A szerző szembemegy a marxista chicagói iskolával és a korában divatos, olyan marxista vagy épp darwinista szociológusokkal, mint Herbert Spencer, Henry Sumner Maine, J. J. Bachowen, J. K. Folsom és mások. Le is írja:
a társadalomtudósok önképe az, hogy a haladás szolgálatában kell állniuk, egy szebb és jobb jövőbeni társadalom kedvéért.
Na de mi is a fő megállapítása? Az, hogy a görög, a római és az európai civilizáció történetében is elkülöníthető három korszak, amelyekben meghatározó (bár nem kizárólagos) volt egy családforma uralma: a klán-szerű család (trustee family), a nagycsalád (domestic family) és a kiscsalád (atomistic family).
Az elsőben a család épp élő tagjai csak földi képviselői (megbízottai – „trustee”) az örök család valaha élt tagjainak. A törvény letéteményese a családi tanács, mely élet és halál ura, a család kis államocskaként az élet teljes keretét meghatározza. A nagycsalád (avagy „háztartási” család) esetében a tagoknak nagyobb az egyéni szabadságuk, egyfajta egyensúly alakul ki egyéni szabadság és a családi élet között. A család nem mindenható, belép a képbe a vallási tekintély (pl. az egyház) vagy az állam, mint szabályozó, törvényhozó, de nem veszi át a család minden funkcióját. Végül a kiscsalád korszakában egyre meghatározóbb az állam, a család egyre több funkcióját elveszti, és az egyéni kiteljesedés kerül előtérbe.
Izgalmas meglátása, hogy a korai római korban a római családfők abszolút uralma (patria potestas) nem a feleség és gyerekek feletti abszolút uralmat jelentette, hanem az örök család megbízottjaként viselt hatalmát, mellyel kifelé, a külvilág felé képviselte a család érdekeit és mely a társadalmi felelősségvállaláshoz is szükséges volt. A klán-szerű család modernkori formájaként utal Zimmerman a maffiacsaládokra (lásd A keresztapát).