Életünk minden területén elsznobosodtunk, ezért próbálok már lelassítani, kivonulni az ilyen dolgokból. Úgy döntöttem, hogy az olyan helyeken nincs keresnivalóm, ahol az úgynevezett szakértők abban tombolják ki magukat, hogy a szőlőben vagy a borban nonszensz dolgokat keresnek, illetve magyaráznak bele. Ma már, ha annyit mond valaki, hogy ez a bor őszinte vagy igaz, csak megmosolyogják érte. Az egészen perverz fantáziának sincs határ szabva: a legvadabb dolgokat keresik, és a bujaságtól kezdve a friss spermaillatig már mindent megtaláltak a borokban. Én ilyeneket sosem kerestem, megmaradtam az egyszerű, primitív parasztnak. Legyen őszinte, legyen igaz és legyen az enyém, vagy a barátomé. Az ítélkezésre pedig nem vagyok hajlandó, mert akkor veszélybe kerülnek a száraz törülközőim.
Érdekes jelenség az is, hogy mennyire felkapták a kézműves borászatokat.
Van ebben az országban több száz, sőt több ezer olyan ember, aki kézműves borász. A nagyapja is az volt, de ez senkit nem érdekel, mert ő egy paraszt. Az lehet csak érdekes, ha valaki egy marketingtermékként adja el magát, mint például az az üzletember, aki laikusként belevágott a szakmába. Nem fogok neveket mondani, de én voltam a közellenség, amikor el mertem mondani a véleményemet arról, hogy milyen kézműves borászat az, ahol azt hangoztatják hogy náluk nincs préselés, nincs erjesztés, és nincs palackozás. Ezt ráadásul a hatóságok is megeszik, és támogatják az EU-tól kezdve a postamesterig. A kézműves borok vásárán az első név egy nagyüzemé volt. Ez egy tudathasadásos világ, ebben a társaságban pedig nekem nincs semmiféle keresnivalóm. Ugyanez a helyzet a vitorlázással is: sokat járok a Balatonra, de versenyekben egyre ritkábban veszek részt, mert ez már nem verseny, hanem buli. A tavalyi Kékszalagon háromszáz embert kellett kimenteni a vízből, mert kicsit fújt a szél. Már egy kis szellő miatt lefújják a versenyt, a résztvevők többsége pedig megtapsolja a bejelentést.
A Fehérszalagon kiállt a versenyből, amiért nem volt szél. A Kékszalagon elindul idén?
Még el kell döntenem, hogy bulizni megyek-e, vagy versenyezni. Én még úgy nőttem fel, hogy akkor fújták le a versenyt, amikor nem volt szél. Ma már ez egy pofavizit: elmondhatom, hogy ott voltam. A mennyiség itt is a minőség rovására megy: régen 40-50 hajó mérkőzött meg, most pedig annak örülnek, ha minél többen mennek, mert ez hoz pénzt. Lehet, hogy előbb-utóbb ezzel be lehet majd kerülni a rekordok könyvébe – ugyanakkor más rekordokat döntögetünk, amikor több száz embert kell kimenteni a vízből. Arról ne is beszéljünk, hogy egyik-másik verseny után az öböl úgy néz ki, mintha az összes lakó szemeteskukáit beleürítették volna.
Végül is a borászatot is bulinak állítják be. A közösségi oldalakon a dűlőkön naplementében úszó hangulatfotókat lájkoltatnak – azt viszont bajosan lehet népszerűvé tenni, hogy milyen dolog kapálni.
Vagy azt a borászt, akinek este izzadtságszaga van. Csak azt, aki a traktoron pózolva mutatja, hogy ő mennyire bio. Én az elmúlt évtizedekben egy gramm műtrágyát nem használtam – nem az a marketingfogás, hogy nem használok brutális növényvédő szereket. Nem hallottam egyetlen borásztól sem, hogy kérem, én a ragadozó atkákat tenyésztem. Nekem van katicabogár-tenyészetem, és a zöld gyíkok is visszatértek a szőlőbe. Talán a vénséggel is együtt jár, de egyre jobban megválogatom, hogy kikkel ülök le egy asztalhoz. Ez azzal jár, hogy egyre kevesebb asztalhoz ülök le, és ez nem az a társaság, akik a Facebookokon lájkoltatnak. Én nem lájkolok, őszintén szólva nem is érdekel az egész.
Mi adja a badacsonyi terület különlegességét?
