Jól hoz a Black Friday, de azért nem minden fekete és fehér

2022. november 27. 18:16

Akad, ahol új csúcsot hozott a Black Friday, de az e-kereskedelem egésze közben óriási kihívásokkal küzd már idén is. A járványhoz köthető nagy növekedési dinamikát ugyanis mára jelentősen visszafogta az infláció, az áruhitel-kamatok növekedése, továbbá a gazdasági gondok miatt a vásárlók is óvatosabbá váltak.

2022. november 27. 18:16
null

Érdekes például az egyik legnagyobb hazai online áruház néhány nappal ezelőtt közölt Black Friday adatait megnézni. E szerint új forgalmi csúcsot hoztak az eMAG Black Friday egyetlen napon át tartó akciói, az idei kampány megmozgatta a hazai online vásárlóközönség több mint kétharmadát. 

A legnagyobb slágertermékek az öblítők és más fogyóeszközök voltak, de rendkívül sokan vették meg a karácsonyi ajándéknak szánt játékokat, vagy szereztek be új laptopot.

Az akció múlt pénteken reggel hét óra után kezdődött, és másnap hajnali 2 óráig tartott. Ennek során 

több mint 166 ezer vásárló több mint 375 ezer termékre adott le rendelést 10,5 milliárd forint összértékben. 

Ez a tavalyi 10 milliárdos eMag forgalmat nominálisan valóban felülmúlja, ám ha az inflációt is beleszámítjuk, akkor inkább stagnálásnak felel meg – húzza alá az óriási e-kereskedő közlése. 

Mint ismert, az Egyesült Államokban hagyományosan a hálaadás utáni péntekre eső Black Friday nyitja meg a karácsonyi szezont, de a kilenc éve itthon is meghonosított akciónapon a korábbi években a magyar vásárlók inkább saját maguknak vásároltak. Az idén azonban a folyamatos drágulások közepette sokan már itthon is tudatosan készültek, és használták ki az akciónapot a karácsonyi ajándékok beszerzésére. Az emlegetett eMAG oldalán így

már korán reggel több mint 4 ezer rendelést adtak le egyetlen perc alatt.

A reggel és napközben érkező vásárlók átlagosan három, az esti és éjjeli látogatók jellemzően egy akciós terméket tettek a virtuális kosarukba. 

A legnépszerűbbnek a baba-mama termékek és a játékok bizonyultak, ezekből több mint 51 ezer fogyott, a szépségápolási készülékekből és termékekből pedig csaknem 36 ezer. Több mint

A háztartási kisgépekből és a háztartási eszközökből, tisztítószerekből egyaránt 23-23 ezer fogyott. Utóbbi kategóriában a nagy kiszerelésű, akciós öblítő volt a legnépszerűbb, amelyet a mosogatógép-kapszula és a vécépapír követett – ezekre a termékekre egy tipikus ügyfél 13 ezer forintot költött.

A hálaadás egyébként az idén november 24-re esett, így a Black Friday  november 25-én volt, az eMAG azonban minden évben előrébb hozza az akciónapot. Példáját több webáruház is követi, míg más áruházak egész novemberre kiterjesztik a Fekete pénteket, így a karácsonyig tartó ünnepi vásárlási szezon most már gyakorlatilag akciónapok sorozatává válik.

Felzárkózik a ruházat, a barkács és az élelmiszer

Fontos kiemelni, hogy a koronavírus-járvány több hulláma alatt durván megugrott, és azóta is gyors ütemben fejlődik az e-kereskedelem Magyarországon. Ennek – fonák módon – újabb lendületet adhat, ha az energiaárak több offline, fizikai üzletet tönkretesznek, és még jobban terjednek a csomagautomaták.

Utánanézünk tehát, hogy milyen trendeket hoz a közelgő karácsonyt megelőző főszezon idén az online kereskedelemben. Múlt évben ugyanis csaknem 35 százalékkal növekedett az online értékesítés a hazai piacon. 

Az Állami Számvevőszék korábbi kutatásából kiderül, hogy a legkeresettebb árucikkek továbbra is az elektronikai – azon belül pedig a számítástechnikai eszközök és a szórakoztató elektronika, de felzárkózik a ruházat, a barkács- és lakberendezési cikkek online értékesítése is, sőt meglepő módon az élelmiszer vásárlása is egyre nagyobb teret kap a netes vásárlások között.

