Pressman már az amerikaiaknak is irtó ciki volt: a lehetséges utódja mindent helyreállítana
„Az amerikai nép nevében bocsánatot kérek ezért a viselkedésért” – mondta Bryan E. Leib.
Álmából ébresztették a kínaiak, hogy teszteljék, hazudik-e, meséli Regőczi László arról a nehéz útról, amit be kellett járnia, hogy zsámbéki ásványvízzel jusson be a kínai olimpiára.
Csak most kezdődtek az ötkarikás játékok Pekingben és már nem csak magyar sport- hanem gazdasági sikerről is beszámolhatunk. A kínai rendezésű sportesemény VIP-szektoraiban ugyanis egy prémium kategóriás magyar ásványvízzel találkozhatnak a rangos vendégek. A Makronóm utánajárt, hogyan sikerült egy hazai vállalkozásnak feljuttatni termékét a dobogóra, egyáltalán bejutni az ázsiai nagyhatalom piacára?
*
Elrajtolt Pekingben a téli olimpia, ám az ötkarikás játékokra nem csak a magyar sportolók jutottak ki,
„Szeptember 7-én indítottuk el a konténert, kicsit több mint tízezer fél literes palackot, és tizenegyezer másfél literest küldtünk az olimpiára, azaz összesen közel huszonkétezer liter vizet” – mondja a Makronómnak Regőczi László, a Primus ásványvízmárkát forgalmazó Bonaventura Gold Kft. ügyvezetője.
A Primus ásványvíz jégkorszaki eredetű 17400 éves, 452 méter mélységből, a 235 millió évvel ezelőtti triászkori karsztból fakad. Ez a magas védettségű vízadó rétegekből származó érintetlen, nagyon magas minőségű ásványvíz olyan értékes ásványi anyagokat tartalmaz, mint a kalcium, magnézium, hidrogén-karbonátok, szulfátok.
„Éppen ezért volt izgalmas a szállítás. Útközben valamiért átrakodták a konténerünket egy másik hajóra, ami egy hónap csúszást eredményezett. Ez azért lehetett volna probléma, mert november végén megérkezik a téli, fagyos időjárás Pekingbe, így félő volt, hogy a vizeink megfagynak a konténerben” – eleveníti fel a cégvezető, ami azzal járt volna, hogy a gazdag ásványanyagtartalom kicsapódik, és kis fehér kalcium-szemcsék lepik el a vizet, a legkevésbé sem keltve prémium benyomást.
A cégvezető szerint azért is kellett nagyon jól időzíteni a szállítást, mert roppant szigorú szabályai vannak a bejutásnak, például aki az előkészületi időszakban lép be az olimpiai faluba, az nem hagyhatja el a játékok helyszínét, csak a sportrendezvény után.
„Még egy diplomáciai feladatokat ellátó magas rangú személy is rövid és korlátozott ideig juthat be. Ami ma igaz, holnap már lehet hogy nem, szinte naponta változnak az előírások. Ezért kellett időben odaérnie a szállítmánynak” – mutat rá Regőczi László.
De ha nehezen is, a Primus végül bejutott, méghozzá a legelőkelőbb helyekre. A lesiklópálya végén van egy elegáns szálló, ott kapott helyet a készlet, amelyet a hotel, és a VIP-páholyok vendégei fogyasztanak.
De hogy tudott megjelenni egy magyar ásványvíz a rendkívül nehéz célpiacnak tartott Kínában, ráadásul egy rangos sporteseményen? A vállalkozó elárulja, hogy
annak dacára is ötéves felkészülést, szervezést és utánajárást igényelt az „olimpiai kvalifikáció”, hogy már évek óta jelen vannak a kínai piacon a Primus márkával.
Végül egy kínai partnerük révén sikerült a bravúr, aki az olimpiai falu szállodáját is kézben tartja.
„Kezdetben is az volt a célunk, hogy prémium vizet palackozzunk és értékesítsünk. A víz minősége attól függ, hogy milyen kőzetben van, és milyen rétegek vannak fölötte.
Tíz éves kutatás után Zsámbékon fúrtunk le, ahol a geológusok tervei alapján úgy gondoltuk, hogy egy igen régi, triász kori karsztban lévő vizet találunk”
– eleveníti fel Regőczi László.
Itt ugyanis nagyon jó helyen, karsztban van a vízbázis, ráadásul fölötte felváltva dolomit és agyag képezi a vízzáró réteget, amelyen lassan szűrődik át a víz, tökéletesen megtisztul, így a felszínre hozott vizet már nem kell kezelni. Ugyanakkor a vízbázisnak eredeti ízvilágát és összetételét megőrzik, a palackozóban mindenhol rozsdamentes béléscsöveket használnak, amely kellő biztosítékot nyújt arra, hogy gondos kivitelezés mellett semmilyen kioldódás vagy oxidáció nem befolyásolja az ásványvíz eredeti minőségét.
