Kína titkos teszten próbálta ki újrafelhasználható szuborbitális űrrepülőjét

2021. július 29. 14:30

Kína, az újrafelhasználható űrszállítási rendszerek fejlesztésének részeként, július 16-án titokban végrehajtotta az első repülését egy újrafelhasználható szuborbitális járművel. A rakétát, a China Aerospace Science and Technology Corp. (CASC) szerint, a Jiuquan Launch Centerből indították és Belső-Mongólia autonóm területén, Alxa League-től 800 kilométerre, egy repülőtéren ért földet.

2021. július 29. 14:30
null

Kínával komolyan számolni kell az űrversenyben

A küldetésről sem képeket, sem felvételeket, sem pedig további információkat nem közöltek. Így nem lehet tudni, hogy milyen magasságot értek el a repülés során, mennyi ideig volt a rakéta a levegőben, vagy hogy milyen meghajtási rendszert használtak. A CASC közleménye ugyanakkor megállapította, hogy a jármű integrált repülési és űrtechnológiákat alkalmaz, és alkalmas a függőleges felszállásra, illetve a vízszintes landolásra (VTHL). 

A szuborbitális demonstrációs jármű fejlesztőjeként a CASC-hoz tartozó China Academy of Launch Vehicle Technology-t (CALT) nevezték meg.

Chen Hongbo, a CASC képviselője kijelentette, hogy számukra a cél a teljes újrafelhasználhatóság, amely meghaladja a Falcon 9 jellegű hordozórakéták részleges újrafelhasználhatóságát.

A szakember szerint az űrrepülőgép fejlesztését és tesztelését 2030-ig szeretnék befejezni, és az eszköznek képesnek kell lennie több mint 20 visszatérésre és újrahasznosításra. 

Elmondása szerint a jármű 300-500 kilométeres magasságban lesz képes földkörüli pályán mozogni, így megfelel majd a gyorsaság, megbízhatóság és gazdaságosság kritériumainak. Egyaránt képes lesz kielégíteni a katonai és a polgári küldetések elvárásait, és alkalmazható lesz az űrturizmus számára is. Chen Hongbo elmondta a Science and Technology Daily-nek, hogy olyan járművet terveznek, amely alkalmas személyzet és hasznos teher szállítására is, illetve ami rendelkezik mind a repülőgépek, mind az űrhajók jellemzőivel. 

(fotó: Modified Copernicus Sentinel data 2020)

2017 óta dolgoznak a projekten Kínában

A mostani teszt egy „újrafelhasználható kísérleti űrhajó” 2020. szeptemberi próbarepülését követte. Akkor az a jármű néhány napig földkörüli pályán keringett, és a küldetés részeként pályára állított egy kisméretű űreszközt, vélhetően műholdat. Ezután visszatért a Földre vízszintes landolással. Képek azonban akkor sem jelentek meg az eseményről. 

A hatalmas űrtechnológiai és védelmi vállalat, a CASC fejlesztette ezt az űrrepülőt és kijelentette, hogy a 16-án tesztelt új jármű felfogható az újrafelhasználható űrszállítási rendszer kidolgozásának első szakaszaként. A fejlesztések természetesen nem a semmiből bukkantak fel.

Kína már 2017-ben bejelentette, hogy tervei szerint 2020-ban megkezdi egy újrahasználatra alkalmas űrrepülőgép tesztelését. A tervek között szerepelt teljesen újrafelhasználható hordozórakéták létrehozása, illetve 2045 körül egy nukleáris hajtású transzfer is. 

A Tengyun is készül a repülésre

Egy másik állami tulajdonban lévő kínai vállalat, a China Aerospace Science and Industry Corp. (CASIC) is dolgozik saját űrrepülőgépének fejlesztésén. Ez lesz a Tengyun, melynek bemutatkozását és tesztelését 2025-re várják. A tervek szerint ez szintén egy újrafelhasználható űrhajó lesz, mely kétlépcsőben állítható pályára, és a mostani repülést végrehajtó járművel ellentétben, vízszintes indításra és vízszintes landolásra (HTHL) alkalmas. 

Nagy a tolongás

Egyébként a tavaly szeptemberi küldetésben szereplő jármű nagyon hasonló az amerikai légierő X-37B űrrepülőjéhez, mely jelenleg hatodik küldetését hajtja végre. Egy másik VTHL koncepció az XS-1, azaz Experimental Spaceplane program, melyből tavaly lépett ki a Boeing. Alig néhány nappal előzte meg a tesztet a Virgin Galactic SpaceShipTwo repülése, melynek keretében először repítettek utasokat az űr határára. Majd alig lemaradva Jeff Bezos is megjárta a világűrt, legalábbis tett egy rövid látogatást annak szélén. Egymás után tervezik magáncégek a hasonló tesztrepüléseket, úgyhogy ha így folytatjuk, igen forgalmas hely lesz a világűr. 
 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2021. október 25. 18:38
Valami nem stimmel a cikkben. Ha szuborbitális akkor nem lesz képes 300-500 kilométeres magasságban földkörüli pályán mozogni Ha 300-500 kilométeres magasságban lesz képes földkörüli pályán mozogni akkor nem szuborbitális.
pandalala
2021. október 25. 18:37
A cikkben arról írnak, hogy a mostani teszt egy szuborbitális demonstrációs célú teszt volt. Ez nem jelenti azt, hogy nem lehetne föüldkörüli pályára is állítani ... Hiszen csak azon múlik, hogy mekkora "booster" rakettát tolnak alája .... Megemlítenek egy korábbi akciót is, amikor " A mostani teszt egy „újrafelhasználható kísérleti űrhajó” 2020. szeptemberi próbarepülését követte. Akkor az a jármű néhány napig földkörüli pályán keringett, és a küldetés részeként pályára állított egy kisméretű űreszközt, vélhetően műholdat. Ezután visszatért a Földre vízszintes landolással. .... "
pandalala
2021. szeptember 15. 21:51
Ha jól értem, itt arról van szó, hogy ez egy szabad felhasználású kép a "Copernicus Sentinel data" projektből ... 2020-as, és a "modified" szóval arra utalnak, hogy valamilyen képjavító eljárással még módosítottak az erdetileg hozzáférhető képen .... https://www.esa.int/Applications/Observing_the_Earth/Copernicus/The_Sentinel_missions
pandalala
2021. augusztus 21. 19:34
Csakhogy itt nem arról volt szó, amiről te írtál, hanem a _szuborbitálisról_ Nem ismétlem meg, ami a hozzászólásomból is kiderül. Na meg, nem "leesik", hanem leszáll... Kábé úgy mint az amcsik űrsiklója ..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!