pedig ez még mindig az EU-s anyag” – jegyezte meg a szakember.
Arról, hogy a magyar diákok az osztálykirándulás keretében állami támogatással utazhatnak majd külföldi, magyar lakta területekre, Thaisz úgy beszélt: EU-s alapkövetelmény, hogy utazzanak a fiatalok, ebből nem lenne szerencsés kihagyni a határon túli területeket. A Nézőpont Intézet részéről Fodor Csaba erre később úgy reagált: a külhoni magyarsággal szemben fokozatosan elhatalmasodna egy kishitű megközelítés, ha nem szerveznének oda kirándulásokat. Kiemelte, ő ezt „nagyon fontosnak” tartja, és úgy véli „ez a külhoniaknak is pozitív üzenet”.