Meleg Férfiak Hideg Diktatúrák

2015. július 02. 09:43

Amikor 2002-ben aktivistáskodni kezdtem, egyben frissen végzett történelemtanárként igyekeztem elhelyezkedni, már tudtam: muszáj azzal foglalkoznom, hogy milyen is volt az LMBTQ közösség múltja.

2015. július 02. 09:43
Dinamó Műhely

És az idősebb meleg férfiak rengeteget meséltek. Hogy milyen lehetett egy fiatalembernek a hatvanas, hetvenes években szembesülnie azzal, hogy a férfiakhoz vonzódik. Hogy a mainál elutasítóbb társadalmi közeg ellenére miként lehetett ismerkedni a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években? Hogyan történt – a számomra szinte elképzelhetetlen – nyilvános vécékbeli ismerkedés? Hogy hogyan ismerkedtek a köztereket és parkokban, a fürdőkben vagy a legendás Egyetem presszóban? Milyenek voltak ezen évtizedek zártkörű meleg házibulijai, ahol a hazai transzvesztita műfaj is megszületett? És arról, hogyan kezdődött az LMBT-mozgalom Magyarországon?

Takács Bencze Gábortól és Láner Lászlótól megtudtuk egyebek mellett, hogyan is jött létre a Homérosz Egyesület, és hogy miért döntöttek amellett, hogy egy, az LMBT közösségnek szóló újságot indítanak, Mások címmel. Pálos Attila elmesélte, milyen volt a pécsi főtéren ismerkedni, ahol a melegeken kívül az erkölcsrendészet is képviseltette magát. Nádasdy Ádám mesélt arról, milyen volt melegként házaséletet élni, és később milyen felszabadító hatással volt rá az, hogy Angliában mennyire másképpen élték meg a melegek melegségüket. Rakiás Ferenc elmondta, hogy személyesen találkozott Tavasz őrnaggyal vagy századossal: azzal a férfival, aki a rendőrségen belül annak a külön osztálynak a vezetője volt, aki a melegekkel foglalkozott. Tölgyesy Zoltán arról mesélt, hogy miként is kezdte, ügyvédi munkája mellett a transzvesztita fellépéseket, és hogyan született meg a Csodálatos mandarinok nevű fellépő csapat. Vagy Pálfi Balázs, aki a kilencvenes évek elején kapcsolódott be a mozgalomba, hogy »Buzi vagyok, na és?«feliratú pólóval jelenleg meg a Szigeten, tiltakozva Tarlós István akkori óbudai polgármester azon lépése ellen, hogy betiltsa a fesztivál meleg sátrát.

A beszélgetéseken túl a forgatásoknak fontos részét képezték az ún. kreatív jelenetek. Például, amikor berendeztük az egykori Felszabadulás téri Egyetem presszót, és elhívtuk beszélgetőpartnereinket, hogy a díszletek között együtt emlékezzenek, sőt nosztalgiázzanak. Kimentünk a Duna-korzóra, ahol megpróbálták nekünk bemutatni, hogyan is ment annak idején ott az ismerkedés. És elutaztunk a horvátországi Rab szigetére, hogy megtudjuk, hol ismerkedett össze két interjúalanyunk azon a helyen, amely akkoriban, a határ ezen oldaláról legalábbis valóságos paradicsomnak tűnt a melegek számára.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Burmin
2015. július 02. 12:57
Vadnarancsok. Tessék elolvasni Géczi könyvét.
néhai Ch.Pilot
2015. július 02. 12:27
"Meleg szívű, dolgos, derék. Tőle tudom ezt a mesét." (Öreg néne leszbikéje) Szóvel film lesz? Ki fogad velem, hogy fesztiváldíjas (sőt, Oscar-jelölt)?
abraxas
2015. július 02. 12:20
Na és?!
péterx
2015. július 02. 11:56
1.Itt a Mandineren is látható , milyen sokféle módon próbálkozik az agymosásal a mai homokos-lobby , de a válasz egyszerű : homokosok megalázása nem , de a homokos "házasság"-legalizálás sem ... 2.A homokosok értsék meg , hogy az érzelemeiket , vágyaikat megélhetik de az nem nevezhető házasságnak , mert az előzetesen adott , megváltoztathatalanul férfi-nő vonatkozás . 3. A demokrácia arra épül , hogy vannak nem demokratikusan választható , előzetes antpropológiai normák / pl. a házasság esetében / . A homokosok ne csúfolják meg a demokráciát a demokráciára hivatkozva ! Ne tegyenek szemrehányást az egészséges túlnyomó többségnek , ha egyszer éppen ők demokrácia-ellenesek ...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!