Valójában Coontz kötetei nem kezdik ki a konzervatív álláspontot. Ahogy Hobsbawm sem. Finomíthatják, árnyalhatják a konzervatívok ismereteit, elképzeléseit a családról, de cáfolni nem tudják.
És sok más szerzőt is el lehet ám olvasni a témában! Edvard Westermarck például úgy látja: annak ellenére, hogy minden felállás előfordult a történelem folyamán, „mégis a monogámia az emberi házasság legáltalánosabb alakja”, valamint „a népek nagy többsége szabály szerint monogám, s a házasság egyéb alakjai rendesen monogám irányba módosulnak”. Elizabeth Abbott úgy fogalmaz házasságtörténeti kötetében (mely úgyszintén Amerika-központú): „Folyamatosan rácsodálkoztam, hogy mennyi minden változott az évek folyamán – és még jobban elcsodálkoztam azon, mennyi minden maradt változatlan.”
Mindenesetre: nem látom a konzervatívokat, akik „örök és változatlan” hagyományként állítanák be a nukleáris családot (ez a szociológusok tudálékos kifejezése az apa, anya és gyerekek alkotta kis családra). Sárosi és elvtársai azon húzása pedig, amivel szembeállítják egymással a nukleáris családot a nagycsaláddal, rossz húzás. Valójában a kettő nem két tök más családforma.
A mai nukleáris család félig-meddig a nagycsalád maradványa.
Azért csak félig, mert amúgy a nukleáris család sem csak a modern idők találmánya.
A Nagykunságon például legkésőbb a 18. század közepén megszűnt a nagycsalád együttélésének gyakorlata, s a kiscsaládos forma lett meghatározó, ahogy „a gazdálkodás rendje is a kiscsaládnak kedvezett”, a megházasodó fiú pedig „külön költözött, rendszerint házat épített magának”. (Bellon Tibor: Nagykunság, Gondolat, 1979.)
A helyzet az, hogy a felszínes változásokat leszámítva a premodern nagycsaládnak és a kiscsaládnak a lényege ugyanaz volt. A kiscsalád a nagycsalád magja (ezért „nukleáris”, nem azért, hogy felrobbanjon).
Mindkettő „hagyományos”, és jobban képviselik az azonosságot és folytonosságot, mint a változást.
Sárosi be akarja bizonyítani, hogy nem volt ideál; gondolatmenetéből azonban éppen az is következhet, hogy az ideál nem a kiscsalád, hanem a nagycsalád, ahol segítenek egymásnak az emberek – hiszen ma is az egyik fő probléma, hogy van-e rendelkezésre álló nagymama és nagypapa. Egy konzervatív tehát ugyanabból a történetből homlokegyenest ellenkező következtetésekre is juthatna, mint Sárosi.