Nevet váltottak a Tábor Istvánhoz kötődő Winelovers-kóstolók: mostantól egy-egy hónap nevét viselik. Így lett Tokaji Március a Tokaj Grandból, amin a Furmint Február alapítója rendesen ki is akadt. Kézdy Dániel szerint a Winelovers koppint, Tábor István szerint csak simán üzleti érdekeket követ.
Nevet változtatnak a legfontosabb boros rendezvények – adta hírül február elején Tábor István Trinety Media Kft-jének portálja, a Vinoport. A Tábor-érdekeltségekhez tartozik még a Borászportál, hozzájuk kötődik az idén a rendes báli belépő mellé egy olcsóbb sétálójegyet is kínáló Magyar Borok Bálja, a számtalan Winelovers-esemény és egy ideje a Borkollégiummal is szoros partnerséget ápolnak: a tanfolyamaikról rendszeresen jelennek meg cikkek a Vinoporton. Legfontosabb boros események alatt a magát a „a bort szeretők találkozási pontja, a borélet, és az attól elválaszthatatlan gasztronómia lapjaként” definiáló lap a cég által szervezett rendezvényeket értette.
A névváltoztatás értelmében az eddig Tokaj Grand néven futó kóstoló mostantól Tokaji Március néven fut, a Kékfrankos Mostot átnevezték Kékfrankos Áprilisra, a Pezsgő Szalont Pezsgő Júniusra, az őszi Bordói Blendet pedig Bordói Novemberre. Egyedül az Olaszrizling Október neve marad – ezt a kóstolót 2013-as alapítása óta így hívják.
A Furmint Február ötletgazdája, Kézdy Dániel most ki is akadt.
Egy, a Mandiner.bor birtokába került, a Furmint Február mozgalomban résztvevő borászatoknak küldött e-mail alapján a Furmint Február szervezője kellemetlen változásként kommentálta a Tokaj Grand --> Tokaji Március névváltozást:
„Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a Trinety Media Kft. által szervezett Tokaji Márciushoz (tavaly első évben megrendezett, akkor még Tokaj Grand néven induló kóstoló) semmi közünk sincs. Bár alapvetően minden olyan rendezvényt jónak tartunk, és lehetőségünk szerint támogatunk, ami Tokaj fejlődésének, bemutatkozásának lehetőséget ad, de ebben az esetben már tavaly sem tartottuk jó ötletnek az időzítést. Ez viszont nyilván egy tőlünk független gazdasági döntés volt, amire nem volt ráhatásunk. Ha ez így maradt volna, akkor nem is foglalkoznánk a kérdéssel, hiszen ez egy szabad piaci helyzet.”
Aztán egyre erősebb szavakat használt.
„A Tokaji Március új névválasztást viszont botrányosnak, inkorrektnek és értelmetlennek tartjuk. Azt gondoljuk, hogy a többi névváltoztatással együtt (mindegyik egy hónapra változott, ezek közül a legviccesebbre talán a »bordó november« sikeredett) kimondottan rontja a Furmint Február pozícióját (elsősorban az éttermek, borbárok és a külföld felé való kommunikációban), még akkor is, ha a szakértő fogyasztók nagy része nyilván tudja, hogy ez egy 7 éves történet és nem egy rövidtávú gazdasági érdeken alapuló másolás.”
A levélből az is kiderül, hogy Táborék a Furmint Február szervezőinek is ajánlották a siker egyik fontos komponensét: a névváltoztatást.
„Jeleztük a rendezvény szerevezői felé az aggályainkat, amire azt a választ kaptuk, hogy amennyiben nem tetszik nekünk az ő névválasztásuk, akkor javasolják, hogy gondolkodjunk el a Furmint Február mozgalom esetleges névváltoztatásán. Bármennyire is »jó« ötletnek tűnik ez a cinikus javaslat, ez részünkről nyilván nem fog megtörténni.”
Tényleg volt ilyen levél, itt van bővebben, miért
A levél olvasását követően rögtön megkerestük kérdéseinkkel Kézdy Dánielt, aki a Mandiner.bornak megerősítette, hogy a mail azoknak a tokaji borászoknak lett elküldve február 18-án, akik részt vettek a 7. Nagy Furmint Február kóstolón. Kérdésünkre, miszerint mi volt az alapkoncepció a Furmint Február esetén, ezt a választ kaptuk:
„Amikor 2009-ben kitaláltam és elkezdtem összeszervezni az első Furmint Februárt (ami 2010 februárjában volt), sok dolgot próbáltam a koncepció kialakításánál figyelembe venni. Nagyon fontos volt a februári időpont, mivel akkor az egy kvázi holtszezon volt a borászok és fogyasztók szempontjából is, illetve a furmint karaktereihez (mint például ételpárosítás) is jól ment ez a téli hónap, illetve a névválasztásnál is fontos volt, hogy egyedi, jól megjegyezhető és idegen nyelven is értelmezhető legyen.”
