A debreceni MODEM-ben csütörtök este hat órától nyitották volna meg azt a tárlatot, amelyet Esterházy Péter könyve, a Kis magyar pornográfia inspirált. A galéria húsz képzőművészt kért fel arra, hogy a könyv kapcsán műalkotást készítsen. Gerhes Gábor budapesti képzőművész Kósa Lajos szobrát készítette el, amelyet először kiállítottak a galériában, de később - csütörtök délután - a szobrot elvitték, hogy a megnyitó közönsége már ne láthassa.
Az embereket csaknem egyórás várakoztatás után, hét óra előtt engedték be a kiállítótérbe, de Gerhes alkotása akkor már nem volt ott. Később kiderült: időközben megérkezett a helyszínre Kósa Lajos, aki hosszasan tanácskozott több képzőművésszel - többek között Wahorn Andrással, feLugossy Lászlóval és Buka Imrével - majd abban maradtak: a szobor visszakerülhet a kiállításra, de magyarázó szöveggel látják el. Kósa Lajos az üggyel kapcsolatban úgy fogalmazott: Debrecen városában hivatalban lévő politikusról képzőművészeti alkotás szabadon bemutatható, kiállítható, de csak abban az esetben, ha a város önkormányzatának ahhoz semmilyen köze nincs.
Vita a szobor körül (NOL)