Branko Milanovicot talán senkinek nem kell bemutatni, aki valamennyire is érdeklődik a közgazdaságtan nagyágyúi iránt. A szerb-amerikai származású közgazdász korábban a Világbank vezető közgazdásza volt, jelenleg New York város egyetemének professzora. Az egyenlőtlenségkutatásban igazi sztárnak számít, számos tudományos cikket és könyvet írt már a témában, emellett legnagyobb közgazdasági konferenciákon is gyakran találkozhatunk a nevével. Legutóbbi, a Foreign Affairs online kiadásában megjelent cikkében ismét egy izgalmas témával foglalkozott a kutató: Milanovic azt járta körbe, hogy mivel jár majd az, ha Kína és az Egyesült Államok versengése a szegényebb, fejlődő országok felzárkóztatására is kiterjed majd.
Az amerikai modell tündöklése és bukása
Milanovic szerint az Egyesült Államok szerepvállalása a szegényebb országok felzárkóztatásában a második világháborút követő hidegháborús időszakban alapvetően két fázisra bontható. Az első fázis alapvetése leginkább az volt, hogy ahhoz, hogy megállítsák a kommunizmus terjedését Európában és Ázsiában, egy tehetős középosztályt kell létrehozni, ami – félvén attól, hogy a kommunisták elvennék a vagyonukat – nem fog a kommunista pártokra szavazni. Ennek emblematikus eszköze a Marshall-terv volt, mely valóban gátat szabott a Szovjetunió befolyásszerzésének.
A nemzetközi segítségnyújtás második fázisát Milanovic W. W. Rostow The Stages of Economic Growth című nagyhatású munkájához, illetve Simon Kuznets az egyenlőtlenség és a gazdasági növekedés kapcsolatáról született gondolataihoz köti. Ezek lényege Milanovic szerint, hogy „az országoknak a gazdasági növekedésre kell összpontosítani, és a növekedés idővel az egyenlőtlenség problémáját is megoldja”. A magasabb és egyenlőbben eloszló bérek pedig felkeltik az emberekben a demokrácia iránti igényt, és egyben fenntarthatóvá is teszik a demokratikus berendezkedést.
A demokratizáció indirekt elérése a gazdasági növekedésen keresztül számos helyen működött is.
Ilyen volt Milanovic szerint Dél-Korea, Tajvan, Botswana, vagy épp Spanyolország és Portugália esete is.
A hidegháború végéhez közeledve azonban a 80-as években egyre inkább a neoliberális gondolkodás vette át a fenti modell helyét. Ez a megközelítésmód az állam szerepének visszavágást és az intézményi keretek reformját szorgalmazta, mivel ezt látta a gazdasági növekedés elérésének előfeltételeként. Ennek a sikeressége viszont Milanovic szerint is vegyes, és az afrikai országok számára egyenesen gazdasági visszaesést hozott a 90-es évektől kezdve.