Az egyedülálló szülők és azok, akik megtapasztalták, mit jelent mozaikcsaládban élni, pontosan tudják, hogy miért is „ideál” a kiscsalád, ha jól működik. Az egyedülálló szülők épp azért hősök, mert abnormális szituációban állnak helyt. Az, hogy a régi, együtt lakó nagycsaládokban rokonok is nevelték a gyerekeket, nem jelenti azt, hogy akár bárki felnevelhette volna őket ugyanolyan jól. Lehet, hogy a határok nem egyértelműek mindig,
de attól még nem érdemes mindent összemosni.
Az ideált nem feltétlen egy változatlan hagyomány alkotja. De nem mindegy, hogy melyik változás milyen szinten megy végbe. Az egyik szint történelmi változásai nem jelentik azt, hogy egy másik szintet is relativizálni lehet vele, például hogy milyen volt az esküvői rítus régen, hogyan zajlott az esküvő, szórtak-e rizst vagy sem. A házasság jogi vonatkozásainak változásai nem érinti a legmélyebb antropológiai szintet, azt, hogy milyen neműek tudnak házasodni.
Nem csak hagyomány kérdése az ideál, hanem az emberi természeté, hogy annak mi felel meg legjobban – és nem biztos, hogy a történelem folyamán mindig minden változat megfelelt, ezt kétségtelen. Az emberi, férfi-női természet és az élet továbbadása pedig nem társadalmi konstrukció és konszenzus kérdése, hanem azt megelőző biológiai valóság, amit a társadalomnak, ha nem akar kihalni vagy súlyos mentális problémákkal küzdők leharcolt alakulata lenni, el kell ismernie és támogatnia kell. (Az meg, hogy a hagyományon belül változás van, nem jelenti azt, hogy nincs hagyomány vagy bármi hagyomány.)
Az ember természete változatlan, erősen meghatározza a biológia. Férfi vagy női mivoltunk minden sejtünket és minden szervünket áthatja, beleértve az agyunkat is. Mindez jelentős mértékben meghatározza a viselkedésünket is, az egész kétneműség egyik fő célja pedig az élet továbbadása és a gyermekek felnevelése. A másik a szeretet- és életközösség.
Így vagyunk kitalálva. Azaz: van rendeltetésünk, és
a családnak is van rendeltetése, s a legjobb családmodell az, ami ennek legjobban megfelel.
Gyermeket egy férfi és egy nő tud nemzeni, tehát ők tudják a legjobban felnevelni is. Az ideálhoz tehát a legközelebb a nukleáris család áll, és felvethető, hogy nem állna-e hozzá még közelebb a modern szerelmi ideállal átitatott, régi nagycsalád. A hagyományosnak nevezett családmodell „privilégiumai” nem önkényesek, hanem a természetéből fakadóan járnak neki.
Hogy egyébként ki, mikor, hogy és kivel szexel, és milyen érzelmi kapcsolatban van, az ebből a szempontból teljesen lényegtelen.
A helyzet az, hogy nem minden család, amit annak mondanak vagy annak éreznek: a család a gyerektől család. Az pedig, hogy milyen családforma az ideális, vagy legalábbis optimális, attól függ, melyikben mennyire jó a gyereknek. A legjobb pedig a biológiai család, legyen kicsi vagy nagy – mindkettő „hagyományos”.
Ez nem jelent semmi olyasmit, hogy az egyéb formák, modellek, akármik üldözendők volnának, lehet, hogy szükségmegoldásként talán megteszik, ha az élet úgy hozza, de
a királyi út egyértelműen az anya-apa-gyerekek, a kiscsalád, esetleg nagycsaláddá bővítve.
Ha pedig már könyvekkel dobálózik Sárosi, hadd ajánljak én is neki kettőt: A Princeton Egyetemhez tartozó kutatók munkáját (What Is Marriage?: Man and Woman: A Defense; 2012) és a harvardi szociológus Carle C. Zimmerman Family and Civilizationjét. Utóbbi szerint a családértelmezés és a családok szétesése a civilizáció hanyatlását mutatja.
PS: Ami Jézus már nyáron az Index által is felhozott fehér ábrázolásait illeti: Jézust minden nép a maga hasonlatosságára ábrázolja. A feketék feketének, az indiánok indiánnak, és így tovább. A történelmi hűségnél – mely fénykép, festmény hiányában igen bajos kérdés – fontosabb az, amit mindez kifejez. Talán ha mások tehetnek így, akkor a fehérek is ábrázolhatják fehérnek, a maguk hasonlatosságára.