Egy brit politikai tanácsadó elmagyarázza, miért lehet a Fidesz 14 éve hatalmon
Edward M. Druce hat pontot sorol fel, amely alapján sikeresen működik a magyar kormány, s szerinte mindezt a britek is megtanulhatnák.
Azt szeretnénk elérni, hogy a kormány partnerként kezeljen minket. Ehhez be kell fejezniük azt a méltóságunkba taposó, szakmai önérzetünket sértő kommunikációt, amit eddig folytattak. Interjú.
„Elmaradt a miniszterelnök bocsánatkérése a kijelölt időpontig. Azért ez várható volt.
A bocsánatkérésre való felszólítás egy szimbolikus dolog. Olyan gesztust vártunk a hatalom képviselőitől, amellyel nyilvánvalóvá teszik, hogy egyenrangú partnernek tekintenek minket. Ez mindenfajta tárgyalás elsődleges feltétele.
Minek kellett volna történnie szerda éjfélig, hogy ne tartsák meg a jövő szerdai polgári engedetlenségi akciójukat?
Két követelésünk volt és maradt. Azt szeretnénk elérni, hogy a kormány partnerként kezeljen minket. Ehhez be kell fejezniük azt a méltóságunkba taposó, szakmai önérzetünket sértő kommunikációt, amit eddig folytattak. Olyan mondatok hangzottak el felelős kormányképviselők részéről, amelyek nagyon sértőek. Nemcsak mi, tanárok voltunk ennek célpontjai, hanem nagyon sok más társadalmi csoport is, ezért indokolt lenne a bocsánatkérés. A második követelés pedig az, hogy kezdődjenek meg az érdemi tárgyalások, azoknak a szakértőknek a bevonásával, akiket mi jelölnék a bizottságba, és azoknak a felelős kormánytagoknak a részvételével, akik döntési helyzetben vannak, humánusak és szakértők.
Kik lennének ezek?
Nézze, én nem akarom a kormány helyett kijelölni a tárgyalópartnereket. (...)
A március 15-i bejelentést úgy is lehet értelmezni, hogy a Tanítanék Mozgalom kilépett a szakmai kérdések keretei közül és a politika terepére lépett. Igazuk van azoknak, akik ezt így látják?
Ez elsősorban definíció kérdése. Egyértelmű, hogy mi szakmapolitikai kérdésekben nyilvánulunk meg. Ugyanakkor, amennyiben a politika szót úgy értelmezzük, hogy az a közügyeinkről való beszéd és vita, akkor nevezhetjük politikainak a mozgalmat. A szakpolitikai kérdéseken túl szerintem csupán egyetlen dologért, az emberi méltóságunkért állunk ki, de ezt sem nevezném politikának. Egyszerűen a kölcsönös tiszteletet várjuk el.
Sokan mégis úgy látják, hogy távolodnak a szakpolitikai kérdésektől, így félő, hogy elveszítik a társadalom egy részének a szimpátiáját. Mások viszont önökben látják azt az erőt, ami megroppanthatja az Orbán-rendszert. Hogy lehet megfelelni ennek a két, egymásnak is ellentmondó elvárásnak?
Mi az oktatás kérdéseiről szeretnénk beszélni. Azzal nem tudunk mit kezdeni, hogy egyébként egyfajta messiásvárás van a közhangulatban. Elképzelhető, hogy bennünk látják a jövő politikusait, de mi pontosan tisztában vagyunk a határainkkal. Én egy egyszerű franciatanár vagyok, aki anyuka is. Látom, hogy mi a probléma a tanáriban, látom, hogy mi a gond az osztályteremben, és erről szeretnék beszélni. Olyan rendszert akarunk létrehozni széles társadalmi egyeztetés után, ami lehetővé teszi, hogy azoknak a gyerekeknek is jobb legyen, akik most járnak iskolába, a jövő generációi pedig még jobb feltételek mellett tanulhassanak. Bármelyik követelést nézzük, a gyerekeinkről szól, ezen keresztül pedig az ország jövőjéről, hangozzék ez akármilyen közhelyesen is.”