„Világéletemben vallottam, hogy épeszű ember nem járt megbízható helyi kísérő nélkül Óbudára, ezért nem vetettem magam egyből a Véres Falka után, előtte még benéztem a Blaha Lujza téren működő információpiacra, hogy felbéreljek egy vezetőt” – ez egy mondat a hatvankilencedik oldalról, ami feleslegesen hosszú, de cserébe nincs semmi értelme, hogy a „világéletemben vallottam”-fordulatról ne is beszéljünk. Ja igen, ez a híres-neves ház, ahol találkoznak a kémek és a besúgók, Le Carré meg elmehet a fenébe a dead dropokkal, meg az ilyen úri dolgokkal.
Egy idő után kínos módon elkezdtek feltünedezni ilyen előrevetítős, régies megjegyzések a fejezetek végén, hogy „ám ekkor még nem is sejtettem, hogy…”, „nem rajtam múlt végül, hogy…” és hasonlók. A párbeszédekkel sem áll sokkal jobban a szöveg. A Kaszás nevű exo női pilótája kényszeredetten lazán próbál minden mondatba legalább öt káromkodást beleerőltetni; Ádám egyik alkalmi segítője pedig teljesen oda nem illően, indulás előtt megjegyzi: „Jó kis kaland lesz, mint mindig.” (72. o.) Később egy ellenfele így kiált fel: „Meg foglak váltani, akkor is, ha beledöglök! Nem hagyom, hogy a lelked beszennyezve maradjon!”
Általában véve elmondható, hogy a világépítés főleg infodumpokban történik, egy-egy cselekvést pedig részletekbe menően tárgyal a szerző: egy ajtó kinyitása minimum egy bekezdés. Odalép. Előveszi a kulcsot a páncélja egy zsebéből. Beteszi a reteszbe, elfordítja. Lenyomja a kilincset. Meglöki az ajtót. Belép. Közben a főszereplő elgondolkozik az ajtók természetén, szemrevételezi, hogy ezt az ajtót bizony lecserélték, bár ennek nincs információértéke. Minden le van írva, minden túl van írva, túl van beszélve, ki van mondva.
Megnéztem a fenekét, mármint a páncélét
Talán ez a pár példa is mutatja, hogy komoly gondokkal küzd ez a szöveg. Ennek ebben a formában nem kellett volna megjelennie, olvasóként minimum egy, de inkább két újraírásra ítélném és egy ügyes kezű szerkesztő gondjaira bíztam volna. Sőt: a legjobb lett volna, ha ez a könyv meg sem jelenik, mert csak tovább rontja a magyar fantasztikus regények renoméját, amellett, hogy az Aranymosás pályázat minőségéről, értelméről sem sikerült meggyőznie.
Szöllösi Kristófnak megvan a képzelete ahhoz, hogy jó fantasztikus könyvet írjon, és az is vitathatatlan, hogy egy, a hibái ellenére kerek történetet rakott le az asztalra, aminek van eleje, közepe és vége. Más kérdés, hogy érezhető: gyakran az első eszébe jutó megoldást, ötletet írta meg, anélkül, hogy elgondolkozott volna rajta; pedig találhatott volna kevésbé klisés, eredetibb megoldásokat is. Az írástechnikai oldalon komoly hiányosságok jelentkeztek az Acélszentekben, amit nem egy újabb nagyobb ívű regény megírásával, hanem sok gyakorlással, mondjuk jó pár novellával, egy-két stílusgyakorlattal lehetne javítani. És ami a legfontosabb: mindenképp jót tenne, ha megtanulna hallgatni és kihagyni: ezek egyelőre nem nagyon mennek.
A kedvenc idézetemet a végére tartogattam. Ez a könyv utolsó előtti oldalán van, szóval ha úgy vesszük, spoileres. A szitu szerint együtt iszik egy exo pilótája (nő) a főhőssel, aki a következőre gondol: „Lehet, hogy legközelebb nekem kéne meghívnom. Azon kaptam magam, hogy a fenekét nézem. Mármint a páncélét.” Weirdest boner ever, bro!
*
A rovat ezentúl a „Nincs kifogás”-címke alatt érhető el. Ha semmiről sem akarsz lemaradni, érdemes követni Facebook- és Moly-oldalunkat is.