hogy létezik egy egyetemes értelem, hogy ennek az értelemnek a használata minden ember számára elérhető, és hogy ez elkerülhetetlenül elvezet bennünket az egyetemesen érvényes igazságokhoz, amelyek az emberiség egészének a tulajdonát képezik. Ennek az észnek az alkalmazása, ha csak úgy akarjuk, elkerülhetetlenül elvezet bennünket ahhoz a felismeréshez, hogy létezik egy politikai rend, amely az észen alapul, és amely az ember mint olyan számára az optimális megoldás, függetlenül a körülményektől. És ezt a rendet liberális demokráciának nevezik. Elég, ha ezt a rendet valamilyen rendelettel bárhol a világon bevezetjük, az alanyainak pedig maga az értelem fogja megmondani, hogy ez a legtökéletesebb rend, amely az egész emberiség számára bárhol és bármikor megvalósítható. Ez tehát egy olyan rend, amely meghaladja a teret és az időt. Az ember és a világ ilyesfajta értelmezése a közgondolkodás részévé vált, és más területekre is kiterjed: a jogra, a gazdaságra, a tudományra. Magától értetődik, hogy egy ilyen szemlélet Közép-Európában nem fogadható el, annak sajátosságai és az egyéni identitások miatt, amelyek – az állami keretek hiánya miatt is – elsősorban a hagyományokban gyökereznek. Az egyetlen, amit tehetnek, hogy ezekre a témákra ráerőltet néhány a priori megoldást, amelyek az absztrakciókra hajlamos agyakban születtek. És pontosan ez történik mostanában.
Mi a helyzet a nagy konzervatív gondolkodókkal? Van-e egy Burke vagy egy de Maistre Közép-Európában?
Közép-Európában természetesen vannak konzervatív gondolkodóink, de nincsenek olyan kardinális vagy korszakalkotó teoretikusaink (és végső soron gyakorlati szakembereink), mint amilyenek Burke és de Maistre voltak. Fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy miért van ez így. A szlovéneknek például nem volt laikus és kreatív reakciójuk a felvilágosodásra. Ennek egyik oka, hogy a Habsburg Monarchia felvilágosodása nem a francia felvilágosodás volt. Felidézhetjük II. József reformjait, de ez bizonyosan nem hasonlítható a filozófusok enciklopédiájának mozgalmához. A konzervativizmus valóban meghatározó volt olyan politikusok esetében, mint Klemens von Metternich vagy Alexander Bach, de ők nem voltak teoretikusok. Természetesen vannak gondolkodók, mint Adam Müller és Othmar Spann, Mannheim Károly, Leo Strauss; vagy olyan művészek, mint Hugo von Hofmannsthal; és konzervatív tendenciák figyelhetőek meg Stefan Zweignél, Joseph Rothnál is. Fontos személyiség Richard Thurnwald. A magyaroknak ott van John Lukacs, a lengyeleknek Ryszard Legutko. Roger Scruton Hayeket is a konzervatív gondolkodók közé sorolja, ami szerintem nem igaz, mert ő maga kifejezetten azt mondta, hogy nem volt konzervatív, és a konzervativizmusról szóló esszéjéből teljesen világos, hogy nem értette, mi is az a konzervativizmus. Szerintem azonban
Közép-Európa nem ismerte a forradalmi felvilágosodást, mert az a mi környezetünkben a politikai elitek által bevezetett reformok formájában nyilvánult meg. Nagy kihívást jelent számunkra, hogy megtaláljuk a gyökereket, és új paradigmát építsünk rájuk.
Mi a helyzet a szlovén konzervativizmussal?
Ha történelmileg nézzük, a nyugati konzervativizmus születésének idején sem voltak konzervatív gondolkodóink. Sőt: tudatos kultúránkat (különösen az irodalmat), amely a modern (beleértve a politikai) identitásunk megteremtője volt, liberális kulturális elitek vezették. A liberális elemek még a romantika korában is érvényesülnek kultúránkban. Lényegében azonban inkább a német nyelvterületen népszerű, úgynevezett freigeistákról van szó. Természetesen létezik egy premodern szlovén identitás, amelyet a római katolikus egyház monopolizált, és amely gazdag liturgikus téren, de kreativitása kisebb. Vagyis a szlovénoknál soha nem volt világi konzervativizmus, a konzervativizmust a papság képviselte, és reakciós volt.
A szlovén nemzet világfelfogásában mélyen konzervatív tendenciák vannak jelen. A másik probléma szociológiai természetű: a középkorban elvesztett nemességünk és a polgárság korlátozott fejlettsége miatt (nem voltak nagy városi központjaink) nem rétegződtünk (vagy diszfunkcionálisan rétegződtünk), aminek az lett a következménye, hogy progresszív értelmiségi elitünk, amely felépítette önképünket, elfogadta a progresszív gondolkodásmódot. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kollektív énünknek az a része, amely reflektálatlan és artikulálatlan maradt, eltűnt volna, épp ellenkezőleg: még mindig végzetesen meghatározza lényegünket, amely éppen emiatt valamilyen módon megosztott. A szlovén konzervativizmus feladata tehát az, hogy artikulálja ezt az artikulálatlanságot, és az általános konzervatív doktrínák szelektív tanulmányozása, alkalmazása alapján kongruenssé tegye a potenciális szinten már létező identitást. A legérdekesebb a következő:
ideológiai ellenfeleink, akik megpróbálják dekonstruálni hagyományainkat, folyamatosan azt hangoztatják, hogy meg kell akadályozni a „szlovén kultúra újratradikalizálódását”. A szelektív retradicionalizálás pontosan az, amit a kiadónkkal és az online kritikáink csinálnak.
