Az elemzés kiemeli továbbá, hogy az inflációs ütem valószínűleg elérte a tetőfokát, míg a nyersanyag- és energiaárak is csökkentek az utóbbi időben, ami nagyobb dezinflációs nyomást okozhat az árakat növelni kívánó vállalatok számára.
E nyomást most is érzik a multik, hiszen a fogyasztók már most is kevesebbet vásárolnak a híres márkákból, és inkább a szupermarketek sajátmárkás, olcsóbb termékeit választják. Ez hamarosan az eladott áruk mennyiségének meredek csökkenéséhez vezethet, aminek sem a gyártók, sem a szupermarketek nem fognak örülni – jelenik meg az elemzésben.
A Makronóm korábban rámutatott, hogy az infláció lassulása (és egy közelgő újabb gazdasági válsághullám esetleges kombinációja) nagy aggodalmat válthat ki az óriásvállalatok vezérigazgatói körében: ezáltal ugyanis bezárul a lehetőség a cégek előtt, hogy növekvő költségeiket ürügyként használva emeljék termékeik árát, és nagyobb profitot zsebeljenek be. A kereslet jelentősebb csökkenése ugyanis korlátozhatja áremelési terveiket.
A Bloomberg elemzése is ezt támasztja alá, amely szerint a vállalatok elég közel állnak az áremelések szüneteltetéséhez, illetve az árnövekedési ütem lassításához, azonban arra nem kellene számítani, hogy a nagy márkák hajlandóak odáig eljutni, hogy csökkentsék áraikat.
„Amikor az infláció szerényebben növekszik – vagy akár defláció jelentkezik be – több konzerv babot vagy kenyeret kell eladni, hogy ugyanannyi pénz áramoljon a kasszába”, szemlélteti egy példával zárásként a spekuláns áremelések lényegét a híres gazdasági lap.