A magyar Inventori startup belép a hamisíthatatlan egyedi azonosítók, a nem helyettesíthető tokenek (NFT) piacára, Magyarországon is megteremtve a blokklánc-technológián alapuló tokenek kereskedelmét, amelyek piaca a világban néhány év alatt 300-700 millió dollárra ugrott – nyilatkozta Bárczi István, az Inventori ügyvezetője az MTI-nek.
A hiteles termék-nyomonkövetési megoldásokkal foglalkozó magyar társaság, az Inventori minőségi tanúsítványok tokenizálásával valamint eredet igazolásával lép a piacra. Ezek a tokenek az adott tárgy tulajdonságait írják le, megváltoztathatatlan módon. Bárczi István kifejtette,
Ez alkalmassá teszi arra is, hogy a konkrét tárgy nélkül is birtoklást hitelesíthessenek vele, valamint hogy egy szerződésként értelmezzék – fejtette ki.
Az NFT-k fő tulajdonsága az egyediség, minden token esetében megadják az úgynevezett metaadatokat, az adott digitális eszköz különlegességét, amely hasonlít egy termékspecifikációhoz. Ez részletezi az egyedi információkat, beleértve készítőjének blokklánc címét. A blokkláncon tárolt információk teljesen transzparensek, a címhez tartozó személyazonosság pedig rejtve marad, mindaddig, ameddig a cím tulajdonosa fel nem fedi azt.
Az Inventori a termékhez készített tokennel igazolja annak eredetiségét. A technológia alkalmazása annyira új, olyan fiatal iparágról van szó, hogy alkalmazási területeinek feltérképezése javában zajlik a világban is, példaként említette egy digitális művészeti alkotás megvásárlását, vagy egy belépőjegy megvásárlását egy koncertre; minden olyan felhasználást ahol hamisíthatják a terméket.
Hozzátette ugyanakkor, hogy
A digitális sportkártyák piacára is folyamatosan lépnek be új szereplők az óriási kereslet miatt. NBA-ben szereplő amerikai kosárlabda csapatok például digitális kártyákat hoznak létre a rajongók számára. Bárczi István elmondta, hogy az egyik legértékesebb NFT, amelyet eddig eladtak egy művész digitális montázs képe volt. Alkotója Beeple a Christie's aukciósházon keresztül 69,3 millió dollárért értékesítette. Jack Dorsey, a twitter megalkotója is értékesítette első tokenizált bejegyzését, amely 2,9 millió dollárért kelt el egy online piactéren.
A műtárgypiacon ismertetése szerint két típusú résztvevőnek érdekes az Inventori megoldása: olyannak, aki a meglévő műtárgykereskedési tevékenységét külföldi piacon az ilyen modern technológiával szeretné értékesíteni – ez lehet direkt eladás, de galériák közötti kölcsönzés is -, illetve olyan modern alkotóknak, akik a digitális művészetben szeretnék megmutatni tehetségüket. Példaként megemlítette, hogy egy Munkácsy-NFT például folyamatosan szerepelhet online piacterek kínálatában, szemben egy aukcióval, amely csak egy rövid időtartamra szól. Ráadásul az NFT könnyen szállítható, átadható és minősége nem romlik, létrehozásának költsége pedig tízezertől több százezer forintig terjedhet, de a legújabb megoldásokkal az ár akár néhány száz forintra is csökkenthető – ismertette.
Bárczi István az Inventorit a modern megoldások vállalkozásának nevezte: „a tradicionális iparágakban mint a mezőgazdaság és élelmiszeripar modern digitális nyilvántartási rendszereket kínálunk”. Ezeknek az alapja sokszor a jól azonosítható digitális termék követése, amelyre a blokklánc-technológia is alkalmas. Mivel azonban ennek gyakorlati alkalmazása – különösen az NFT-technológia – túlnyúlik az iparágak keretein, így
„A piacon már elérhető a mezőgazdasági kereskedőknek nyújtott platformunk, de az NFT-k területére most érkeztünk meg. Ingyenesen kipróbálható verziónk hamarosan érkezik, azonban egyedi igényekre, egyeztetés után már elérhető a globálisan működő megoldásunk” – tette hozzá.
Az Inventori 2020. januárjában alakult, novemberben a Digitális Jólét Programban, GINOP-pályázaton 200 millió forint támogatást kaptak a blokklánc alapú megoldások kidolgozására. Jelenleg 13 munkatárs, köztük 6 fejlesztő dolgozik a vállalkozásban.
(MTI, fotó: nftarticles.com)