„A koronavírus-járvány egy hatalmas trigger volt az összes vállalatnak, egy olyan pont, hogy ha eddig halogatták is, most mindenképpen be kellett lépni az e-kereskedelmi térbe. 2020-ban markáns ugrás volt, az idei év eredménye is szemmel látható lesz, de ha megnézzük a statisztikákat, akkor azt látjuk, hogy évről évre markánsan növekedett már a járványhelyzet előtt is” – mondja a Makronómnak Gönczy Gábor, az információ-technológiai szolgáltatásokkal foglalkozó Stylers Group vezérigazgatója.

Magyarországon 2014-ben 273 milliárd forint volt a webáruházak belföldi nettó forgalma, 2018-ra ez 669 milliárd forintra bővült, idén pedig akár az 1000 milliárdot is elérheti ez az összeg.

Madar Norbert, a GKID társalapítója és vezető tanácsadója a Makronóm kérdésére kifejtette, hogy ez év első kilenc hónapjában becsléseik szerint 13,4 százalékkal bruttó 838 milliárd forintra emelkedett az online kiskereskedelmi forgalom.

Meg lehet jósolni a keresletet!

Önmagában nem is a webshop képvisel komoly értéket, hanem az, ha a tulajdonosa megfelelően tudja kezelni ezeket az adatokat, és az algoritmusok segítségével predikciókat nyer belőlük. Ez utóbbi az igazán fontos, és itt jön a képbe a data science tudománya és a jósló analitika. A verseny ugyanis már ma is egyre kiélezettebb, a tét pedig óriási – a vásárlók ma már érzékenyebbek az ügyfélkiszolgálás terén, és akár egyetlen kisebb hiba után is inkább a konkurenciánál keresik a hasonló termékeket vagy szolgáltatásokat – húzza alá Gönczy Gábor.

Az energiakrízis rátesz egy lapáttal

Főleg most, a brutális energiaárak miatt egy nagy áruházláncnak vagy akár egy kisebb boltnak is számolnia kell számos olyan költséggel, mint a bérleti díj, az alkalmazottak munkabére és még számos más tétel, ami azért keletkezik, mert egy üzlethelyiségben folyik az árusítás. Árban és szolgáltatások terén már most is versenyképesebbek azok, akiknek nem kell a fizikai hellyel járó költségeket kifizetni. Ez a különbség a közeljövőben egyre jobban ki fog ütközni – mutat rá az IT-szakember.

A 2021-es évben ugyan a bővülés üteme lassult 2020-hoz képest, számos elemzés rámutat, hogy a vásárlások gyakorisága nőtt, és az e-kereskedelem térhódítása még így is a pandémia előtti évek kétszeresét produkálta. És míg két évvel ezelőtt a forgalom nagyobbat ugrott, mint a tranzakciók, vagyis az online rendelések száma, tavaly már kialakult az egyensúly, és egyes jóslatok szerint 2022-ben már a tranzakciók száma fog vezetni. Ám arra a kérdésre, hogy mekkora rohamra lehet számítani idén a Black Friday és a Karácsony közeledtével az online piactereken, Gönczy Gábor óvatos választ ad.

Sok webshop tulajdonosának nagy meglepetés lesz ugyanis ez az év: 

az orosz-ukrán konfliktusból származó gazdasági hatások, az infláció rohamos növekedése, az energiaválság, a kezdődő recessszió és az alapvetően óvatosabb vásárlók.

A fentiek miatt a szakértő nem gondolja úgy, hogy a Covid alatti 25 százalékos e-commerce piac növekedés idén és jövőre újra tapasztalható lesz. Ahogyan fentebb az eMag adataiból láttuk, azért az „óvatosságot” érezni lehetett már az idei Black Friday alatt is. 

Szolidabb növekedés várható – jósolja a Stylers igazgatója is, aki azt sem rejti véka alá, hogy 

További növekedés várható

Ezzel együtt tény, hogy a hagyományos módon vásárolt termékek (például élelmiszerek, napi cikkek, cipő és ruha) is egyre jobban terelődik át az online világba. A nagyobb, nem online boltláncok most kezdenek el erőteljesebben automatizálni, hogy felkészüljenek a gazdasági válság utáni, várhatóan újra növekvő online vevői hullámra. Főleg a nagy webshopok esetén a mesterséges intelligencia megoldások értéke még jobban felértékelődik – húzza alá Gönczy Gábor.

A Bónusz Brigád korábbi felmérése is alátámasztja ezeket a várakozásokat, a válaszadók 50 százaléka arra a kérdésre, hogy mennyit terveznek offline és online vásárlásra költeni, azt válaszolta, hogy mindkettőre körülbelül ugyanannyit. Az is kiderült a kutatásból, hogy a fiatalok, a magasabb iskolai végzettségűek, illetve a magasabb jövedelemmel rendelkezők választják szívesebben az e-kereskedelem színtereit.

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!