Felmerül a kérdés: vajon a Francia Köztársaság alkotmánya vajon milyen mértékben teszi lehetővé a nemzeti döntési hatáskörök átruházását az uniós intézményekre, és vajon határt szab-e egy ponton túl a föderalisztikus törekvések megvalósításának? A jelenleg Európában zajló folyamatok tükrében legitimnek tűnik azon filozófiai kérdés felvetése, hogy a nemzeti hatáskörök Brüsszelre történő folyamatos átruházásának tükrében vajon
lesz-e még egyáltalán értelme a következő évtizedben nemzeti parlamenti választásokat tartani,
és ha igen, akkor mi az, amiről a jövőben még önállóan, nemzeti keretek között dönthet majd egy (európai) nép.
Egy szuverenista alkotmány a legmélyebb európai integráció kerékkötője lehet
A francia alkotmány 5. cikke szerint
"A köztársasági elnök a nemzeti függetlenség, a területi sérthetetlenség, a nemzetközi szerződések tiszteletben tartásának védelmezője".
Az alkotmány 3. cikke szerint
"A nemzeti szuverenitás a népé, amely azt képviselői által, valamint népszavazás útján gyakorolja".
De vajon mit jelent a "nemzeti függetlenség" illetve a "nemzeti szuverenitás" fogalma 2022-ben, a lengyel Alkotmánybíróság és az Európai Bizottság között kirobbant politikai és joghatósági vita tükrében?
Vajon van-e még egyáltalán értelmezhető és jogilag érvényesíthető tartalma e két fogalomnak olyan körülmények között, amikor például
az Európai Bizottság határozottan és egyértelműen kinyilvánítja, hogy az uniós jog "elsőbbséget élvez" a nemzeti joghoz képest
az összes létező szakterületen és az összes lehetséges jogi kérdést illetően? Mekkora a mozgástér, ha egy – Franciaország szempontjából – külföldi bíróság - nevezetesen az Európai Unió Bírósága - jogot formál arra, hogy minden lehetséges jogvitában ő hozza meg a végső döntést ?
Vajon mit jelent ilyen körülmények között a "nemzeti függetlenség" és a "nemzeti szuverenitás" – és létezik-e még egyáltalán?
A fenti döntő jelentőségű kérdés a francia politikai osztály tagjait jelenleg végletes mértékben megosztja.
Emmanuel Macron köztársasági elnök és a hozzá hasonló nézeteket valló liberális politikusok (François Bayrou, Alain Juppé és mások) ma már egyértelműen európai centralizációra törekednek, és támogatnak minden olyan föderalisztikus, vagyis a nemzetek függetlenségének végleges megszüntetése irányába mutató törekvést, amelynek félreérthetetlen célja egy európai "szuperállam" létrehozása – az európai népek feje felett, és főképp azok megkérdezése nélkül.
Emmanuel Macron az a politikai személyiség, aki az "európai szuverenitás" fogalmát megalkotta és behozta a köztudatba
azzal a nyilvánvaló céllal, hogy a nemzeti szuverenitás általa elavultnak tekintett fogalmát – és azzal együtt jelképesen az egész francia nemzetet – "lecserélje", és azáltal az általa vezetett ország sorsát a "modern kor követelményeihez" igazítsa.