Kíváncsiak voltunk arra is, volt-e bármiféle előzetes egyeztetés a Tokaji Március névváltása előtt a Furmint Február szervezői és Táborék között.
„A rövid válaszom az, hogy nem. A tavalyi első Tokaj Grand szerevezése előtt volt megkeresés a szervezők részéről, és voltak is olyan területek, ahol szakmailag tudtunk is valamennyire együtt dolgozni. Itt fontos azt leszögezni, hogy számomra Tokaj és a magyar bor jövője és előrehaladása nagyon fontos. Lehet, hogy furcsán (egyeseknek hihetetlenül) hangzik, de ez a vízióm néha a saját személyes érdekeimet is felülírja (erre egyébként több konkrét példát is tudok mondani).
Tehát, ha valaki például szervez egy korrekt, színvonalas Tokaj-kóstolót (vagy bármi mást, ami előre mutat), azt én mindenkor támogattam és támogatni is fogom. Ettől függetlenül a márciusi időpontot én már tavaly sem gondoltam ideálisnak (nem elsősorban a Furmint Február miatt, sokkal inkább a téma miatt, ami véleményem szerint nem egy tavaszi időpontra való), de nekem akkor sem és most sem lehetett ebbe beleszólásom (hiszen ez egy szabad piac), maximum véleményem, amit egyébként akkor is nyíltan vállaltam.
Azt látni kell, hogy ezek a rendezvények (Winelovers-eventportfólió) minden szempontból a Furmint Február koncepcióját másolják/utánozzák, de azt gondolom, hogy a piaci verseny miatt ebbe nem nagyon lehetett beleszólni.
Viszont azzal, hogy a név megváltozott (az összes hónapra) egy teljesen más helyzet állt elő, hiszen most már nem »csak« a koncepció lett »átvéve«, hanem az eddigi jól működő névválasztást is próbálják másolni, utánozni vagy ellopni – nevezze mindenki annak, amit gondol vérmérséklete szerint.
Ez számomra felháborító és elfogadhatatlan. A Furmint Februárnak semmi köze a Winelovershöz és szervezőihez! Ez nem egy személyes kérdés, sokkal inkább egy szakmai kérdéskör.
Gondoljunk csak bele, hogy mit történne, ha egy francia borvidék kitalálná, hogy olyan jó ez a Beaujolais Nouveau koncepció – nyilván nem gondolom, hogy a Furmint Február már akár a közelébe is érne, de a felvetés szempontjából szerintem jó példa –, hogy csináljunk egy ilyet egy másik borral, mondjuk minden október 3. csütörtökjére, illetve egy harmadikkal minden december 3. csütörtökjére, egy nagyon hasonló, az eredetire hajazó névvel. Normális lenne ez? Nem rombolná az eredeti koncepció erejét? Hagynák ezt az eredeti ötlet gazdái?”
Kézdy Dánielnek felvetettük, hogy ha egyszer Táborék azt javasolják, változtasson nevet a Furmint Február, miért nem teszi ezt meg?
„Nem igazán értem a kérdést. Hét év munkáját, energiáját és pénzét – és itt megint csak nem magamra gondolok, hanem a mozgalom/rendszer összes szereplőjére –, dobjuk el azért, mert valaki rövid távú pénzéhessége miatt plagizál? Nem hiszem, hogy ez egy pillanatra is opció lehetne egy normális világban.”
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a kölcsönösség jegyében a Furmint Február szervezői milyen nevet és hónapot javasolnak a Winelovers tokaji rendezvényének, illetve, hogy mi lenne az a megoldás, ami a kecske is jóllakik, de a káposzta is megmarad elven alapulva mindkét fél számára előnyös lenne, de legalábbis nem hátrányos.
„Nem az én feladatom/tisztem új neveket gyártani. A Tokaj Grand név szerintem sok szempontból védhető volt, legalábbis egy évig úgy tűnt, hogy működött. Ha ezt meg kellett változtatni, az oké, de miért kellett ehhez a Furmint Február nevet másolni? A lényeg nyilván az, hogy a Tokaj szó benne legyen a névben, a márciusnak gyakorlatilag az ő koncepciójuk szempontjából eredetileg semmi jelentősége nem volt, hiszen nem amiatt került ez a rendezvény március végére, mert valamilyen szakmai szempontrendszer alapján érdemes lenne oda tenni, hanem azért, mert a szervezők túltelített naptárába itt jutott hely a »kiemelt« Tokajnak. Azt gondolom, hogy már önmagában ez az epizód is elárul néhány dolgot a szakmaiságukról. Bevétel mindenek felett.
