Tartós a fenyegetés?
Ha azt vizsgáljuk, hogy a COVID-19 állandóan befolyásolja-e a multinacionális vállalatok stratégiáit, a válasz természetesen attól függ majd, hogy mennyi ideig tart, valamint a további járványok fenyegetésétől.
A koronavírus-járvány hatása a globalizációs stratégiákra négy mechanizmuson keresztül valósul meg: a nemzeti kormányok viselkedése, a fogyasztók hozzáállása, a vezetők és a multinacionális vállalatok legfontosabb érdekeltjeinek gondolkodásmódja, valamint az üzleti globalizáció gazdaságtana.
A COVID-19 előtt a Davosi Világgazdasági Fórumon, Kína a szabadkereskedelem bajnokaként állította be magát, melyen sokan meglepődtek. De a nemzetközi kereskedelem történetében mindig is az internacionális versenyelőnyökkel rendelkező országé volt ez a pozíció. Először Nagy-Britannia, majd az Egyesült Államok, most pedig Kínán a sor.
Egyes kormányok a pandémiát ürügyként használhatják, a multilateralizmus és a szabad kereskedelem visszavonására. Ezzel érdekes helyzetben hagyva őket, a választókkal szemben. Bár a választók elméletileg ellenezhetik a szabad kereskedelmet, vásárláskor a pénztárcájukkal mégis támogatják azt. Az Egyesült Államok legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Walmart, termékeinek 70-80 százalékát továbbra is kínai beszállítóktól szerzi be. Az alkalmi bojkott-felhívások sehová sem vezettek, és ez addig, még a vásárlók kizárólag az ár-értékre összepontosítanak, nem is fog változni.