Orbán Viktor: Zelenszkij elutasította a karácsonyi tűzszünetet
Az ukrán elnök nem fogadta el a magyar ajánlatot.
A kereskedelem előtti akadályok lebontásán ügyködő WTO-nak sok évtizede tagja Magyarország is: Ukrajna most e fórumon támadta meg hazánk döntését az ukrán gabona kizárásáról.
Ukrajna az ukrán gabona kitiltásának fenntartása miatt perre megy Magyarország, Lengyelország és Szlovákia ellen. Az Európai Bizottság nem hosszabbította meg az importtilalmat lehetővé tevő döntést, de e három ország nem oldja fel a kizárást.
Hétfő folyamán ezért Ukrajna panasszal fordult a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO). „Számunkra alapvető fontossággal bír, hogy bizonyítsuk, az egyes tagországok nem tilthatják be az ukrán termékek behozatalát. Ezért indítottunk eljárásokat a WTO-n keresztül" – idézték Julija Szviridenko ukrán miniszterelnök-helyettest az egyik kormányzati honlapon.
„Ugyanakkor reméljük, hogy ezek az államok visszavonják korlátozásaikat,
s így nem lesz szükség arra, hogy bíróságokon hosszas eljárásokban rendezzük kapcsolatainkat” – mondta. „Szolidaritásra van szükségünk velük és a gazdák érdekeinek védelmére” – tette hozzá Szviridenko.
De mi is ez a Kereskedelmi Világszervezet valójában és mik a jogkörei?
A Kereskedelmi Világszervezet (angolul World Trade Organization, röviden WTO) egy multilaterális kereskedelmi szervezet, amelynek célja a nemzetközi kereskedelem liberalizációja a tarifális kereskedelmi akadályok (vámok, exportszubvenciók) és a nem tarifális kereskedelmi akadályok (beviteli engedélyek) fokozatos leépítése illetve megszüntetése révén – vagyis a szervezet a minél akadálytalanabb globális kereskedelem,
ennek révén pedig a globalizáció egyik legfontosabb előrevivője.
A WTO 1995. január 1-jén jött létre az 1947-ben megkötött Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény (GATT) utódaként. Céljai a GATT-éhoz hasonlóak, de állandó szervezet. A létrehozásáról szóló nemzetközi szerződést 1994. április 16-án, a marokkói Marrakeshben írták alá.
A világ legtöbb országa benne van a szervezetben: jelenleg 164 ország a tagja, utoljára 2016-ban Afganisztán lépett be a WTO-ba. Az Európai Unió is a tagja, az Európai Bizottság kereskedelmi biztosa révén.
Magyarország is már régi motoros a szerveződésben: már 1966-tól megfigyelő volt a szervezetben,
1973-ban pedig a GATT 82. szerződő felévé vált hazánk.
A WTO deklarált fő célja a vámok és más kereskedelmi akadályok lebontása és minden diszkriminatív elbánás felszámolása, a szabadkereskedelem ideológiájának jegyében. Alapelvei a kölcsönösség (reciprocitás) elve, valamint az engedmények intézményesítése, vagyis az, hogy egy már elért kereskedelmi könnyítést, akadálymentesítést megőrizzenek, bevetté tegyenek a globális kereskedelemben, és ne induljon el egy ezzel ellentétes folyamat. Összefoglalva: a Kereskedelmi Világszervezet tevékenysége nem más, mint különféle külkereskedelmi engedmények meghatározott szabályok szerint történő és szerződésben biztosított cseréje.
A WTO-n belül zajlott a korábban rendre a hírekben szereplő Dohai-forduló, az a sokéves tárgyalási folyamat, amelynek célja a fejlődő világ számos országának bevonása volt a világkereskedelembe, piacaik megnyitása és a velük folytatott kereskedelem megkönnyítése és akadálymentesítése által.
