Mivel Srí Lanka nem tudta kiegyenlíteni az adósságát, egész egyszerűen 99 évre bérleti szerződést kötött Kínával Hambantota kikötőjére.
Ez egy súlyos és értelmetlen politikai döntés volt, amiből látszik, hogy az ország politikai elitje csak a túlélésre gondolt akkor, amikor belement ezekbe a feltételekbe. Kína pedig ebben a törékeny, korrupt politikai kultúrában meglátta a lehetőséget. A jelenlegi miniszterelnök még külügyminiszterként is figyelmeztetett arra, hogy ez a szerződés meghosszabbítható, tehát 99 éven túl is tarthat.
A szigetországban régóta esedékes volt egy másik nemzetközi repülőtér kialakítása, amelyre a fővárostól mintegy 250 km-re fekvő Mattalát választották ki. A 209 millió dolláros kínai finanszírozású repülőtér volt az egyik fő pillére az akkori elnök, Rajapkasa tervének, hogy szülővárosát nagyvárossá alakítsa. A repülőtérnek azonban voltak hátrányai. 2014-es kormányzati adatok szerint erről a repülőtérről nagyon alacsony volt a járatonkénti átlagos utasszám.
Srí Lanka így ma ott tart, hogy erősen eladósodott Kínának. Igaz, Kína fajsúlyos nemzetközi szereplő és vonzó ajánlatokat tud felmutatni befektetései támogatására. Ugyanakkor más szereplőknek a szigetország esete intő példaként szolgálhat, főleg azoknak, akik rendelkeznek valamilyen kapcsolódási ponttal a BRI-ben ( Belt and Road Initiative). Srí Lanka jelenleg önmagában nyilvánvalóan képtelen visszafizetni az adósságát, így az egyetlen esélye, hogy ha Kína együttműködik az adósság átstruktúrálásában. A szigetországhoz hasonlóan Zambia, Etiópia és Csád is segítséget kért az adósságaik visszafizetésében, de erőfeszítéseik – Kína elzárkózása miatt – falakba ütköztek.
Az adósság-átütemezésekről való megállapodáshoz ugyanakkor erős vezetésre is szükség van. A kérdés égető, hiszen a feltörekvő és fejlődő országok nagyjából 30 százaléka adósságválságban vagy annak közelében van, az alacsony jövedelmű országokban pedig ez az arány 60 százalék.