Milyen könyveket adnak ki?
Kiadónk, a Kulturno umetniško društvo KUD KDO kiadójának sorsa paradigmatikus a mai szlovéniai helyzetre nézve. Kiadónknak 7 gyűjteménye van, amelyek a könyvborítók színében különböznek egymástól: a kék a konzervatív gondolkodás, a sárga a szépirodalom, a rózsaszín az általános filozófia, a lila az esszéisták, a bordó a zene, a zöld az aktualitás és az okra a vallástudomány. A kulcs természetesen a konzervatív gondolkodás kék gyűjteménye, amelynek keretében hét kardinális szerzőt igyekszünk egészében lefordítani: Ernst Jüngert, Roger Scrutont, Robert Nisbetet, Michael Oakeshottot, José Ortega y Gassetet, Ramiro de Maeztut és Nicolás Gómez Dávilát. Ugyanakkor két online folyóiratot is kiadunk, egy művészeti és kulturális magazint, a Kdo?-t és egy politikai gondolkodással foglalkozót, az Anamnesist. Szándékunk, hogy a konzervatív gondolkodás összes klasszikusának és kortárs szerzőjének fordításait, valamint a eltörléskultúra kortárs kritikusait, közöljük. Vagy más szóval: szándékunk a kultúrharc megnyerése. Ez persze ellenállásba ütközik, és a kulturális establishment, amelyet Szlovéniában támogat a mélyállam, minden módon megpróbál elpusztítani minket.
Mi a helyzet a szlovén egyetemeken?
A szlovéniai egyetemeken hasonló a helyzet, mint a nyugati világ egyetemein. A szlovén egyetemek által alkotott elitet a baloldali pártok arra használják fel, hogy „megtisztítsák” Szlovéniát azoktól az elemektől, amelyeket reakciósnak vagy a hatalmukra veszélyesnek tartanak.
A stratégia a következő: amikor ezek a pártok hatalomra kerülnek, minden intézményt és civil szervezetet a saját embereikkel töltenek fel, új civil szervezeteket hoznak létre, és olyan jogköröket adnak nekik, amelyekkel nem kellene rendelkezniük, például még törvényjavaslatokat is tehetnek. Ennek az állapotnak természetesen az a következménye, hogy ezek a káderek egy választási vereség után is ellenőrzik a kultúrát és a médiát, különösen a támogatási mechanizmusokat.
Ez egy olyan ellenőrzési mechanizmust hoz létre a szlovén társadalomban, amelyet a közpénzekkel való visszaélés vezet, amelyet senki sem ellenőriz. Mindezt az adófizetők tartják fenn, akiknek nincs rálátásuk arra, hogy az intézmények mit tesznek a pénzükkel. Ez szörnyű társadalmi működési zavarokat okoz. Az egyetemeken is többnyire olyan személyek dolgoznak, akiket különböző bizottságokba neveznek ki, hogy teljesen lemészároljanak mindenkit, aki nem baloldali. Mindaz, amit említettem, nemcsak negatív szelekciót jelent, hanem a privatizáció és a normális gazdasági vagy tulajdonviszonyok kialakulásának akadályát is. Mindaz, amit említettem, nemcsak negatív szelekciót jelent, hanem a privatizáció és a normális gazdasági vagy tulajdonviszonyok kialakításának akadályát is. Szlovénia teljesen jogtalan ország lett, a bíróságok politikai hovatartozás alapján ítélkeznek, a rendőrség politikai meggyőződés alapján bánik a polgárokkal, az országot uraló hatalmi elitek pedig a gazdasági bűnözés alapján gyarapodnak.
Lehetséges-e importálni Közép-Európába az angolszász konzervativizmust?
A konzervativizmus angol-amerikai változata több okból sem importálható Közép-Európába.
Mind az angol, mind az amerikai konzervativizmus olyan formája ennek a politikai filozófiának, amely mélyen gyökerezik azokban a hagyományokban, amelyekből származik. A konzervativizmus alapelve éppen a brit és az amerikai jogi és szociálpolitikai tapasztalatban ismerhető fel leginkább: hogy a jog formalizálása már ante litteram létezik, abban az elkötelezettségben, amely egy közösség kohézióját megteremti, még mielőtt az törvényhozási formában kifejeződne. Lényegében ez a szociogenezisnek egy olyan felfogása, amely gyökeresen különbözik a liberális és szocialista felfogástól, mert az embernek mint individuumnak teljesen más felfogásán alapul. A közép-európaiak tanulmányozhatják őket, de aztán ezek alapján kell megfogalmazniuk a konzervativizmusnak egy olyan formáját, amely megfelel az ő sajátosságaiknak.
Nyitókép: Unsplash