A generációváltásnak meghatározó szerepe van a magyar gazdaság alakulásában, ugyanis a magántulajdonban álló vállalkozások sikeres működése nagymértékben hozzájárul a GDP növekedéséhez, és a foglalkoztatás fenntartásához.
A nagyobb cégeknél az elmúlt években zajlott le az X generáció és a Baby Boom generáció közötti csere. Az adatok alapján a száz millió forint éves árbevételt meghaladó cégek körében a tapasztalat egyelőre fontosabb, mint a modern szemlélet – a nagyvállalatok körében a II. világháború előtt született Veterán generáció tagjai is szép számban képviseltetik magukat, ezzel is jelezve, hogy a tapasztalatot nehéz pótolni – olvasható az Opten elemzésében. Ez látható az alábbi ábrán, amely a hazai cégtulajdonos generációk létszámát mutatja be.

Forrás: itt
A generációváltás eltolódása, vagy éppen hiánya ugyanakkor hosszú távon komoly problémát is jelenthet a nagyvállalati szegmensnek. Ez az, amiben a hazai vállalkozóknak most valami újat kell mutatniuk. A generációs léptékben még viszonylag fiatal hazai piacgazdaságban
eddig még nem volt szükség cégek tömeges örökítésére, átadására, ennek egyszerűen nincs meg a hagyománya Magyarországon
– emelte ki az Opten szakértője.
Elporladnak vagy megújulnak a hazai vállalkozások?
Ha szerencsések vagyunk, az utódok felveszik a ritmust, a tapasztalatot tudással pótolják és megújítják a céget. Kibontakozhat egy vállalkozói reneszánsz, ahol a friss szemlélet sikeresen ad választ az olyan kihívásokra, mint az olcsó munkaerő korának vége, vagy a digitális világ térhódítása.
Ha rosszul jön ki a lépés, a cégek jelentős része nem éli túl a generációváltást: munkahelyek szűnhetnek meg, a magyar cégek piacait és kapacitásait erős és hatékony nemzetközi rendszerek szívják fel, épp úgy, ahogy a kilencvenes évek privatizációjánál történt. Ebben az esetben erősödik a magyar vállalkozások termelékenységi elmaradása, nem sikerül csökkentenünk innovációs hátrányunkat – figyelmeztet Szepesi Balázs.
Az élet legkomolyabb és legszemélyesebb ügyei: a visszavonulásra való felkészülés és a szülő-gyerek viszony most gazdasági jelentőséget is kap Magyarországon.
Kiderül majd, mennyire képesek megérteni egymást a különböző nemzedékek, és hogy mennyire életrevaló az új generáció.