Megdöbbentő állapotban vannak ezzel szemben a magyar-amerikai kapcsolatok: az amerikai felső vezetés (elnök, alelnök, külügyminiszter) az elképesztő mennyiségű közpénzt elégető washingtoni lobbizseni, Connie Mack működése ellenére évek óta látványosan kitér mindenfajta találkozó (miniszterelnöki, külügyminiszteri) elől. Magyarországot egyszerűen megbízhatatlan szövetségesnek tartják. Pedig a miniszterelnök által is romlónak tekintett általános nemzetközi biztonsági környezetben a NATO-tagságból eredő amerikai védőernyő akár gyorsan aktuálissá válhat. Ezen a lesújtó leltáron nem csodálkozhatunk, ha maga a miniszterelnök jelenti ki, hogy jobban érzi magát Kazahsztánban, mint a nyugati szövetségesek között.
A külügyminiszter elmúlt egy évi szereplése párját ritkítja nemcsak a magyar, de a nemzetközi diplomáciatörténetben is. Negatív példaként egyszer talán még tanítani is fogják. Szijjártó Péter súlyos szereptévesztésben van. Még ma is pártszóvivőnek tekinti magát, akinek legfontosabb feladata, hogy éles hangon szóljon be a politikai ellenfeleknek. A külügyminiszter – és a jelek szerint főnöke sem – ismerte fel, hogy a nemzetközi közegben nem a kapcsolatok durva hangú nyilatkozatokkal történő rombolása a feladata, hanem az ország kapcsolatainak építése, tekintélyének növelése. A külügyminiszter tisztségére nyilvánvalóan alkalmatlan, már régen távozni kellett volna hivatalából. Hozzánemértésének friss példája: a tallinni nagykövetség pénzhiány okán való bezárása 2014-ben, majd 2016-ban a wellingtoni nagykövetség megnyitása egy Fidesz-káder kedvére – 400 millió forintért.
A külügyminisztérium házatáján azonban ennél sokkal súlyosabb fejlemények is vannak: az elhíresült Questor-ügy, Kiss Szilárd ügye, a svájci bankár-nagykövet és ezek, nyilvánvalóan a jéghegy csúcsaként való összekapcsolódása a minisztérium átláthatatlan kinevezési és finanszírozási gyakorlatával. Mindez komoly gyanakvásra ad okot a minisztérium működésével kapcsolatban. Ezért is várom, hogy a külügyminisztérium mielőbb hajtsa végre a független magyar bíróság jogerős ítéletét és végre hozza nyilvánosságra, hogy ki és milyen kvalifikációk alapján kapott kinevezést magyar külképviseletekre. Az elképesztő, hatástanulmányok nélküli, teljesen átgondolatlan képviseletnyitási láz, a külügyi költségvetés felduzzasztása is jelzik, hogy itt a haveri-üzleti kör kifizetése, megjutalmazása zajlik. Az adófizetők költségére. A keleti nyitás (a muszlimellenes uszítások miatt is) teljes kudarca, a működőtőke-mérleg katasztrofális számai csak aláhúzzák a külpolitika sikertelenségét.