„Amikor üzembe helyeztük a zsámbéki kutat, elkezdtünk kalkulálni, és arra jutottunk, hogy ez a hatalmas beruházás a magyar piacon nem fog megtérülni, ezért elkezdtük felmérni a külpiacokat.
Végül Kína mellett döntöttünk, mivel ott rengetegen élnek, elég erős a piac ahhoz, hogy a termékeink eladhatóak legyenek, és ott nem iható a csapvíz.
Ráadásul még a mostani horror fuvardíjak mellett is viszonylag elfogadható módon lehet megoldani a logisztikát az ázsiai országba visszautazó üres konténereket megtöltve” – mutat rá Regőczi László.
Kínában a csapvíz ihatatlan, ezért különböző eljárásokkal, például fordított ozmózissal állítanak elő ivóvizet. Ez egy erősen amalgám ízű folyadék, aki ivott már rendes vizet, annak valószínűleg nem is ízlene, de az ázsiai országban emberek milliói élik le úgy az életüket, hogy csak ezt ismerik. Az ottani forgalmazók 20 és 25 Jüan közötti összegekért adják a Primus vizeket, azaz
Ez első hallásra nem tűnik olcsónak, de a vállalkozó szerint mára kialakult egy olyan réteg, akik tudják, hogy mi a különbség, és hajlandóak megfizetni az árát.
A hatalmas kínai piacra ugyanakkor Regőczi László szerint olyan nehéz volt bejutni, mintha egy láthatatlan Nagy Fal venné körül. Elég problémás például a védjegy kérdése.
végül egy kínai irodát bíztak meg, így sikerült tető alá hozni.
Előfordult, hogy sikeresen megkötöttek egy szerződést, minden le volt már papírozva, mégsem lett belőle semmi. Ahogy a fordítottja is megesett, a semmiből, minden formalitást mellőzve beesett egy megrendelés, ami később meg is valósult.
„A kínai terjeszkedésünk a HEPA közösségi standjaival indult.
A Magyar Exportfejlesztési Ügynökség általában megszerzi a legjobb helyeket a kiállításokon,
mondjuk közel a bejárathoz, így az első benyomás erejével tudtunk hatni. Az első nagyobb sikerünket is egy expo-nak köszönhetjük. Shanghai-ban a CIIE kiállításon egy több millió négyzetméteres kiállítótérben jelenhettünk meg, mindezt úgy, hogy a rendezvényen Magyarország díszvendég volt. Jött is egyből egy szerződés” – meséli a vállalkozó, aki azt sem rejti véka alá, hogy számos dolgot kellett megtanulnia ahhoz, hogy labdába tudjon rúgni az ázsiai nagyhatalom piacán. Például ott a Google-t el lehet felejteni, nem mennek át a szokott csatornákon a marketinganyagok. Meg kell tanulni az ottani közösségi média használatát, de az emberek amúgy is jó néven veszik, ha WeChaten küldik az üzeneteket. Az természetes, hogy minden anyagot le kell kínaira fordítani, de emellett angolra is, mert ez hitelesíti, így elhiszik, hogy nem másolatról van szó.
„Előfordult velem, hogy az egyik kínai partnerem hajnali háromkor felhívott. Először ezt annak tudtam be, hogy biztos nem számolt utána, hogy nálunk hány óra van. Később megtudtam, hogy nagyon is tisztában volt vele, és éppen az volt a szándéka.
Tesztelni akart, ugyanis a kínaiak úgy tartják, hogy ha valakit álmából felébresztenek, az nem hazudik.
A partneremnek ez egy megerősítés volt, hogy állom a szavam” – eleveníti fel Regőczi László, aki azt tapasztalja, hogy önmagában a piacra lépés sikere még nem jelenti azt, hogy a jövőben nem lehet elcsúszni.
„Simán beüthet, hogy a vámon kijelentik, mintát vettek a szállítmányodról, és Covidot találtak rajta.
Hogy ez igaz vagy sem, az életben nem lehet kideríteni, valószínű, hogy inkább piacvédelmi megfontolások állnak a háttérben, és ebbe beleszaladtak már prémium német autómárkák is” – mutat rá a vállalkozó, aki szerint Kínában hatalmas lehetőségek vannak, viszont legalább öt-hat évet rá kell szánni a piacra lépésre, nagyon kevesen tudják csak megspórolni ezt a rögös utat.