Mindezek persze önmagukban még nem feltétlenül érdekelték volna az Európai Uniót – a legsúlyosabb vád Kirill ellen ugyanis az, hogy Vlagyimir Putyin propagandagépezetének legélesebb késeként támogatja az Ukrajna elleni orosz agressziót. Buda Péter ezzel kapcsolatban igen erősen fogalmaz, „nukleáris ortodoxiáról” beszél, melynek lényege, hogy „Oroszország ortodox jellegének megőrzéséhez erős nukleáris hatalomnak, míg ahhoz, hogy megőrizhesse nukleáris státuszát, ortodoxnak kell lennie”. Kirill tehát szerinte az ortodox egyház tekintélyét kihasználva megteremti a nukleáris és egyéb fegyverkezés társadalmi legitimációját, ezzel gyakorlatilag orosz katonai cél szolgálatába állítva az ortodox kereszténységet.
A háború konkrét támogatásának vádja azonban Kirillel szemben egyértelműen nem áll meg –
a pátriárka nyilatkozataiban sokkal inkább relativizálja a háborút,
és nem ítéli el miatta sem Putyint, sem Oroszországot. Él azokkal a sztereotípiákkal, amelyek segítségével az orosz kommunikációs gépezet különböző elemei alátámasztják Ukrajna ellen viselt háborújukat, de kínosan ügyel arra, hogy azokra a következtetésekre, amelyekre az orosz Kreml-párti sajtó vérmesebb része vagy a hivatalos politika eljut, véletlenül se jusson el.
Két legerősebb kijelentése minden bizonnyal az volt, amikor májusban kifejtette, hogy „mi senkivel nem akartunk harcolni, Oroszország soha senkit nem támadott meg, sőt meglepő, hogy egy nagy és hatalmas ország senkire nem támadott rá, csak megvédte a határait”, illetve az a március 6-i szentbeszéd a moszkvai Megváltó Krisztus-székesegyházban, amikor úgy fogalmazott, „a sokakhoz eljutott követelés a melegfelvonulások rendezésére e hatalmas világhoz való hűség tesztje”, illetve „mi olyan harcba léptünk, amely nem fizikai, hanem metafizikai jelentőséggel bír”. Nagyböjtben azonban úgy fogalmazott, „szívem vérben ázik, amikor arra gondolok, ami Ukrajnában történik. Bánat és sérelem születik, de fontos, hogy ez a bánat és ez a sérelem ne gyengítse belső lelkierőnket. Ha ez így lesz, akkor megmarad orosz földünk a Régmúlt idők elbeszélése (az orosz történelem legfontosabb forrása a 12. századból, Nesztor-krónika néven is ismert – a szerk.) szerint, melybe úgy Oroszország, mint Ukrajna és Belarusz is beletartozik”.
Bár Kirill háborúval kapcsolatos álláspontja
sokkal inkább hallgatásból és mismásolásból, mintsem Putyin terveinek egyértelmű támogatásából áll,
már ez is jelentős töréseket okozott az orosz ortodox egyház, illetve az ukrán ortodoxia Moszkvához lojális része (a moszkvai patriarchátus ukrán ortodox egyháza) között – nem is beszélve a kijevi patriarchátus ukrán ortodox egyházáról, amelyet eleve a Moszkvával való szakítás szimbólumaként alakított meg demonstratíve egymás mellett állva Petro Porosenko akkori ukrán elnök és Epifanyij pátriárka.
Onufrij metropolita, a Moszkvához tartozó ukrán egyház feje a háború kitörésének napján úgy fogalmazott, „sérelem esett. Nagy sajnálatunkra Oroszország katonai cselekményekbe kezdett Ukrajna ellen (…) Önöket mindenek előtt arra hívom, hogy Ukrajnáért, hadseregünkért, népünkért még erősebben végezzék a bűnbánó imát, kérem a kölcsönös sérelmek elfelejtését, és a szeretetben való egyesülést Istennel és Hazánkkal”.
A Moszkvához lojális Onufrij emellett felszólította Putyint, hogy „haladéktalanul fejezze be a testvérgyilkoló háborút”,
hasonlóan a grúz és a konstantinápolyi pátriárkákhoz. Az ukrajnai pravoszláv egyház emellett a Szentliturgia imáiban már nem említi meg Kirill pátriárkát, és elhatárolódott álláspontjától a vilniusi és litván eparchia metropolitája, Innokentyij, valamint a nyugat-európai orosz ortodox egyházak vezetője, II. Jean pátriárka is.
Az orosz ortodox egyház viszont maga is tanúsít valamiféle ellenállást a háborúval szemben – a háborút ellenző nyílt levelet például 293 pap, köztük magasabb papi rendek tagjai írták alá. A levélben többek között azt írják, „mi, az orosz pravoszláv egyház papjai és diakónusai, mind a magunk nevében a megbékélésre és a haladéktalan tűzszünetre vonatkozó felszólítással fordulunk mindenkihez, akitől az ukrajnai testvérgyilkos háború befejezése függ”, valamint „tiszteljük az ember Istentől adatott szabadságát, és úgy gondoljuk, hogy Ukrajna népének magának kell meghoznia döntését, nem gépfegyverek célkeresztjében, és Nyugatról vagy Keletről érkező nyomás nélkül.”
A – végső soron mégiscsak az evangéliumi tanítást hirdető – orosz ortodox egyház, illetve a hozzá tartozó nemzetközi hálózat összetartása, mindeközben viszont a jellemzően erősen nacionalista ortodox hívek és a politika nyomásának kiállása az elkövetkezendő hónapokban önmagában is óriási kihívás lesz Kirill pátriárka számára, aki a háborút eddig sem elítélni, sem támogatni nem kezdte nyíltan,
inkább végtelen szomorúságáról tesz tanúbizonyságot az orosz szempontok sűrű ismételgetése mellett.
Az egyházközi kapcsolatoknak viszont egyértelműen segíteniük kell e vészterhes napokban a háború kitörésével egyértelműen kudarcot vallott világi diplomáciát – ezt pedig a kölcsönös főpapszankciók szelencéjének kinyitásával valószínűleg nem segítette volna elő az Európai Unió.
Nyitófotó: Mikhail Metzel / POOL / Sputnik via AFP