Így jártunk: Putyin nem küld karácsonyi üdvözletet a barátságtalan országoknak
Kivételek azért lesznek, és az ukránoknak is gratulál az orosz elnök!
A soros elnökség megszüntetésével – olvasható Alin Mituta (Renew Europe) cikkében.
Orbán Viktor 13 hónap múlva a Tanács tényleges elnöki posztjáról fogja vezetni az Európai Uniót. Nyilvánvaló, hogy cselekvésre van szükség – olvasható Alin Mituta (Renew Europe) cikkében. Az EP hivatalosan felkérte az EU vezetőit, hogy akadályozzák meg, hogy Magyarország átvegye a Tanács elnökségét. Emellett komolyan fel kell tennünk magunknak a kérdést: folytassuk–e a Tanács soros elnökségét, amely a múlt öröksége, vagy reformáljuk meg és állítsunk fel egy stabil elnököt a Tanács élére, ahogyan a többi uniós intézmény működik?
A Tanács elnöksége – feltéve, hogy tisztességes közvetítőként jár el – ténylegesen megolajozhatja az uniós döntéshozatali folyamat kerekeit. Az uniós jog és az alapvető uniós értékek megsértéséhez kapcsolódik azonban néhány olyan kérdés, amellyel egy esetleges magyar elnökségnek foglalkoznia kell majd. Akkor hogyan tudna egy olyan tagállam, amely számtalanszor bebizonyította, hogy képes az uniós értékek és a jogállamiság megsértésére, és ezért a 7. cikk szerinti eljárással néz szembe, hitelesen elkötelezni magát e kérdések kezelése mellett?
Magyarország bebizonyította, hogy a közös uniós érdekeket nem tudja egy szintre, pláne nem a nemzeti érdekek elé helyezni. Az uniós költségvetés blokkolásával való fenyegetéstől kezdve az Ukrajnának nyújtott uniós segélyek tényleges leállításáig az Orbán-kormány az uniós érdekek ellen dolgozott, és most azon van, hogy még nagyobb befolyást szerezzen az EU napirendjére. Rövid távon van néhány eszköz az uniós intézmények rendelkezésére, hogy megvédjék az Európai Unió jó működését azokkal a szereplőkkel szemben,
Az uniós vezetők minősített többséggel szavazhatnak a tanácsi elnökségek átrendezéséről, és ezzel figyelmeztetésként Orbánnak és az ő módszereiknek elhalaszthatják Magyarország elnökségét. Súlyosabb intézkedés lenne a magyar elnökség teljes megszüntetése és felosztása Spanyolország és Belgium között. És erre is van precedens, mégpedig az, amikor a Brexit után távozó Nagy-Britanniát 2017-ben megkerülték a tanácsi elnökségtől. Hosszú távon azonban a problémás elnökségek kihagyása nem igazán jelent megoldást. Így az EU intézményi felépítésének komoly átalakításon kellene átesnie, hogy alkalmazkodni tudjon az új kihívásokhoz, és tükrözze azokat a demokratikus elveket, amelyekkel mindannyian büszkélkedünk.
Ez például azt jelenti, hogy a Tanácsot valódi jogalkotó kamarává kell átalakítani egy olyan európai tanácsi határozat révén, amely a 10 tanácsi formációt egyetlen egységgé redukálná, amelynek elnöke az Európai Tanács elnöke lenne. Az Általános Ügyek Tanácsa különösen az EP plenáris üléseihez hasonlóan a nyilvánosság előtt ülésező jogalkotási tanácsként működne. A többi tanácsi formáció átlátható előkészítő struktúraként működne, és a parlamenti bizottságok működéséhez hasonlóan rendszeresen tartana nyilvános üléseket. Ennek a lehetőségnek számos előnye van. Először is, valódi kétkamarás jogalkotási rendszert hozna létre, amelyben a Tanács és a Parlament egyaránt részt vesz, a Bizottság pedig végrehajtó szervként működik. Másodszor, megszabadulna a régi elnökségi rendszertől, amely lehetővé tette a tagállamok (még az eurofób tagállamok számára is), hogy befolyásolják a jogalkotási napirendet.
Harmadszor, egyszerűsítené az EU egyik kulcsfontosságú intézményének működését és közérthetőségét, erősítve annak demokratikus hitelét. Negyedszer, hatékonyabbá teszi a döntéshozatalt. Ez a konkrét megoldás már része az EP–ben megvitatásra váró, „Parlamentarizmus, európai polgárság és demokrácia” című szélesebb körű jelentésnek,
A problémák napról napra nőnek, legyenek azok külső vagy belső problémák, és nem folytathatjuk egy olyan intézményi rendszerrel, amelyet félmegoldásként hoztak létre a múlt században, amikor talán volt értelme egy hat tagállamból álló konfigurációnak, de most cserbenhagy bennünket a 21. század hatalmas kihívásaival szemben. A Tanács működésének megváltoztatása fontos lépés lenne ebbe az irányba, és az a kilátás, hogy Orbán Viktor áll az Unió élén, minden eddiginél erősebbé teszi ezt a szükségszerűséget.
Fotó: Orbán Viktor Facebook-oldala