Regionális autópálya-hatalommá fejlődött Magyarország
Magyarország mögött Lengyelország, Ausztria, Csehország, és még Horvátország is.
A sztrádaberuházásokkal kapcsolatos közpénzek hatékony és összehangolt felhasználását szorgalmazza az Állami Számvevőszék közleményében.
Az Állami Számvevőszék kedden közzétett jelentése szerint a jelenlegi jogi szabályozás alapján az autópálya-projektek megvalósításához kapcsolódó, a közpénzek hatékony felhasználásához fűződő érdekek háttérbe szorulnak az önkormányzati hatósági, szabályozási döntések, valamint a régészeti feltárások során. A szakértők megállapították, a környezetvédelmi döntések költségkihatásait nem számszerűsítették, nem értékelték. A jelentésből kiderül az is, hogy a sztrádaberuházásokhoz szükséges önkormányzati hozzájárulások és engedélyezések során anélkül érvényesültek önkormányzati érdekek, hogy azok költségkihatásait számításba vették volna - írja kedden az Origo.
Az ÁSZ a vizsgálat alapján azt javasolja a fejlesztési miniszternek, hogy kezdeményezze a gyorsforgalmi közúthálózat közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló törvény (Aptv.) módosítását annak érdekében, hogy a sztrádaberuházások esetében a közpénzek felhasználása hatékony és összehangolt legyen - olvasható az Origón. A jelentés egyúttal javasolja a miniszternek, hogy vizsgálja felül a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által alkalmazott szerződéses feltételrendszert, valamint intézkedjen az M6-os autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszán a közúti- és hídkorlátokkal összefüggő közlekedésbiztonsági kockázatok megszüntetéséről. A fejlesztési miniszternek tett javaslatokban szerepel továbbá, hogy vizsgáltassa ki az M6-os autópálya forgalomba helyezése során a forgalombiztonsági szabályok megsértésének körülményeit, valamint az M43-as sztráda Maroslele-Makó közötti szakaszán a törvényben előírt kétszer egysávos autóút helyett kétszer kétsávos autópálya megépítésére vonatkozó döntést, és a vizsgálatok alapján - ha szükséges - intézkedjen a személyi felelősség megállapításáról.