A „természet jogai” felfogás azt hirdeti, hogy a természetnek jogalannyá kell válnia, és a bírósági eljárásokban akár félként is részt vehet. Így például a 2010-es években a nemzeti jogalkotók, illetve bíróságok jogi személyként ismerték el a Whanganui folyót Új-Zélandon, a Gangeszt és a Yamuna folyókat Indiában, valamint a Rio Atrato-t Kolumbiában. Ezzel szemben a „természethez való jogokat” hirdető másik nézőpont inkább az állam védelmi kötelezettségét hangsúlyozza, miközben elismeri az egészséges környezethez való jogot.
Ha jól értem, ez újfajta perspektívát feltételez...
Valóban, mindebből a nemzetközi környezetvédelmi jog új természetközpontú perspektívája rajzolódik ki. Eszerint
a természetet nem, vagy nemcsak az emberi szükséglet miatt kell védelmezni, hanem azon értékek miatt is, amelyekkel önmaga, saját jogán rendelkezik.
A „természet jogainak” nemzetközi szintű elismerése új látásmódot jelenthet a jövő generációi számára az egészséges környezethez fűződő jog megóvása terén. Ugyanakkor a természetvédelem „emberközpontú” és „természetközpontú” felfogása nem egymást lerontó, hanem egymást kiegészítő és erősítő nézőpontokká kell váljanak.
Milyen példát lehet említeni arra, hogy a felszíni és felszín alatti vizeket az érintett közösségek kultúrájának részeként ismerték el és részesítették jogi védelemben?
Az Emberi Jogok Amerika-közi Bírósága volt az első regionális emberi jogi bíróság, amely nemzetközi jogi dokumentumokra hivatkozott a természeti erőforrásokhoz való jog megóvása érdekében. Az ügyben az argentin őslakos kisebbségek több, mint tízezer tagja volt érintett, akiket a Lhaka Honhat egyesület képviselt. A bíróság elismerte az egészséges környezethez, a megfelelő élelemhez, vízhez és kulturális identitáshoz való önálló jogot.
A víz és a vízhez jutás a fegyveres konfliktusokban is szerepet játszik…
A víz miatti lehetséges konfliktusokkal összefüggésben az egyik fő aggodalom az államok közötti vagy azokon belüli fegyveres összecsapások kirobbanása. A kutatások alapján megállapítható, hogy bár a víz ritkán vált ki háborút az államok között, de gyakran áll a helyi közösségek vitáinak középpontjában. Ezen felül
a vizet gyakran fegyverként használják, illetve a fegyveres konfliktusok céljai között szerepel.
A vízhez való hozzáférés korlátozása, valamint a vízforrásokban okozott környezeti károk ugyanis veszélyeztetik az érintett lakosság egészének biztonságát, és megnehezítik a békéhez vezető utat. A genfi egyezményekhez fűzött 1977-es kiegészítő jegyzőkönyvek a víz védelmét írják elő a fegyveres konfliktusok során. Így tilalmazott azoknak a gátaknak és víztározóknak a lerombolása, amelyek a polgári lakosság vízellátását biztosítják. A humanitárius jogi szabályokon kívül az emberi jogok, valamint a határokon átívelő vízkészletekről szóló egyezmények is az alapvető vízszükségletek biztosítását írják elő.
Számos jogtudós, illetve egyre több állam is azt szorgalmazza, hogy a nemzetközi büntetőjog tiltsa meg az úgynevezett „ökocídiumot”, a Nemzetközi Büntetőbíróság hatásköre pedig terjedjen ki a környezetet súlyosan romboló cselekményekre. Hogyan látja a reformlehetőségeket ezen a jogterületen?
Egy-egy konfliktust követően a béke helyreállítása és a stabilitás megteremtése érdekében kulcsfontosságú a társadalmi intézmények hitelességének és legitimitásának garantálása. A nemzetközi büntető törvényszékek hozzájárulhatnak az újjáépítés és a béketeremtés hitelességének erősítéséhez, hiszen a háborús bűncselekmények elszámoltatást kínálják, ideértve a vízhez jutást és közegészséget sértő cselekményeket is.
A Nemzetközi Büntetőbíróság Statútuma háborús bűncselekményként bünteti, ha hadviselési módszerként a polgári lakosságot szándékosan éheztetik, megfosztják a túléléshez nélkülözhetetlen eszközöktől,
ideértve a segélyszállítmányok szándékos feltartóztatását is. A polgári lakossággal szembeni szándékos támadások, illetve a méreghasználat szintén a Nemzetközi Büntetőbíróság hatáskörébe eső bűntetteknek minősülnek. Másként fogalmazva a nemzetközi büntetőjog meghatározza a háború szabályai megsértésének azon eseteit is, amelyek összefüggésben állnak a vízzel és a közegészségügyi követelményekkel. Erre jó példaként a szudáni elnök, Omar Al-Bashir ellen felhozott vádak szolgálnak.
A vád szerint Dárfúr vízkészleteinek elpusztítása, beszennyezése és megmérgezése népirtás elkövetésének alapjául szolgáltak.
Bár a tárgyalás-előkészítő tanács az elfogatóparancsot kiadó határozatában elutasította a népirtás bűntettének megállapíthatóságát, Anita Usacka bíró az elfogatóparancshoz csatolt különvéleményében kiemelte, hogy nagy mennyiségű olyan bizonyíték áll rendelkezésre, amely a túléléshez szükséges alapvető eszközök megsemmisítését igazolja. Álláspontja szerint a vízforrások megsemmisítésének, vagyis a lakosság túléléséhez szükséges eszköztől való megfosztásának hátterében népirtás bűntette áll.
A nemzetközi büntetőbíróságok eddig elég jól körülhatárolható esetkörben ítélkeztek...
Igen, történetileg szemlélve a nemzetközi büntetőbíróságok ítélkezése a szándékos és rendszeres emberölésre, kínzásra és nemi erőszakra összpontosulnak; ezek az ítéletek ritkán foglalkoznak a társadalmi és gazdasági jogok megsértését előidéző bűncselekményekkel. Ez a szabály azonban nem kivétel nélküli, amint azt a Nemzetközi Büntetőbíróság főügyésze által Omar al-Bashir szudáni elnök ellen emelt vád is jelzi.
Kép: Katsushika Hokusai: A nagy hullám Kanagawánál (1830-1833). Forrás: Wikipedia