Hihetetlen: a hajtóművek lekapcsolásáról beszéltek az indiai gép pilótái nem sokkal a zuhanás előtt

2025. július 14. 19:15

Az első szakértői vizsgálatok szerint a gép műszaki állapota megfelelő volt.

2025. július 14. 19:15
null

Az első vizsgálatok alapján emberi mulasztás, és nem műszaki hiba okozta az Az Air India AI171-es járatának tragikus balesetét. Az indiai pilóták szakszervezete ugyanakkor tiltakozik az ellen a kijelentés ellen, hogy a pilóták miatt zuhant le a gép, és egyenesen kegyeletsértőnek nevezte az öngyilkosság lehetőségének felvetését, amíg ez be nem igazolódik, noha a jelenlegi információk szerint ezek egyike sem zárható ki – számolt be a Le Monde.

A szakértői vizsgálatokból kiderült: a felszállás után közvetlenül a Londonba tartó gép mindkét hajtóművének üzemanyag-ellátását manuálisan lezárták, a kapcsolók „cut-off” állásba kerültek, ami teljes hajtóműleállás okozott, és ez vezetett a zuhanáshoz.

 Továbbá megállapították, hogy a gép műszaki állapota megfelelő volt, nem fedeztek fel rajta semmilyen hibát vagy rendellenességet. 

Azt is közölték, hogy ezeket a kapcsolókat normál esetben egy zárt, védett rendszerben zárják le, így nem valószínű, hogy véletlenül át lehetne kapcsolni őket. Ezt az eshetőséget azonban még vizsgálják, és az összes Boeing 787-es és 737-es üzemanyag-kapcsolóján sürgős ellenőrzést végeznek az indiai légügyi hatóság kérésére.

Mindezek alapján a szakértők azt feltételezik, hogy emberi hiba, esetleg szándékosság lehetett a háttérben. Ennek mond ellent a két pilóta között fennmaradt utolsó párbeszéd, amely így hangzott:

„Miért kapcsoltad le (az üzemanyag-ellátást a hajtóművekhez)?” – „Én nem kapcsoltam le.”

Hogy ki tette fel a kérdést kinek, azt a hangok alapján nem tudták beazonosítani, de azt tudjuk, hogy a zuhanás pillanatában a másodpilóta vezetett, a kapitány pedig felügyelte.

A lap szerint a további vizsgálatoknak várhatóan hat-tizenkét hónap múlva lesz eredménye, az Air India vezérigazgatója mindenkit arra kért, addig is óvakodjon a gyors, megalapozatlan következtetések levonásától.

Nyitókép: AFP


 

 

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tasi János
2025. július 14. 20:00 Szerkesztve
Azt hiszem a Boeing-Honeywell uninterruptible autopilot system lesz a megoldás, ami lehetővé teszi, hogy a gépen ülő minden egyes embert elszigeteljenek a gép irányításától és az összes kezelőszervét kívülről irányítsák! EZ A FUNKCIÓ AZ ÖSSZES BOEING GÉP ALAPTULAJDONSÁGA ÉS NEM KIKAPCSOLHATÓ! Az 1990-es évek elején vezették be és már 2001 szeptember 11.-ét IS ennek segítségével hajtották végre... Ha jól emléxxem, épp aznap csapott le hadüzenet nélkül a cionáci luftwaffe Iránra. Nem mondom, hogy a kettő összefügg, de én azért körüljárom a témát...
mi-egy-nagy-vibralo-tojast-hasznalunk-2
2025. július 14. 19:26
"Azt is közölték, hogy ezeket a kapcsolókat normál esetben egy zárt, védett rendszerben zárják le, így nem valószínű, hogy véletlenül át lehetne kapcsolni őket." Reteszelt kapcsolók, olyan nincs, hogy "beleakadt a mandzsettám és átbillentette". Az is kizárt, hogy egyszerre mindkét, egymástól független rendszer ugyanúgy meghibásodjon. A két kapcsoló átváltása közti időintervallum emberi beavatkozásra utal.
Csigorin
2025. július 14. 19:23
tipikus indiai... ahelyett hogy felkapcsolna, kapasbol harit: "nem en voltam"...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!