Erről szól ez az egész történet.
Nincs ezzel baj, ennek is megvan a helye (sajnos) a mai világban, de ne lenyúlással legyenek sikeresek, mert az nem oké. Én nem látok jelenleg olyan megoldást, amely a név »plagizálás« megtartása mellett minden félnek elfogadható lenne. Vegyék elő a kreativitásukat és találjanak ki új, hasznos dolgokat, és akkor mindenki haladhat a maga útján. Azt is tudomásul kell venni, ha egyesek más megoldásokat választanak és agresszívan »hódítanak« úgy, hogy megpróbálnak eltiporni mindent és mindenkit, aki eléjük kerül. Tudomásul kell venni, de elfogadni nem szabad!”
Kézy Dániel lapunknak még elmondta, hogy összességében sajnálja, hogy ma a magyar boros közegben ilyen dolgokról kell vitatkozni és beszélgetni, ő sokkal inkább örülne annak, ha inkább a hazai bormarketing terén történne végre valami átfogó változás.
Tábor: Senkinek sem lehet igaza
A Mandiner.bor kérdéseivel megkereste Tábor Istvánt is, aki egy rövid nyilatkozaton kívül nem kívánta kommentálni az ügyet.
„Véleményem szerint az aktuális (Furmint Február vs. Winelovers rendezvények) probléma gyökere egy elvi, világnézeti kérdés, amiben senkinek nem lehet teljesen igaza. Alapvetően egy érzelmi töltésű, a világ állandóságába vettet hiten alapuló nézőpont ütközik egy piaci alapú, a körülmények megváltozására dinamikusan reagáló szemlélettel. A jövőben törekedni fogunk arra, hogy jobban elemezzük egyes döntéseink lehetséges következményeit, mivel egy kis méretű és zárt iparágban ez a békés egymás mellett élés alapvető feltétele. Erre nagy szükségünk is lesz, mert több területen tervezünk fejlesztéseket idén és jövőre is: eppur si muove.”
Ilyen lesz a Tokaji Március
Tábor István válaszának megküldése után érkezett egy közös Winelovers-Trinety-állásfoglalásként értelmezhető sajtóközlemény, amit azóta szerkesztőségi tartalomként meg is jelentettek a portálon. A „Tokaj színes, avagy miért kell még egy tokajis rendezvény?” tárgy érezhetően Kézdy Dánielék levelére reflektál:
„Azt már tudjuk, hogy a tokaji bor jövője a furmint, de még keressük a lehető legjobb klónt, még kutatjuk a Tokaj-hegyaljai talajt, még kísérletezünk a borkészítési módokkal. Közben Hegyalja települései építik egyéni márkáikat, próbálnak felnőni a ma turisztikai igényeihez. A Winelovers rendezvények szervezőiként az is egyértelmű számunkra, hogy a borszeretők nyitottak minden egyes újabb borászatra, minden új információra, minden új rendezvényre, akár vidéken is. Ezért népszerűsítjük idén is egy hónapon át a Tokaji borvidéket.”
A közleményből kiderül, hogy a Tokaji Március éppen úgy egy több helyszínt, több eseményt átfogó programsorozat lesz, mint az azt megelőző Furmint Február.
„A Tokaji Március programsorozat célja, hogy a figyelem középpontjába állítsa mindazt, ami Tokajt hazánk kiemelkedő borvidékévé teszi. Az eseménysorozat a legfontosabb pincészetek mellett felvonultatja a borhoz köthető tokaji szervezeteket, programokat, a terület turisztikai, gasztronómiai, illetve művészeti kínálatát is. Az országos akció legfontosabb helyszíne Budapest mellett természetesen maga a Tokaji borvidék.”
A március 19-i, Corinthia Hotelben megrendezendő Tokaji Március kóstolóra közben már lehet belépőt vásárolni: most 7900 forintért vehetik meg a lehetőséget arra, hogy végigkóstolják több, mint 70 tokaji borászat borait. A szervezőktől megtudtuk, hogy a mesterkurzusokon többek közt a borvidék település-szintű borairól is lesz szó, a Tokaj Kereskedőház az átfogó megújulásról beszél, a Tokaj Oremus az elmúlt 15 évét mutatja be, Demeter Zoltán mesterkurzusán egyszerre több bor premierjére is sor kerül, valamint a Tokaj Hétszőlő is beszél majd a Tokaji-hegy löszén termett borairól.