A Világkereskedelmi Szervezet tevékenysége vitatott: mint Pongrácz Alexnek a Külügyi és Külgazdasági Intézetnél megjelent tanulmányában olvasható:
„A WTO Janus-arcú intézményként fogható fel. A globalizáció, illetve a globális szabad verseny hívei a nemzetállamok között keletkező, kereskedelempolitikai tárgyú viták legharmonikusabb elsimítójának tartják, amely semleges és szakszerű eljárásával, szilárd nemzetközi jogi alapelveken nyugodva menedzseli a nemzetközi kereskedelem liberalizálását. A globalizációkritikus áramlatok szerint viszont a WTO nem más, mint a transznacionális vállalatok érdekeit szem előtt tartó, az állampolgárokat és a demokráciát súlyosan veszélyeztető, a kereskedelmet minden érték fölé helyező és az egész világot árunak tekintő, omnipotens szervezet,
amely az állami gazdaságpolitika manőverezőképességét csökkentve növeli a transznacionális gazdasági szereplők hatalmát.”
Mint a tanulmányban is áll: a WTO megjelenése és a megerősített vitarendezési eljárás fokozta a szervezetnek a világkereskedelem felügyeletére, illetve a szuverén államok között potenciálisan keletkező jogviták, konfliktusok kezelésére vonatkozó hatalmát.
A korábbi GATT ajánlásai helyett a WTO már szankcionálni is tud a felmerült vitákat lezáró döntéseivel. A WTO-ban érvényesülő vitarendezési eljárás kialakításánál viszont már azt a szempontot tartották figyelemmel, hogy a viták rendezése a multilaterális kereskedelmi rendszer „kiszámíthatóságának és biztonságának” primus inter pares biztosítéka. A vitarendező testület és a vitarendezési egyetértés (DSU) – amely a szükséges szabályokat és eljárási rendet rögzíti – a tagországok közötti kereskedelmi viták eldöntését és szankcionálását szolgálja – olvasható a tanulmányban.
A WTO-hoz forduló, vitában álló feleket elsődlegesen konzultációs kötelezettség terheli,
amelyet 60 napon belül kötelesek lefolytatni egymással. Amennyiben a konzultáció nem vezetne eredményre, felállítják a Vitarendezési Bizottságot, amelynek húsznapos határidő áll rendelkezésére a vitás kérdésekre vonatkozó esettanulmányok beszerzésére. Ezt követi a bizottság vizsgálata, amelynek során az érintett feleket is meghallgatják. A bizottság felállítását követő hat hónapon belül el kell készíteni az ún. végső jelentést, és a bizottság megalakulásától számított kilenc hónapon belül el kell végezni a jelentés „köröztetését”.
Az „alapeljárást” követheti a fellebbezési szak, amennyiben bármely tag élni kíván e jogával. A kijelölt fellebbviteli bizottság 30 napon belül megvizsgálja a fellebbezés okát, majd döntést hoz.
Ezt követően elkezdődik a végrehajtási szak – mutatja be az idézett tanulmány. A vesztes félnek jelentést kell készítenie arról, hogy a döntésben foglaltakat miként hajtja „észszerű határidőn belül” végre.
Végrehajtás hiányában a feleknek a vitára okot adó kárral arányos mértékű kártérítésben kell megállapodniuk.
Ha a felek nem tudnak konszenzusra jutni, a WTO a legkeményebb szankciót is alkalmazhatja: a DSB felhatalmazást adhat a „megtorlásra”, egészen addig, amíg a határozatban foglaltak végrehajtását meg nem kezdik. A represszió egyébként foganatosítható a vita területét jelentő ágazatban, de történhet más szektorban vagy akár más egyezményt illetően is.
A belföldi bíróságokhoz hasonlóan – de nagyon is eltérően attól, ami a legtöbb nemzetközi szervezetre jellemző –
a WTO jogi úton hozott döntése végleges és kötelező.
A tagországoknak nincs mérlegelési lehetőségük: el kell fogadniuk a WTO döntésének következményeit.
Nyitóképen: MTI/EPA/Adi Weda