Energiahatékonysággal lehetne csökkenteni a földgázimportot. Milyen állapotban vannak a lakások ma Magyarországon?
Magyarországon az elsődleges energiafelhasználás mintegy harmadáért felelős a háztartások energiafogyasztása. A magyar lakásállomány átlagos energiateljesítménye nagyon rossz („FF” energiatanúsítvány kategória), azaz legalább kétszer annyi energiát fogyasztanak, mint egy korszerű épület. A hazai gázfogyasztás legnagyobb részét, közel 35 százalékát a lakossági gázfelhasználás teszi ki amiatt, hogy a magyar háztartások nagyjából 60 százaléka (2,8 millió háztartás) teljesen vagy részben gázzal biztosítja fűtését. Ezért sürgős és fontos, hogy a hazai lakások, lakóépületek energetikai mélyfelújításának támogatásával a teljes hazai gázigény legalább ötödét, a zömében orosz eredetű gázimport legalább negyedét megspórolja az ország. Ez egyúttal helyzetbe hozza a hazai építőipart és kiemelten a kkv-kat, a hőszigetelést, napelemeket, hőszivattyúkat gyártó, illetve tervező-szerelő hazai cégeket, szakembereket.
Németországban újra kell indítani a szénerőműveket, mert aggódnak, hogy nem lesz elegendő gáz. Ez egy elhibázott és erőltetett zöld átmenetnek köszönhető? Mi lehetne a helyes út?
Ahogyan az EU más tagállamaiban, Németországban is pont hogy fel kell gyorsítani az energiaátmenetet (a fosszilis energia alapú gazdaságról az energiatakarékos, megújuló energia alapú gazdaságra korszerűsítést), mert eddig inkább „félgőzzel” ment: az import gáz és egyéb fosszilisenergia-függőséget az elmúlt évtizedekben nem csökkentették elegendő mértékben, a sok új beépülő megújuló energia-kapacitás nem feltétlen cserélte le a fosszilis energia kapacitásokat, infrastruktúrákat, sok esetben inkább hozzáadódott. Ahogyan a fosszilis energiaimport- és ár válsága miatt felgyorsítandó energiaátmenet kihívása is komplex, a megoldás is összetett: energiapazarlás csökkentése és energiahatékonyság, megújuló energia közösségek, decentralizált okos hálózatok (okos, digitalizált és rugalmas), keresletoldali megoldások DSM/DSR, megújuló energia tárolás, áram és hőszektor közötti átjárhatóság stb. A zöld (100 százalékban megújuló energia alapú) hidrogénnek is megvan a maga szerepe: de csak ha fosszilis energiaforrást helyettesít és kizárólag a nehezen dekarbonizálható szektorokban (pl. cementipar).
Az Európai Unió 2035-re karbonsemlegessé akarja tenni az autókat. Az egész autóipar aggodalmát fejti ki az erőltetett zöld átmenettel. Egyetért? Mi lenne a köztes megoldás?