Ugyanaz, mint a szabadszállási homoknak: a szülőföld, a termőföld. A badacsonyi föld nem különb, mint az akasztói vagy a soproni. Nem azért megyek el Kecelre, mert a burgundi utánzatokat akarom megkóstolni, hanem mert a keceli borokra vagyok kíváncsi. Nagyapám badacsonyi révén a soltvadkerti bort ugyanúgy tisztelte és megitta. A magyar kenyérnek van több értéke vagy a francia kenyérnek, amit kétszer annyiért adnak? Ez alapján a badacsonyi a közelébe sem ér egy villányinak vagy szekszárdinak, ezért nem így kéne az értéket ítélni, hogy ki mennyiért adja el ügyes fogásokkal. Nem lehet azt mondani, hogy a homokos talaj szart sem ér, mert csak a vulkanikus talaj a jó. Mi az, hogy gazdagabb egy terroir? Ez a skatulyázás katasztrofális. Addig, amíg egy bor őszinte, becsületes, tisztességes, benne van a borász verítéke és nem akar több lenni, mint ami, addig ne is próbáljunk mérlegelni kilóra, forintra vagy literre.
A karibi térségben milyen a borkultúra, miket tapasztalt?
Ott nem látni traktort, még kapálják a szőlőt, az egyenlítői klíma sajátosságáról nem is beszélve. Ott a mai napig nem termék a bor, nem gyártják. Észre se vettük, hogy a borászat kezd hasonlatossá válni a világban a Coca Colához: nem a föld, a terroir számít, kizárólag a fajta.
A kínaiak piacra való betörésétől mit gondol?
Mi is mindent másoltunk, a szőlőkultúrát is sokfelől loptuk, miért kéne hát pont a kínaiakat elítélni ezért? Gyávák vagyunk és lusták felvenni a versenyt, inkább szidjuk őket. Inkább elbuktatjuk a 100 méteres futásnál a mellettünk lévőt, mint hogy felvegyük vele a versenyt. De ez sajnos benne van ma az egész világban. Ausztráliát már elfogadjuk, de pont a kínaiakkal fintorgunk?
A fehér ember soha nem akart szabad versenyt?
Ez talán inkább egy bizonyos homo-típusnak a sajátja, ami a civilizációnk velejárója. Elloptuk a kínai teát; ezért ők ne legyenek felháborodva? Az angolok vízen, az oroszok a szárazföldön keresztül: ők pedig válaszul még szorgosabban csattogtatják a metszőollót és forgatják a kapát. Egyébként a bor kifejezés is a mai Kína területéről jött, azt jelenti, hogy szürke, és tulajdonképpen az ember jelzője. Messzire mentünk innen a mai modern borászati világban: minél fiatalabb a bor, annál jobb, minél gyorsabban el kell fogyasztani.
Tinédzserkultusz a borászatban?
Ez pedofília. Esetlen, saját magával mit kezdeni nem tudó borokat szeretünk. Itt van például a rosé: tessék meginni legkésőbb 2-3 hónapos korában. Holott valamikor a bor volt a szimbóluma a halál utáni életnek, a feltámadásnak, az örök életnek, a letisztult énnek, a tudatnak. Ebből pedig mi maradt? A friss, üde eszménykép, ráadásul egyik-másik vallás is kisajátította magának a bort: mindenféle ösvényre elmentünk, messze a céltól. A pezsgőnél hasonló a helyzet.
A Szeremley pezsgőről mit lehet tudni?
Korábban volt egy gyöngyöző borunk, a Hableány. A pezsgőnk pedig pinot noir, a színe rosé; száraz pezsgő egy kis maradék cukorral. Badacsonyban nem szégyen, ha van egy kis maradék szőlőcukor benne – ha répacukor lenne, akkor ezen el lehetne vitatkozni.
Ugyan alig érkezett haza, mégis, hogy érzi, vállalkozna egy hasonló útra?
Ha nem lennék ilyen gyáva és lusta, akkor már ki sem pakoltam volna, egyből indultam volna tovább. Hogy merre mennék... Már egyre nehezebb helyeket találni, de ha valahová, akkor ma már csakis az emocionális kannibálokhoz vágyom. Egy-két helyet már kinéztem magamnak, ahová még idejében szeretném Koppányt kimenekíteni.
Hol vannak még ilyen helyek?
Borneó, Pápua Új-Guinea, ezeket ajánlom figyelmébe. Utóbbi helyen szeretetből esznek embert és ha már megesznek, ne a homo racionálisok zabáljanak fel, hanem szeretetből. Ma már többet tudunk, mint maga az öreg isten, mert a tudás almafájáról zabálunk, a magját tenyésztjük, de meddő lesz a gyümölcse.