A görögök szerint kalózkodás, az irániak szerint elégtétel
A legújabb akció május 27-én, pénteken történt, amikor az iráni Forradalmi Gárda két görög olajszállító hajót fogott el, amelyek a Perzsa-öblön keresztül haladtak és összesen kb. kétmillió hordó olajat szállítottak. A Delta Poseidon és a Prudent Warrior elfoglalása válaszreakció volt az elkobzott iráni rakomány miatt, amelyet az amerikaiakkal együttműködve a görög hatóságok foglaltak le egy orosz zászló alatti hajón még április 15-én.
Hasonló eset korábban is történt (2019-ben); miután a brit hatóságok blokkolták egy iráni olajszállító haladását Gibraltárnál, az iráni hatóságok egy brit olajszállítót tartottak fel 2 hónapig.
Ali Hamenei ajatollah úgy véli, a görögök az áprilisi akcióval olajat loptak Irántól,
így a görög hajók elfoglalásával az irániak csak „visszavették, ami az övék”.
”. A görög kormányzati kommunikáció ugyanakkor kalózkodással vádolja Iránt, ennek alátámasztása azonban jogi nehézségekbe ütközik.
Az ENSZ tengerjogi egyezménye négy kritériumot jegyez, amelynek mindenképp teljesülnie kell kalózkodás esetén: egyrészt, a cselekménynek rablásnak, vagy más erőszakos vagyon elleni bűncselekménynek kell minősülnie. Másrészt, ezt egy másik jármű igénybevételével kell végrehajtani. Harmadrészt, a kalózkodást csak egyetlen állam joghatósága alatt sem található helyszínen lehet elkövetni. Negyedrészt pedig az elkövetőknek magánérdekből kell cselekedniük, egyetlen államhoz sem kötődhetnek.
A jogellenes cselekmény megléte nyilvánvalónak tűnik, ugyanakkor a jogszabály alapján
a jogellenes cselekményt az az állam állapítja meg, amely saját nemzeti joga alapján el kíván járni a felelősségre vonásban.
A definíció szerint a jogellenes cselekményt magántulajdonban lévő hajó követi el egy másik hajó ellen – semmiképpen nem állami tulajdonban álló hajó. A kalózkodás lényege ugyanis az, hogy a hajókat magán, s nem pedig politikai céllal térítsék el, vagy kerítsék hatalomba.
A görög olajszállítókat a Forradalmi Gárda foglalta el helikopterek segítségével, így
a definíció ezen kritériuma alapján nem tekinthető kalózkodásnak az incidens.
Az eset nemzetközi jogi megítélését tovább bonyolítja, hogy az ENSZ 1982-es tengerjogi egyezményét ugyan aláírta a közel-keleti állam, de nem ratifikálta azt.
Az európai jólét forog kockán
Az Irán és a Nyugat közötti feszültség komoly kockázatokat jelent, a térség ugyanis a globális energiaellátás meghatározó forrása. Ráadásul Görögország rendelkezik a legtöbb olajszállító tankerhajóval, a világ olajszállító hajóinak csaknem 27%-a görög zászló alatt hajózik.
A görög kormány az incidens óta arra figyelmezteti a Perzsa-öbölben hajózókat, hogy fokozottan figyeljenek az öbölmenti állam által támasztott fenyegetésre.
Az olajszállító hajók akadályozása és más iráni szankciók súlyos gazdasági problémákat eredményeznek. Például a szaúdi olajlétesítmények támadása utáni napokban az olaj világpiaci ára csaknem 7%-kal növekedett.
Az olajszármazékok árának növekedése valamennyi háztartásban megnövekedett közvetlen költséget jelent;
változik az elkölthető jövedelem nagysága és a fogyasztás mértéke; ha nő az olajár, nő az infláció, ami súlyos gazdasági recessziót és mélyülő pénzügyi válságokat eredményez. Az orosz-ukrán háború, valamint az uniós olajembargó bevezetésétől való félelem miatt január óta 50 százalékkal nőtt a kőolaj világpiaci ára. Drágulni fognak az előállítási és szállítási költségek, amelyek – földrajzi elhelyezkedéstől és gazdasági adottságoktól függően –
egyes termékek esetében az 50-60 százalékos áremelkedést is meghaladhatják.
A kőolaj világpiaci árának emelkedése komoly hatással lesz a munkaerőpiacra és az élelmezésbiztonságra is az elkövetkező időszakban.
Irán regionális hatalmi szerepe biztos – adott az erős nemzeti identitás, a stratégiai helyzet és a Hormuzi-szoros feletti ellenőrzés képessége, az ország területi kiterjedése és lakosságának nagysága, valamint az erős nemzeti identitás is. Az iráni vezetés megmutatta, a Perzsa-öböl feletti ellenőrzés birtokában van,
ám az olajforgalom korlátozásával nem csupán a közvetlen régió, de az európai olajpiac és a teljes világgazdaság felett döntő befolyásoló szereppel bír.
A szerző a Migrációkutató Intézet junior kutatója
Kép: Az iráni Forradalmi Gárda őrzik a brit zászló alatt hajózó Stena Impero tankert a Hormuzi-szorosban, 2019. július 21-én. Hasan Shirvani / MIZAN NEWS AGENCY / AFP