Több mint két évtized után távozik Udvaros Dorottya a Nemzeti Színházból
Vidnyánszky Attila az anyagi helyzetre hivatkozva nem hosszabbított szerződést a Kossuth-díjas színésznővel.
Vidnyánszky Attila szerint Udvaros Dorottya politikai dimenzióba emelte a Nemzeti ügyét.
Nyitókép: Udvaros Dorottya a Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című színművéből készült tévéfilm forgatásán a ráckeresztúri Pázmándy–Brauch-kastélyban 2024. január 10-én. (MTI/Koszticsák Szilárd)
Ahogyan a Mandineren mi is megírtuk, Udvaros Dorottya bejelentette, hogy mivel nem kapott új szerződést, 22 év után távozik a Nemzeti Színházból. Részben megerősített sajtóhírek szerint nem ő az egyetlen, aki ősztől már nem – vagy nem a társulat részeként – látható a Nemzeti színpadján,
és a távozók között van a teátrumban tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett két színész, Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó is.
Ezt is ajánljuk a témában
Vidnyánszky Attila az anyagi helyzetre hivatkozva nem hosszabbított szerződést a Kossuth-díjas színésznővel.
Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában beszélt először arról, hogy több mint két évtized után többé már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert – ahogyan fogalmazott – „Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződésem a színház nehéz anyagi helyzetére hivatkozva”. A színésznő ebben a beszélgetésben azt is mondta, a kormány által a teátrumtól elvont 380 millió forintot nem sikerült pótolni a költségvetésben, ugyanakkor kérdéses „hogy ha valóban ennyire rossz az anyagi helyzet, akkor miért kell hatalmas összegekért leszerződtetni újabb külföldi rendezőket. A Nemzetiben ma már alig rendeznek magyar rendezők.”
A nemrégiben a nemzet színészének választott Udvaros Dorottya mást is kifogásolt. Elmondása szerint Vidnyánszky Attila konkrétan azért bocsátotta el, mert a fentiek miatt az intézmény rossz anyagi helyzetbe került, ő pedig „nem teljesítette a kötelező előadásszámát”. A színésznő úgy véli, ez nehéz is lenne, mert az itteni „sajátos műsorpolitika” miatt van, amikor két előadás között akár négy hónap is eltelik.
„Nem a nyári szünet miatt, hanem mert a színházban folyamatosan mennek a különféle fesztiválok, vendégjátékok, koncertek és minden egyéb, ami miatt a Nemzeti saját előadásainak nincs hely. Többször jeleztük, hogy ez nagyon rossz a színészeknek, de a panaszaink sosem hallgattattak meg” – fogalmazott.
A Nemzeti Színház péntek délután közleményben reagált minderre, amelyben azt írták, hogy
„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”.
A színésznő erre válaszul azt írta, hogy „március 22-én, pénteken 11 órakor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, egyedi szerződést kapok majd május közepén.”
Ezt is ajánljuk a témában
A Nemzeti színésze novemberi balesete óta teljes erejével a gyógyulására koncentrál, de sem fizikailag, sem lelkileg nincs összetörve. És nem mellesleg nagyon várja március 14-ét, amikor végre mozikba kerül a „Petőfi-film”: a Most vagy soha! című, nagyszabású kosztümös akciómozinak ő az egyik főszereplője.
Udvaros, Horváth és Szász mellett állítólag felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László, kicsit korábban pedig Farkas Dénes is elhagyta a Nemzetit – többségük Vidnyánszky Attila korábbi tanítványa. Közülük egyelőre csupán Barta Ágnes erősítette meg a hírt, aki elmondta, hogy egy hosszabb folyamat eredményeként közös megegyezéssel távozik, és szabadúszóként próbál szerencsét. A távozók helyére, eddig legalábbis úgy tűnik, nem érkeznek újak, az orosz–ukrán háború kitörésekor befogadott beregszászi társulat tagjai azonban továbbra is maradnak és játszanak.
Vidnyánszky Attila, a Nemzeti vezérigazgatója egy, az Origónak adott mai interjújában árnyalta a különböző nyilatkozatok miatt kissé kaotikusnak látszó helyzetet. Véleménye szerint
Udvaros Dorottya „politikai dimenzióba emelte a Nemzeti ügyét”,
amit nagyon sajnál, ahogyan azt is, hogy „a politikai kampány hangulata és szólamai megjelennek a színházi megnyilvánulásokban”.
Még egyszer leszögezte, hogy a színésznőnek határozatlan és élő idejű szerződése van a Nemzeti Színházzal, és ahogyan annak idején Törőcsik Marinak, úgy Dorottyának is szerződésmódosítást ajánlott, de „míg Törőcsik Mari tovább dolgozott a Nemzeti Színházban, és nem emelte politikai dimenzióba az itt létét, Dorottya már régóta folyamatosan ezt teszi”.
A színházigazgató alaptalannak nevezte azt a sugalmazást is, hogy vezetőként bármilyen retorziót alkalmazna azért, ha valamelyik munkavállalóm máshogy vélekedik a világ fontos kérdéseiről, mint ő.
„Azt, hogy ki mit gondol politikai kérdésekről, sosem firtattam, azt pedig tíz éve mindenféle következmény nélkül nézem végig, ahogyan Dorottya hangot ad a politikai-közéleti meggyőződésének.
Nem tudom, hány liberális színházigazgató viselné el némán, hogy az egyik társulati tag ellene vagy egy számára fontos ügy ellen tüntet?”
– fogalmazott.
A távozókkal kapcsolatban elmondta, az átalakulás tíz év után természetes folyamat, az, hogy három vagy négy ember elmegy, a szakma része, a balesetet szenvedők szándékáról pedig még nem tud. A távozók ugyanakkor a szerepeiket megtartják, a búcsú nem végleges. A balesettel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a belső vizsgálat eredménye, a jegyzőkönyvek a színház összes dolgozója számára elérhetők.
„Ha Dorottya színészként úgy érzi, hogy felhatalmazott arra, hogy ítéletet mondjon egy ügyben, aminek büntetőjogi következménye is lehet, akkor tegye meg. Ha pedig nem tartja magát alkalmasnak, milyen alapon várja el és vádolja meg kollégáit? S ha már csúsztatás:
a belső vizsgálat nem azt mondta ki, hogy senkit nem lehet felelősségre vonni, hanem hogy nem lehet egyszemélyi felelőst találni. Ezek nyilván nem olyan hangzatos mondatok, viszont hitelesek”
– foglalta össze Vidnyánszky Attila.
Az igazgató szerint egyébként az sem igaz, hogy a külföldi rendezők elvennék a teret a saját produkcióktól a Nemzetiben. Az idénre tervezett nyolc premierből, amit a baleset átrendezett, mindössze kettőre érkezett volna külföldi művész, az ide jövő világszínvonalú alkotók pedig folyamatosan emelik a színház és a társulat tekintélyét.